Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Nazisterna stal vårt minne

Nazisterna stal vårt minne
Konsthistorikern Meike Hoffmann kunde inte tro sina ögon när hon såg tavelsamlingen som gömts i Gurlitts lägenhet i München.BILD: Kerstin Joensson
...

Nazisterna stal vårt minne

Heidi Avellan. En oansenlig lägenhet full av ovärderlig konst. Vilken story! Men den börjar som mänsklighetens ondaste tragedi. Något att fundera på inför minnet av Kristallnatten.

Marc Chagall, Oskar Kokoschka, Henri Matisse och Pablo Picasso. Max Beckmann och Max Liebermann. Tidigare okända verk av Otto Dix …

Totalt 1 406 tavlor, modern konst som nazisterna såg som degenererad, entartete Kunst, men också äldre verk som ett kopparstick av Albrecht Dürer från 1500-talet. Det mesta uppenbarligen stulet eller köpt för skrattretande summor av judar som försökte rädda sitt liv.

Nyheten om konstskatten i München slog ner som en bomb. Vilken historia!

Den väcker hopp hos dem som betraktar sig som ägare till verken. Och kommer med en fin tajmning för Anders Rydells nya bok Plundrarna – Hur nazisterna stal Europas konstskatter (Ordfront). Bättre PR kunde den inte ha fått.

Den tyska tidskriften Focus rapporterade i söndags om en sällsam samling i en lägenhet i München och uppståndelsen blev maximal. Detta är det största fyndet av saknad 1900-talskonst sedan slutet av andra världskriget.

I tisdags visades några verk upp på en presskonferens i Augsburg och konsthistorikern Meike Hoffmann, som kallades in våren 2012 för att gå igenom samlingen, berättade att hon först inte kunde tro sina ögon.

”När du står inför dessa verk som man länge har trott var försvunna eller förstörda och ser att de är i relativt bra skick … ”, sade hon enligt Financial Times.

I slutet av 30-talet plundrade nazisterna museer och offentliga samlingar på jakt efter konst som inte var politiskt korrekt – men också konst som de själva ville lägga vantarna på.

Fadern till mannen med lägenheten där skatten hittades, Hildebrand Gurlitt, miste sina museijobb eftersom han var ”kvartsjude”. Men han utsågs att sälja modernisternas verk till utlandet. Han samlade också in äldre konst till det Führermuseum som Hitler planerade i österrikiska Linz, som Führern redan ritat om till världens kulturcentrum.

Ett nationalsocialistiskt Florens, om det går att föreställa sig.

Mot slutet av andra världskriget hade en grupp soldater och konstkännare i uppdrag att säkra Europas kulturarv och leta upp det nazisterna gömt. Vid krigsslutet hittades makalösa konstsamlingar i södra Tyskland, för att inte tala om saltgruvan i Altaussee i Österrike.

För eftervärlden är gruppen känd som The Monuments Men.

Och snart blir den ännu mer känd: The Monuments Men når vita duken, i en stjärnspäckad film regisserad av George Clooney. Också här ger tavelfyndet lite fin PR.

En del av verken fick Gurlitt tillbaka på 50-talet sedan han försäkrat att de inte var stulna, uppger Marc Masurovsky på the Holocaust Art Research Project till International New York Times.

Hans änka Helene Gurlitt påstod att hela samlingen förstördes i bombningarna av Dresden 1945. Det skriver hon i ett brev daterat den 5 december 1966 som The Times fått en kopia av från statsarkivet i Berlin; maken dog i en bilolycka 1956.

Men i mars 2012 upptäckte polisen alltså tavlorna under en husrannsakan hos pensionären Cornelius Gurlitt, som tullen ertappat med misstänkt stora summor kontanter på sig.

Dröjsmålet att gå ut med nyheten kritiseras, men de tyska myndigheterna förklarar att de först måste undersöka fyndet. Proveniensen, ägarhistoriken, kartläggs så väl det går.

Att tavlorna skulle ställas ut inom en snar framtid är alltså bara att drömma om.

Enligt Washingtonprinciperna från 1998 ska konst stulen under nazitiden återlämnas till sina ursprungliga ägare – så nu väntar en låg och komplicerad process som handlar om att ta reda på vems verken är.

Egentligen.

Anders Rydell, chefredaktör för Konstnären, beskriver i Plundrarna hur det på långt fler institutioner än Louvren i Paris, Moma i New York och auktionshuset Christie’s har upptäckts konstverk som nazisterna stal. Inte enstaka verk. Hundratals.

Hösten 2009 tvingas Moderna museet i Stockholm lämna ifrån sig Emil Noldes Blumengarten. Då väcktes Rydells intresse för konststölderna. Han ville förstå varför nazisterna gjorde detta:

Girighet? Ja, men också något mer – för målningar av Picasso och Miró brändes ju.

Det han fann var ideologi.

”Det var genom konsten det tyska folket skulle spegla sin rasmässiga och andliga överlägsenhet. Konsten manifesterade och berättigade den nazistiska idévärlden … Lika entusiastiskt som de beundrade och eftertraktade den klassiska kulturen, lika hängivet skulle de komma att förfölja konstens moderna uttryck.”

Nazisterna stal alltså inte bara av enskilda judar. De tog vårt kulturarv, vårt kollektiva minne. Så är också fyndet i München en angelägenhet för långt fler än verkens ägare.

Det moderna Tyskland slogs sönder på nolltid, vilket temaåret i Berlin – Zerstörte Vielfalt. Berlin 1933 – 1938 – 1945 – påmint om. På hundratals pelare i det offentliga rummet visas berlinare som en gång gjorde staden till vad den var: judar, socialister, konstnärer, artister, vetenskapsmän ...

En mångfald som enfalden förstörde.

Den 30 januari hade det gått 80 år sedan nazisterna tog över makten. Idag, den 9 november, är det 75 år sedan Kristallnatten.

Ett vackert namn på det ohyggliga:

Nazisterna vandaliserade och plundrade, de förstörde synagogor och 40 000 judiskägda butiker – krossade skyltfönster fick ge namn åt pogromen. Judar våldtogs, misshandlades och mördades, 30 000 deporterades till koncentrationsläger.

Sedan fick de skulden för förödelsen, de tvingades betala skadestånd och städa upp.

Novemberpogromen var ouvertyren till det helvete som följde.

Något att fundera över idag, när det åter hörs stöveltramp på så många håll i Europa. Och lite särskilt i Malmö vars antisemitiska rykte biter sig fast medan utsatta judar flyr staden.

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Heidi Avellan
  • Opinion
  • Heidi Avellan
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu