Därför bör Sverige avskaffa monarkin

Text: Heidi Avellan
Publicerad 3 juni 2011 0.03 Uppdaterad 4 juni 2011 23.30

Heidi Avellan.
Mycket tack vare romansviten om utvandrarna Karl Oskar och Kristina skrev Vilhelm Moberg in sig i svenskarnas hjärtan.
Moberg (1898–1973), ömsom en finstämd författare, ömsom en sluggande debattör, gav på 1950-talet ut Därför är jag republikan. Klar i tanken, distinkt i språket. Mustig och orädd.
Och sakpolitiskt? Boken är inte mindre angelägen idag, de principiella knäckfrågorna kring statsskicket är desamma 2011 som 1955.
Sydsvenskans ledarredaktion vill inför nationaldagen den 6 juni förse läsekretsen med bränsle både till personliga reflektioner och till en offentlig debatt om landets statsskick.
Därför detta uppslag med utdrag ur skriften Därför är jag republikan.

Ur Mobergs förord till andra upplagan, 1965:

Bokens mottagande hos kritiken år 1955 förvånade mig inte. Därför är jag republikan är en kampskrift, riktad emot Sveriges statsskick och därmed också emot den del av Sveriges folk, som vill behålla detta statsskick. Den är skriven i avsikt att såra monarkisterna. Den vill komma åt den undersåtlighetens anda, som alltjämt tar sig så starka uttryck hos en mängd svenskar. Den vill förlöjliga servilismen och kryperiet, som frodas i atmosfären kring den kungliga tronen. Den vill fånga in och visa fram de andliga oarter, som det monarkiska statsskicket alstrar. Skriften vill angripa kungafjäsket och hovmannamentaliteten – allt detta som vi skulle befrias ifrån, om kungligheten och hovet finge avflytta till sin naturliga hemvist: Museet.

Författaren ville reta lakejsjälarna!

De recensioner som mötte Därför är jag republikan var – på ett par undantag när – reserverade, avvisande eller rent nedgörande. Mina kritiker ingick naturligtvis icke på något sätt i bemötande av mina argument: man får aldrig svar på tal i en debatt i Sverige. Man talar alltid om något annat. Det blev alltså huvudsakligen ilskna glåpord eller överlägsna fnysanden i recensionerna ...

Kritiken förvånade mig sålunda inte, men det gjorde däremot publiken: 40 000 exemplar av Därför är jag republikan gick åt.

Det lovar gott för Republiken Sverige.


Stockholm i december 1965

V.M.

■ ■ ■

Rikets högsta ämbete bör icke besättas genom börd eller arv, alltså av slumpen, utan genom ett av folket verkställt val bland personer som genom ådagalagda egenskaper visat sig vara skickade för detsamma. Även för de lägsta ämbeten krävs det vissa bestämda meriter, och varje ämbete tillsättes, när lagen följes, genom en tävlan på jämlik fot emellan de sökande. För en konsekvent bekännare av den mänskliga jämlikhetens idé är det en stötande tanke, att det allra högsta ämbetet skall ärvas. I ett demokratiskt samhälle strävar man att åt medborgarna genomföra så lika startmöjligheter i livet som möjligt. Men själva vårt svenska statsskick, den ärftliga monarkin, upphäver jämlikhetsprincipen.

Regeringsformens tredje paragraf stadgar att konungens gärningar skall vara för allt åtal fredade [kapitel 5, paragraf 8 i dagens regeringsform, redaktionens anm]. Självklart borde rikets högsta ämbete också för innehavaren medföra det högsta ansvaret. Men lagen betraktar monarken som en helt oansvarig person. Det finns en maxim som utgör själva grunden för ett rättssamhälle – budet som lyder: Alla medborgare är lika inför lagen. Det är teoretiskt möjligt att även en monark kan begå lagstridiga handlingar, men de skulle alltså icke kunna beivras. I och med att en enda person upphöjes ovanför lagen upphäver vårt statsskick även det demokratiska rättssamhället.

En fullt genomförd demokrati kräver sålunda republik med ett folkvalt statsöverhuvud. Dock anser jag de båda skäl som ovan anförts för monarkins avskaffande vara mindre väsentliga än ett tredje, som icke är av politisk natur. Detta tredje skäl framträder med stor styrka i det aktuella läget i vårt land, i Sverige av år 1955. Det faller oss dagligen i ögonen och pockar på uppmärksamhet; det fordrar en utförligare behandling.

I en monarki uppkommer det alltid en anda av undersåtlighet, som inte är fria medborgare värdig. Kring konungen med Guds nåde och hans anförvanter har i alla tider uppblommat en rik flora av servilitet och inställsamhet, kryperi och allsköns fjäsk. Denna undersåtlighet kräver sina offer i de bästa kretsar. Jag har sett högt bildade personer, som i andra sammanhang har ådagalagt intelligens, mista sin mänskliga värdighet inför en kunglig person: I närvaro av en medlem av kungahuset har de alldeles tappat koncepterna och stått där som förvandlade och stammat i förvirring och betett sig på ett sätt, som närmast kan kallas fjantigt. Kungadömet frammanar och utvecklar några av människans mest förödmjukande egenskaper: Begäret att stå i gunst hos de höga, ivern att få umgås med dem, tjänstvilligheten till varje pris, den böjda ryggen inför överheten. Kungligheten får undersåtarna att förnedra sig själva även om det inte är dess avsikt. Till konungen och hans hov hör lakejen, och kungadömet har alltid alstrat lakejsjälar eller vad vi kallar hovmannamentalitet: Denna beskäftighet hos människor, som i varje situation är beredda att stå sin härskare till tjänst.

■ ■ ■

De som systematiskt odlar kungamyten som ett matnyttigt journalistiskt objekt hyser naturligtvis inga högre tankar om sina läsares kritiska omdöme eller andliga tillgångar i övrigt. Dagens Nyheter som på ledarplats utövat verkningsfull kritik av kungafjäsket har beskrivit våra undersåtar sålunda: ”Personer med outvecklat intellekt, ringa kunskap och sinne för billig romantik – det är dessa tomma och dumma ansikten, som garnerar gatorna vid parader och fyller kyrkorna vid fina begravningar.” Därmed karakteriserade alltså tidningen den del av sin läsekrets, till vilken den vänder sig med sina hovreportage.

Jag delar inte den illusionslösa uppfattning om människan, som är tillskyndare till kunga- och hovjournalistiken. Jag har en högre tanke om pressens uppgift: Den fria pressen i en demokratisk stat har ett ofrånkomligt ansvar i sin egenskap av opinionsbildare och en lika ofrånkomlig upplysningsplikt. En del av våra tidningar – jag understryker en del – har skamlöst svikit denna sin plikt.

■ ■ ■

Anhängarna av monarkin som styrelseform menar, att en konungs uppgift i en demokratisk stat huvudsakligen är representativ: Regentens verkliga kall är att utåt och inåt företräda Rikets Majestät eller Nationens Fana eller vad det nu allt heter. De gör gällande, att han genom arv och uppfostran är mera skickad till detta än varje folkvald statschef. Det medges också gärna, att en konung av Guds nåde är en mera dekorativ gestalt än en president, vad allt det yttre angår. Kring ett kungligt framträdande utvecklas alltjämt en stor apparat, det är glans och ståt och pompa – det är någonting för folket att få. Men det saknas en inre självklarhet i arrangemanget. Det är ihåligt. Alltjämt framträder Majestätet med alla maktens attribut och tecken och symboler, men han saknar makten själv. Han bär härskarens krona och mantel, men härskar inte mer. Han uppträder som i ett skådespel. Hans makt är teaterkungens.

■ ■ ■

Men nog skulle väl vi svenskar kunna representera landet utåt med något annat än kvarlevorna av vår gamla kungliga härlighet. Ur museal synpunkt blir visserligen vår kunglighet av allt större intresse för besökande främlingar, eftersom monarkierna ute i världen blir allt färre och kungarna allt sällsyntare. Men det moderna Sverige består inte i första hand av vårt uråldriga kungadöme. Säkerligen kan vi hitta något för vår nation mera säreget att framvisa, något av verkligt värde, som utökar utlänningars kunskap om landet. Vi kunde företrädas av nationella prestationer inom kultur, konst, teknik och industri i stället för av kungaprål och tomma ceremonier.

■ ■ ■

Anhängarna av monarkin som styrelseform anser vidare att det överensstämmer med demokratisk ideologi att behålla kungen i en folkstyrd stat, emedan han, enligt konstitutionen, icke personligen utövar någon politisk makt. De har till och med betecknat Sverige som en mönsterdemokrati, där det suveräna folkets vilja aldrig skulle ha satts åsido av kungamakten.

Historiska fakta dementerar emellertid uttryckligen påståendet om ett dylikt idealtillstånd i vårt land. Sanningen är att den personliga kungamakten gjort sig gällande i Sverige vid många tillfällen i modern tid, och det har skett ännu på 1940-talet. Den har särskilt framträtt i utrikespolitiken och påverkat avgörandena vid farliga kriser, under vilka det gällt vårt folks väl eller ve. Då har det talats vad man kallar ”kungsord”, och det är ord som inte undgått att göra sitt intryck på lydaktiga undersåtar, statsråd, riksdagsmän och andra, vilket parti de än har tillhört.

■ ■ ■

Vi bör också allvarligt räkna med den irrationella, emotionellt betingade makt som kungadömet av Guds nåde alltjämt besitter över sinnena hos vårt folk – en makt som i tider av omvälvningar och kriser lätt kan utnyttjas politiskt. Och historiska händelser, som ligger oss nära i tiden, har visat oss att det i monarkin gömmes en latent fara för det svenska folkstyret.

■ ■ ■

Hur ska man karakterisera monarkiens uppträdande i Sverige under andra världskriget? Hur förhöll det sig med motståndsviljan? Vilket exempel gav den svenske statschefen sitt folk under dessa år, då landets frihet utsattes för ett farligare hot än någon gång sedan år 1809?

En historisk episod ger besked. I oktober 1940, under krigets mörkaste höst, uppkallades chefredaktören för Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, professor Torgny Segerstedt, till konung Gustaf V. Kungen förebrådde Segerstedt hans ”skriverier” om det nazistiska Tyskland. Han försökte övertala Handelstidningens redaktör till att lägga ned det fria ordets vapen och icke bruka det vidare emot den makt, som hade ockuperat våra grannländer Norge och Danmark.

■ ■ ■

Alltsedan år 1913, då jag ingick som medlem i en socialdemokratisk ungdomsklubb, har jag varit en övertygad anhängare av ett republikanskt statsskick. Redan under detta skede av min levnad ansåg jag, att kungadömet var överlägset republiken endast på ett område: Det poetiska språkbrukets. Såsom tilltalsord i ett kärleksbrev till en kvinna kan t. ex. icke uttrycket ”Mina drömmars drottning!” på något sätt ersättas av ”Mina drömmars presidentska!” Och då tyckte jag, som jag tycker nu, att vi i våra sagor ska behålla och på allt sätt vårda oss om både den snälle kungen, den sköna drottningen, den ädle prinsen och den älskliga prinsessan.

■ ■ ■

Tronen stod främst i raden av våra fiender. Monarkin var inte populär bland svenska arbetare vid denna tid. De hade inte glömt att kungen hade skickat kanonbåtar mot de strejkande i Sundsvall 1879, och höll de på att glömma det, så blev de påminda av Stormklockan, Brand och Nya Folkviljan. Hjalmar Branting kallade kungen för ”överklassens nickedocka”, som skulle fara omkring och visa sig för folket.

När Oscar II på Axel Danielssons tid på 1890-talet besökte Malmö, hissades alltid flaggan på Folkets Hus – men den hissades på halv stång. När landets konung i våra dagar kommer till den skånska residensstaden, mottages han av en delegation med en bugande socialdemokratisk landshövding i spetsen. Så växlar människors umgänge med varandra i tidens längd.

■ ■ ■

Den monarkiska vidskepelsen har kraftiga rötter i svenska hjärtans djup. Och vårt folk är konservativt och hyser en djup misstro emot förändringar, liksom om det av erfarenhet utgick ifrån, att en förändring alltid måste bli till det sämre.

Men det är dagens ungdom som avgör frågan om statsskicket i framtidens Sverige. Och alla iakttagna tecken tyder på att republikkravet har verklig resonans hos dagens ungdom. Ingenting kan mera glädja den republikan av gammal årgång, som är författare till föreliggande skrift.

Och för min del är jag innerligt förvissad därom: Den dag kommer att gry, då vårt land blir Republiken Sverige.

■ ■ ■


Ur Efterskrift, 1965:

Numera anföres aldrig offentligt kungadömets gudomliga ursprung som ett argument för dess bibehållande. Ingen träder fram och bekänner sin tro på Konungen av Guds Nåde. Det anses numera såsom ett axiom att även furstliga personer rent biologiskt tillhör människosläktet och att de icke är väsenskilda från oss andra. Om man påstod att de härstammade från Guds egen himmelska familj, så skulle det väcka löje.

Och ändock – i realiteten – betraktas och behandlas de som om de vore annorlunda än oss andra, som om de vore mer än människor, som om de vore högre väsen. För om de i praktiken ansågs som vanliga människor, som du eller jag, så skulle de icke ha kunnat utnyttjas av nutidens massmedia på sätt som sker, som objekt för det kommersiella vinstbegäret. Aldrig tidigare i historien har de ägnats en offentlig uppmärksamhet av sådana pyramidala mått.

Antalet äkta kungligheter minskas med monarkiernas avskaffande, men man fyller ut med ex-kungligheter. När medlemmarna av de regerande furstehusen icke räcker till, så letas ex-kungligheter fram intill tredje och fjärde led. En helt vanlig man, utan en droppe kungligt blod i sina ådror, behandlas av pressen som om han vore en furste, så snart han bara har gift sig med en prinsessa.

■ ■ ■

Vem kunde förutse vilken nytta svensk export och svenskt affärsliv en gång skulle få av dynastin Bernadotte?

Således skulle magin kring de kungliga regalierna i tidens fullbordan bli rent merkantil: Kunglighet säljer, prinsar blir handelsresande, prinsessor blir omslagsflickor! Kungen är en vanlig människa, men förvåningen över att han beter sig som en vanlig människa växer allt mer och mer. Häxmästaren från vidskepelsens tidsålder har kommit tillbaka i ny kostym och i ny mask och med nya arbetsmetoder. Med hjälp av den moderna tidens massmedia arbetar han effektivare än någonsin. Han befinner sig mitt ibland oss i det svenska kultursamhället. Han dementerar dagligen i milliontals tidningsexemplar de demokratiska grundsatserna om jämlikhet människor emellan och våra lika rättigheter – i och med upphöjelsen av en enda familj i riket över oss alla hånar han varje dag förkunnelsen om människors lika värde.

■ ■ ■

Det republikanska statsskicket kommer att införas av ren nödvändighet – för att ersätta konungadömet, när detta faller. Och dagen för dess fall tycks närmare än jag antog, när första upplagan av denna skrift kom ut.

Monarkierna har nämligen själva börjat gräva sina gravar. De faller därför att de uppluckras inifrån: Kungahusens egna medlemmar sviker konungadömet av Guds nåde genom att gifta sig med sina undersåtar.

■ ■ ■

En yngre generation av kungliga personer har börjat reagera emot de fördomar, som trots sitt vanvett har hållit sig kvar i årtusenden. Prinsar och prinsessor har börjat starta egen tankeverksamhet. De har börjat fråga sig: Varför ska inte vi liksom andra människor fritt få välja våra män och hustrur? Varför ska inte vi också få följa våra hjärtans bud? Med påföljd att de har struntat i författningens föreskrifter, brutit sig ut ur kungligheten och gift sig med vanligt folk.

■ ■ ■

Med all sannolikhet kommer den svenska kungafamiljens medlemmar vid sina giftermål även i fortsättningen att sänka sig ner till folket och blanda sitt blod med folkets blod. Därmed sker ju ingenting annat än en återgång till ursprunget. Dynastin Bernadotte härstammar från folkdjupet, från enkla franska småborgare. Stamfaderns far var skräddare.

■ ■ ■

Kungahusen kommer så småningom att avskaffa sig själva – giftermålsvägen. Snart finns det kungar, drottningar, prinsar och prinsessor endast i sagoböckerna. Men där hoppas jag att vi alltid ska få behålla dem.

■ ■ ■

Stockholm nyårsafton 1965.

Vilhelm Moberg

Texturvalet är gjort av ledarredaktionens Henrik Bredberg.
Med tillstånd av Vilhelm Mobergs rättsinnehavare.
Efter en idé av Tomas Fröstberg, medarbetare på
Sydsvenskans nattredaktion.

Större eller mindre text



Genom att kommentera på Sydsvenskan.se så godkänner du våra regler
  • avatar anderssonjoel  2 veckor sedan
  • Själv är jag mest konfunderad av att det finns människor som accepeterar  detta s.k. frälset. Hur har Bernadottefamiljen kommit att tillhöra detta illustra sällskap, han  marskalken kom från en enkel familj. Se till att Bernadottefamiljen och alla slickare  runtom får ut och förtjäna till sitt upphälle.
  • avatar ratatosk  2 veckor sedan
  • Sydsvenskan har på sista tiden blivit allt faktafattigare och med mer och mer rena felaktigheter. Sen Heidi Avellan kom in så har de sakta men säkert också förlorat sitt politiska väderkorn. Hur kan man annars förklara att man publicerar dessa valda delar av en gammal toksosses unkna funderingar? Han må vara folkhemsförfattare bäst han vill, men hans politiska uppfattning känns lite väl marginaliserad och odemokratisk för att basuneras ut på ledarplats oavsett hur avundsjuk man än är på kungen.
  • avatar Henke  2 veckor sedan
  • Mycket av det som Vilhelm Moberg har skrivit har stort skönlitterärt värde, men i detta fallet har min mormors farbror inte många klara tankar. Dessa ord är sprungna ur någon arbetarromantisk dimma som har sina rötter i dels i ett arbetar- eller statarepos om absolut jämlikhet och jantelagen. Det handlar mest om avundsjuka och en känsla om underlägsenhet som egentligen bottnar i dålig självkänsla. I ena ögonblicken föraktar Vilhelm skillnaderna mellan vanligt folk och kungligheter, i nästa så talar han om ett fördärv eftersom en kunglighet gifter sig med vad han uttrycker som vanligt folk och därmed skulle alltså kungligheter sänka sig till gemenhetens eller plebejernas tarvliga nivåer? Då måste man verkligen hata sig själv eller det man själv står för. Jag hade trott att vi kommit ifrån Jantelagen men den känslan är tydligen fortfarande stark. Jag vill påstå att en persons ställning borde reflekteras av sina egen handling och förberedelser och minst av allt av sensationssugna journalister och nattklubbsägare, eller allra minst någon "nattens drottning" som Camilla Henemark. Jag ser hellre en person som vår monark som har ägnat hela sitt liv att förbereda sig för att representera nationen Sverige som statsöverhuvud än yrkespolitiker. Det finns politiker som förtjänar respekt, men många av våra politiker är personer som har ägnat hela sitt liv bara åt att försöka komma i en position att ta för sig av andras möda! Mona Sahlin, Göran Persson med flera är personer som avskräcker nog från varje tanke på att sätta in yrkespolitiker som statsöverhuvuden. Jag vänder mig emot personer som förljuger sanningar och tjafsar om småsaker för att ge sig själv eller sitt parti fördelar. De förtjänar bara mitt förakt!  Skulle det vara så att allas handlingar granskas skrupulöst och vi kan anse att våra politiker är fria från fördärv? Varför har inte jag sett att politiker och fackliga ledare har åtalats för förskingra medel och korruption när jag själv kan vittna till det? Under den tid jag hade verksam inom VVS, fick jag delar av uppdrag att bygga lyxlägenheter åt generaldirektörer för Posten och ombyggnationer av villor för fackliga ledare, allt för Postens pengar. Allt sådant förnekades dock av postens personal och utredningar lades ned. Låt oss behålla vår statschef som en riktig representant för Sverige, utanför och över politiskt käbbel och ridåer av lögner.
  • avatar Sextiettan  2 veckor sedan
  • Sluta nu Heidi Avellan!! Nu har vi fått nog av dina påhopp på kungahuset. Vi har fattat att du inte gillar monarki. Vi har också fattat att du tycker att Finland är något slags föredöme.
  • avatar ipersson  2 veckor sedan
  • Det moderna Sverige består betår av människor och medborgare med olika funktioner varav kungen representerar en. Landet har glädjande nog börjat krypa ur den våta filt av demokratisk socialism som socialdemokraterna introducerade på 1970-80-talen.  Vi kan nog satsa på något annat än att ha ännu en onödig, kostsam och  kanske uppslitande valrörelse, där  man med LO:s hjälp skall säkra att en person med rätt nomenklatura formellt leder landet. Det kan vara svårt att förstå, men den svenska modellen har inte, som i Finland, tillåtet att landets företräds av nationella prestationer inom kultur, konst, teknik och industri. Den allsmäktiga socialdemokratin har mutat in allt.
  • avatar BKL64  2 veckor sedan
  • Nu finns det en ordentlig anledning till att säga upp prenumerationen på sydsvenskan. Att införa så osmakligt ett par dagar före firandet av nationaldagen måste betraktas som lågt. Fy!!!!!!Det får bli en ordentlig fundering.
  • avatar BKL64  2 veckor sedan
  • Nu finns det en ordentlig anledning till att säga upp prenumerationen på sydsvenskan. Att införa så osmakligt ett par dagar före firandet av nationaldagen måste betraktas som lågt. Fy!!!!!! Det får bli en ordentlig fundering.
  • avatar Lundaobservatoren  2 veckor sedan
  • Jag tycker att det är ett tecken på dålig social kompetens att komma hit till Sverige och berätta för oss hur vi skall organisera vår statsledning. Tänk om vi hade haft synpunkter på hur det skall vara i Finland?
  • avatar Lundaobservatoren  2 veckor sedan
  • Jag tycker att det är ett tecken på dålig social kompetens att komma hit till Sverige och berätta för oss om hur vi skall styra vårt land. Tänk om vi hade synpunkter på hur finnarna skall organisera sitt statsstyre?
  • avatar S_M_Kirov  2 veckor sedan
  • Gott så. Men gå nu vidare! Vad tycker Avellan och hennes kompisar själva då? Jag begär visserligen inte att man ska överträffa Moberg i stringens, men det vore bra med ett kraftigt demokratiskt ställningstagande mot arvriket i den liberala lokaltidningen. Gärna inte bara kring den vidriga flaggviftardagen, utan kanske en gång i veckan. Utbilda gärna er läsekrets i moderna statsskick med faktarutor, det finns ju åtminstone en överbetald "statsvetare" med anknytning till tidningen, ni vet han som är expert på omröstningar i USA:s representanthus på 1970-talet...
  • avatar nilsolle  2 veckor sedan
  • Att kungahuset kan engagera så mycket diskussion år 2011 är förbryllande. Monarkin borde varit avskaffad för 100 år sedan. Redan ordet demokrati, som de flesta bekänner sig till, borde diskvalificera kungahuset.
  • avatar Anders_uti_Lund  2 veckor sedan
  • Säg mig, hur mycket demokrati är det i social demokrati? De fick en person att välja mellan/på i valet till partiledare. Det känns igen från val i Sovjet, Nordkorea, Kina osv.
  • avatar baiyun  2 veckor sedan
  • Nä nu får ni banne mig ge er.Låt folket ha sin kung kvar-detta är vidrigt, rent ut sagt vidrigt.Ingen sansad debatt från mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • avatar sofie79  2 veckor sedan
  • bra initiativ att publicera den briljante moberg. seriöst i det ganska så opportunistiska mediesvamlet just nu.
  • avatar sofie79  2 veckor sedan
  • Vilken underbar text. Jag håller med om att det är för grisigt och snaskigt nu angående kungens påstådda porrklubbbesök. Jag är själv republikan och tycker att kungahus representerar en olustig tanke om att "vi alla inte är riktigt lika mycket värda" (för kungafamiljen är lite finare). Och Mobergs text är en klassiker. Alltid, oavsett porrklubbskvaller eller ej... /79:a
  • avatar Pidda44  2 veckor sedan
  • Moberg var väl rätt grisig själv i sin kampanj. Den var ju faktiskt kanske inte fullt så principiell som det tycks i det ganska banala utdrag med de till tröttsamhet upprepade vanligaste argumenten som ledarredaktionen gjort. Utan ingick i hans kampanj mot de homosexuella sammansvärjningar ha såg inom makteliten, polisen och hovet - främst Kejne- och Haijbyaffärerna.
  • avatar Pidda44  2 veckor sedan
  • För övrigt är det ju jätteroligt att läsa Mobergs önsketänkande om "ungdomens" republikanism, den har vi sett lite av under de nästan 60 åren sedan dess...
  • avatar Pidda44  2 veckor sedan
  • Så det är detta som Sydsvenskans redaktion tycker är den mest angelägna konstitutionella  frågan i dagens Sverige, inte frånvaron av maktdelning, författningsdomstol och den alltmer urgröpta personliga integriteten. Kungen är inte demokratisk, fräser man. Men kanske är det just detta som är vitsen: Kungadömet är en påminnelse att den politiska makten inte är allenarådande, att man inte kan göra vad som helst bara för att man har en majoritet för stunden. För övrigt tycker jag det är nästintill skandal att en förment borgerlig tidningar som Sydsvenskan lånar sig till vänsterflum.
  • avatar Kallest  2 veckor sedan
  • Det finns många angelägna konstitutionella frågor men de flesta människor klarar av att ha mer än en tanke i huvudet åt gången. Att du inte tycker det är viktigt må vara hänt men det tål att påminnas om det tragikomiska i att vi i ett upplyst och demokratiskt samhälle fortfarande har en kung att buga och bocka för. Att du sen inte har en aning om vad liberala borgerliga värderingar innebär är en annan sak. 
  • avatar Pidda44  2 veckor sedan
  • Det gick inte att svara på sista inlägg så lägger det här i stället: Det är ingalunda skitsnack om monarkier och lugn samhällsutveckling med väl utvecklade stater: Vi kan se på Danmark, Norge, Nederländerna och Storbritannien. Faktiskt kan man nog säga att de mest demokratiska staterna är kungadömen, vilket ju är en total vederläggning av Moberg. I Spanien var det kungen som såg till att demokratin återinfördes i ordnade och oblodiga former efter Francos död. I Sverige såg vi vid Tsunamikrisen hur bara var kungen som kunde uttrycka befolkningens känslor.
  • avatar Kallest  2 veckor sedan
  • Du väljer de exempel som passar ditt argument och väljer bort de som motbevisar det.  Bahrain är en monarki. Jag antar att du följt nyheterna de senaste halvåret? Thailand har haft fyra militärkupper de senaste femtio åren, den senaste 2006. Greklands kung satt på sin tron under det grekiska inbördeskriget. 
  • avatar Pidda44  2 veckor sedan
  •  Liberala borgerliga värderingar är i n t e att vilja majoritetsdiktatur: Därför måste det finnas balanser och fördröjande mekanismer. Och okränkbara restriktioner, till exempel de mänskliga rättigheterna och den personliga autonomin och äganderätten. Det monarkiska inslaget i vår författning bidrar inte med maktdelning, det är sant; kungahuset har ingen som helst makt, och om man vill bocka och buga står det vara en fritt att göra så eller att avstå. Men det är, som jag skrev, en välbehövlig påminnelse att det finns andra källor till rätt än bara rättspositivismen: kungens position med dess grund i vår historia är en, äganderätten en annan. Det är ingen slump att länder med monarki har en lugnare och mindre våldsam modern historia än republiker!
  • avatar Kallest  2 veckor sedan
  • Som Moberg så vackert påpekar, ". Alltjämt framträder Majestätet med alla maktens attribut och tecken och symboler, men han saknar makten själv. Han bär härskarens krona och mantel, men härskar inte mer." Men symboler har också makt, symboler är viktiga just för att de är symboler. I det här fallet är sveriges symbol i kungahuset en sista rest av medeltiden och kyrkotvånget. Av att vissa människor ansågs vara mer värda än andra, lämpade att styra vårt land, enbart på grund av deras släktträd. Det är ovärdigt och osmakligt och det finns inte en ärlig liberal i det här landet som kan försvara det med äran i behåll.  För övrigt så är ditt argument att monarkier har en lugnare och mindre våldsam modern historia skitsnack, rent ut sagt. Bahrain är en monarki. Jordanien är en monarki. Thailand, Spanien, Saudiarabien likaså. Grekland var en monarki under hela sin våldsamma moderna period. England har inte heller någon fredlig historia. Med flera.
  • avatar Barabas  2 veckor sedan
  • "Sydsvenskans ledarredaktion vill inför nationaldagen den 6 juni förse läsekretsen med bränsle både till personliga reflektioner och till en offentlig debatt om landets statsskick." Och detta gör ni med att publicera en monarkikritisk text. Var är den pro-monarkistiska texten? Det blir väl ingen bra debatt av en ensidig presentation? Eller är det ytterligare ett led i att skapa ett konsensus-Sverige, där alla skall tycka som vänstermedia, eller förgås. Mikael Jalving var nog inte så fel på det ändå?
  • avatar Kallest  2 veckor sedan
  • Monarkikramarna får väl hitta en egen tidskrift som stöder era åsikter ifall ni vill publicera debattinlägg. Jag kan föreslå Svensk Damtidning. 
  • avatar Pidda44  2 veckor sedan
  • Republikanerna kanske har Fablernas värld då?
  • avatar Tonysociolog  2 veckor sedan
  • Utmark, trodde att alla journalister var for fega, om wikileaks kann gora det sa kann ni
  • avatar Anders Persson  2 veckor sedan
  • Moralisterna slåss om det ska vara Carl-Gustaf eller Viktoria på tronen. Demokraterna är republikaner och vill att kungen avsätts och ersätts med att statsministern blir statschef. Detta löjliga spektakel med att en familj ska anses högre stående än andra och därför ska kunna ensamma avgöra vem som ska vara Sveriges statschef är inte ett dugg bättre än att Gadaffi styr i Libyen. Det är av principiella skäl som vi ska avskaffa monarkin, inte för att kungen är en snuskgubbe eller annat omoraliskt. Hovet kan ha sin interna diskussion om vad som är moraliskt. Kungen ska avskaffas likaväl.
  • avatar Roland Persson  2 veckor sedan
  • Kungafamiljen är Sveriges dyraste socialbidragstagare. Sen instiftas det fas 3 för andra medborgare. Löjligt!
  • avatar rudan33  2 veckor sedan
  • Det troligaste hade varit att ifall Moberg försökt publicera denna skrift på dagens sydsvenskan med den vinkligen att han istället kritiserat dagens politiker i sjuklövern, så hade han fått smaka på sydsvenskans lilla censurstab! Monarkin i Sverige idag är i princip utspelad förutom det faktum att vi tillsammans med ett antal övriga länder i Europa har ett kungahus och en lång intressant histora bakom dessa. Må vara att vi haft både galningar, mördare och krigshetsare på slotten men de ger oss åtminstone valuta för pengarna. 2.2 miljarder årligen är det beräknat att vården av illegala kommer att kosta oss, vad kostar monarkin?
  • avatar eva24  2 veckor sedan
  • Granskning är en sak men förföljelse och hyenaliknande Granskning är en sak men förföljelse och hyenaliknande mediadrev är inte värdigt våra svenska media. Tidningar, radio och TV har en mycket stor makt och förväntas använda sin makt på ett seriöst sätt. Morgon TV i SVT samlade till debatt 3 ledarskribenter som alla var emot kungahuset. Det är lätt att räkna ut hur en sådan debatt utmynnar i likriktning. Det säger mer om SVT:s producent än om sakfrågan. Jag har sett republikanska klubbens ordförande i TV där han vädrar morgonluft och gärna skulle vilja sätta tänderna i sitt tilltänkta offer genom ett korsförhör liknande det som sker vid en rättegång.  Därmed säger jag inte att det är så han tänker utan det är min slutsats när jag studerat ordval och kroppsspråk. Med tanke på att debatten i dagens ledare propagerar för republik vill jag som motvikt föreslå att alla, som tycker att vår Kung genom insinuationer och spekulationer har blivit orättfärdigt behandlad, ska skicka ett mail till vår Kung via hovet där vi ger vårt stöd till monarkin och vår Kung. Vem som helst oavsett rang som blivit utsatt för ett mediadrev skulle känna behov av stöd från många, många medmänniskor. Det handlar i första hand om att visa humanitet människor emellan. Jag refererar till Herman Lindqvist där han i P1 undrar vad som pågår i ”ankdammen” det sista är min kommentar. Sammanfattningsvis: uppmaning att inför Sveriges Nationaldag skriva och ge Ert stöd till Kungen. Det är nu det behövs.
  • avatar PaulPersson  2 veckor sedan
  •  Personligen är jag inte principiellt republikan eller monarkist. Nu h a r Sverige ett kungahus och har haft det historiskt länge. I debatten kring monarkin har till och med republikaner sagt att vårt nuvarande kungahus trots eventuella skandaler och ondsinta skriverier gjort ett fantastiskt bra arbete. När det gäller Mobergs synpunkter har han givetvis rätt i mycket. Men det gäller inte bara kungahusets makt man gjorde uppror mot under den tiden han beskriver. Man gjorde uppror mot kyrkans makt, politisk makt och makt över huvud taget. Det var en tid av inbördeskrig, i Finland tex! Så är inte läget nu. Kungahusets makt är i praktiken obefintlig. Statsskicket har ändrats sen V M dagar. Missköter kungahuset sig grovt skall man givetvis införa republik. Grekland gjorde det på 70 talet. Man kan knappast påstå att det har gynnat dem ekonomiskt. Vi får då välja president. Risken är att vi får en Schwarzenegger eller en helyllesvensk politiker med en bordellhärva i garderoben, men det är smällar man får ta om Sydsvenskans välputsade argument får genomslag.
  • avatar Kallest  2 veckor sedan
  • Risken med att vi får en politiker med en bordellhärva i garderoben får väl vägas mot det faktum att vår nuvarande kung hållt sig med kaffeflickor så i det avseendet ser jag knappast mycket att förlora.  Moberg har för övrigt redan tagit upp argumentet om kungens så-kallade obefintliga makt i texten ovan och du har inte direkt gjort nånting för att bemöta det. 
  • avatar Chevanton  2 veckor sedan
  • att han går på sstrippklubbar skiteer jag I, det är när det blandas in Maffia som det inet är OK längre
  • avatar dMalm  2 veckor sedan
  • I vårt samhälle, som präglas av ett ihärdigt bortviftande av argument emot monarkin, är det med glädje jag konstaterar att Sydsvenskan har viljan, ambitionen och modet att framhäva de tunga argument som gör den svenska monarkin till en stor plump i vår annars hedersvärda lagstiftning om jämlikhet. Heder åt er som tar denna fråga på stort allvar.
  • avatar mbifc  2 veckor sedan
  • Vi kan kan välja kungar som man gjorde innan Gustav Vasa.
  • avatar mbifc  2 veckor sedan
  • Pressens upplysningsplikt glöms med hänvisning till de pressetiska reglerna och att inte gynna SD. Men vad händer istället? En tigande och vilseledande press sviker sin uppgift - att återge sanningen och inget annat än sanningen.
  • avatar Herr_Andersson  2 veckor sedan
  • Ännu en meningslös artikel som bara följer mediahypen för tillfället. Vad hände med er på Sydsvenskan egentligen? När fick ni idén om att ha samma journalistiska värde som Aftonbladet?
  • avatar Crabba  2 veckor sedan
  • Sydsvenskan och många andra tidningar ägs av Familjen Bonnier som även äger TV4. Inte konstigt att det blir en hype när ägeren är för en republik. Det är dom som startat drevet och den blinda massan följer bara med som vanligt.
  • avatar dMalm  2 veckor sedan
  • En sådan kommentar bör du nog utvekla med några fler argument. Jag tycker personligen att det var den mest sakliga debattartikel om monarkin på mycket länge. På vilket sätt anser du att den följer mediahypen? Så vitt jag kan minnas handlade den inte ett dugg om de aktuella och eventuella skandaler som omsusar kungahuset, utan om monarkins grunder och varför dessa är att betrakta som negativa.
  • avatar Herr_Andersson  2 veckor sedan
  • Så för att man i fin borgerlig anda försöker krydda till det aktuella ämnet med Vilhelm Moberg istället för skräplitteratur är det per automatik "bättre" journalistik än AB?  Kom igen. Du vet säkerligen lika väl som alla andra att Sydsvenskan raggar läsare genom att hänga på drevet som försöker tynga ner kungahuset i dagsläget, vare sig det är med hjälp av inspiration från mindre säkre källor, eller citat från en svensk litteraturklassiker.
  • avatar pontusrehn  2 veckor sedan
  • Jag är anhängare av monarkin sedan så länge jag kan minnas. Jag tycker om att vi är en monarki, att vi har en kungafamilj. Låt vara att de inte alltid är helt perfekta mönster men å andra sidan - när de uppför sig perfekt skrivs det om hur tråkiga de är och hur roliga och folkliga t.ex. det danska kungahuset är. När de så själva är ute och festar så blir det ett ramaskri - i sanning svårt att vara del av den familjen - alltid någon som klagar...  Dock, efter att för första gången ha läst Mobergs ord så är jag nästa benägen att ändra uppfattning... Det är något i hur han lägger fram sina argument som är tilltalande. Där finns en underton som får mig att känna att mina argument för att behålla monarkin är aningen tunna. Om inte annat har Moberg fått mig att undra och det är ju förmodligen själva tanken! Tack för att ni publicerade detta och om inte annat får det en att fundera över hur en människa kunde skriva så engagerande och språkligt vackert. Vad är det som gör att vi inte ser den sortens alster i tidningen nuförtiden? Är det för högtravande? Tror inte det. För svåra ord? Nej, knappast. Grundade på en äkta övertygelse? Definitivt. Baserade på en kärlek till och kunskap om vårt språk? Helt klart!
  • avatar Karin Munthe  2 veckor sedan
  • Vilken utmärkt reflektion! Tänk var språkbruk är betydelsefullt. Jag har länge haft många funderingar kring monarkin och åtskilliga diskussioner med min 89 åriga svärfar. Jag har mycket större respekt för hans åsikter sedan jag läst V.M,s fantastiska text. Hoppas att vi får en vettig debatt. Tack för genomtänkta synpunkter!
  • avatar Daniel_DC  2 veckor sedan
  • Så genomtänkt, skarptänkt och insiktsfullt, dessutom med hjälp av prosa från en av Sveriges främsta författare genom tiderna. Tänkvärt. Underbart att skåda. Tänk om Heidi kunde vända detta knivskarpa intellekt för att skriva lika insiktsfull om den stad som står i lågor kring henne. Eloge till Sydsvenskan, med fötterna djupt i skånska myllan och blicken stadig fäst vid en utopisk liberal horisont långt långt borta.
  • avatar Pidda44  2 veckor sedan
  •  Är "Heidi" verkligen svensk medborgare?
  • avatar Niclas  2 veckor sedan
  • När kommer en artikel som argumenterar för monarkin? Det har varit mycket negativt skriveri i media på sistone. Trots detta visar undersökningar att svenska folkets förtroende för monarkin endast har påverkats marginellt. De argument som Moberg tar upp har vissa poänger men är inte heller tillräckligt betydande för att man ska uppväga republik som statsskick. Vår kungafamilj gör ett utmärkt arbete i sin representation av Sverige vilket en president aldrig skulle kunna uppväga.
  • avatar PUDDIPUDDI  2 veckor sedan
  • Det finns inga monarkister i Sverige. De som anser sig vara monarkister är när det väl kommer till kritan blott bernadottister.
  • avatar Hatadisqus  2 veckor sedan
  • http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1484597/Ondsint-bevakning-av-kungahuset.html
  • avatar Kallest  2 veckor sedan
  • Går det att försvara monarkin som princip utan att ta till popularitets- och nyttoargument? Ytterst tveksamt. Sydsvenskan är en liberal tidning och tar som sådan ställning mot monarki. Ifall du vill läsa mer monarkistiskt lagda artiklar rekommenderas skvallerpressen. 
  • avatar thommym  2 veckor sedan
  • Det är kanske så att kungen skall kandidera till presidentposten? Jag kan tänka mig att han fått många (kanske välförtjänta) röster. Men principen med monarki kan man inte plädera för med förnuftsargument och ha hedern i behåll.
  • avatar Niclas  2 veckor sedan
  • En president är politiskt vald och ska inte bara representera utan också styra landet under ett X antal år. Nej, jag tror inte att kungen hade haft intresse att kandidera till president även om säkerligen många skulle ha röstat på honom.
  • avatar Roland Persson  2 veckor sedan
  • Vår knug kna gno lbi örevsprättare :-)
  • avatar thommym  2 veckor sedan
  • Nej, du har nog rätt. Då hade han fått jobba på riktigt och risken finns att rätt kompetens inte finns.
  • avatar Kallest  2 veckor sedan
  • En stor eloge till Sydsvenskans redaktion. Det är på den här nivån som kungahuset ska bekämpas. Det är otroligt sorgligt hur lite som förändrats i allmänhetens syn på kungahuset sedan Moberg publicerade den här skriften trots att varje ord får mig att känna samma ilska för kungahuset idag som jag tror Moberg kände när han skrev den för över 50 år sen. 
  • avatar ZingoZ  2 veckor sedan
  • Enligt en undersökning som publicerades på svd.se igår vill endast 20% avskaffa monarkin. Har man läst tidningar och kollat på TV de senaste dagarna skulle man kunna tro att det är 80%. Det är det som är det verkliga hotet mot demokratin: Vi styrs av politiker och journalister som inte är det minsta representativa för befolkningen. Journalisterna är de verkliga makthavarna som står över all form av granskning, för vem skulle granska dem? I stället försöker de föra över fokus och rikta ett drev mor en person som inte har någon som helst makt och dessutom inte har samma möjligheter att försvara sig. Vilket fördedömme ni är för alla mobbare i skolan: "Slå helst på de som inte kan försvara sig"... Fy f-n!!!
  • avatar von vettet  2 veckor sedan
  • Att i dagens debatt göra en koppling till Mobergs ideer ter sig udda. Varför inte för en gång skull lyssna till Kungens valspråk, så kunde Avellan istället ta till sig hur ungdomarna i vårt nya multikulturella samhälle ser på ledarskap och demokrati. I undersökningen, publicerad idag, föredrar en av fem ungdomar diktatur framför demokrati. Ett resultat av ett arbete som bla Avellan medverkat till, toleransen mot intoleransen.
  • avatar Alf Karlman  2 veckor sedan
  • I den flora av kommentarer och åsikter kring kungen och hans leverne har Sydsvenskan tagit ett seriöst grepp om frågan genom att i utdrag publicera Vilhelm Mobergs skrift från 1955 " Därför ar jag republikan ". Dessutom publiceras Vilhelm Mobergs kommentarer 1965 till andra upplagans utgivning. Detta arbete utfört av Tomas Fröstberg är verkligen värt att ta del av på Sydsvenskans hemsida. Det är en välgöröande kontrast till dagens vulgära kioskvältarlitteratur som har som huvudsyfte att fördöma kungahuset och glorifiera maffian och givetvis kamma hem storkovan. Gå in på hemsidan och bli både uppdaterad och seriöst engagerad!
  • avatar Alf Karlman  2 veckor sedan
  • Vilken härligt seriös infallsvinkel till dagens storm kring kungen och hans hov. En skön kontrast mot den vulgära kioskvältarlitteratur som florerar för övrigt kring ämnet. " Därför är jag republikan " borde finnas till hands och nytryckas och referreras i alla landets tidningar. Tack Sydsvenskan och Tomas Fröstberg för en mycket viktig publicering.
  • avatar eva24  2 veckor sedan
  • Vilken fantastisk propaganda inför vår nationaldag. Jag skulle önska att ledarskribenter och övriga journalister (mycket skickliga  skribenter) skulle vara lika aktiva när det gäller att granska våra politikers omsorg om svenska folket eller i klartext brist på omsorg. Våra grannar i norden spärrar upp ögonen av förvåning över medias symbios med våra folkvaldas agerande mot sitt eget folk som människor och som skattebetalare. Det känns tröstlöst att statsministern och övriga folkvalda inte lever i samklang med mycket stora delar av svenska folket.
  • avatar eva24  2 veckor sedan
  • Vilken fantastisk propaganda inför vår nationaldag. Jag skulle önska att ledarskribenter och övriga journalister (mycket skickliga  skribenter) skulle vara lika aktiva när det gäller att granska våra politikers omsorg om svenska folket eller i klartext brist på omsorg. Våra grannar i norden spärrar upp ögonen av förvåning över medias symbios med våra folkvaldas agerande mot sitt eget folk som människor och som skattebetalare. Det känns tröstlöst att statsministern och övriga folkvalda inte lever i samklang med mycket stora delar av svenska folket.
  • avatar dizzz  2 veckor sedan
  • Löst och populistiskt svammel. Ge exempel på vad du menar med att "inte leva i samklang med stora delar av svenska folket". Överhuvudtaget är det närmast omöjligt att säga vad "stora delar av ett folk" är för något. Det blir fullkomligt godtyckligt, utifrån vilka skygglappar man väljer att sätta på sig.
Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu