Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Omfattande utredning efter masskrock

Omfattande utredning efter masskrock
Ett femtiotal forden var inblandade i olyckan i norrgående riktning, något färre i den södergående.BILD: Foto: Scanpix

Omfattande utredning efter masskrock

Helsingborg. Utredningen efter masskrocken på Tranarpsbron väntas bli omfattande och frågor om vinterdäck och fortkörningar hopar sig. En person miste livet och sex vårdas fortfarande på sjukhus.

Polisen har inlett två förundersökningar. De gäller de misstänkta brotten vållande till annans död på den norrgående väghalvan och vållande till kroppsskada i den södergående.
Polisens utredningsledare Arne Davidsson säger att det verkar som om masskrocken inleddes med att tre lastbilar kolliderade mitt på Tranarpsbron i norrgående riktning. Detta ledde sedan till störningar i båda trafikriktningar.
– Vi har försökt att sortera upp fordonen så att vi kan reda ut vem som har färdats i vilket fordon, säger Arne Davidsson.
Olyckan har resulterat i skador på bron, som kan repareras permanent först vid varmare väderlek. Det handlar bland annat om räckenas infattning i betongen.
– Men vi kommer att göra provisoriska åtgärder som innebär att vi hoppas kunna öppna den södergående delen för trafik med sänkt hastighet under morgondagen, säger Annika Canaki vid Trafikverket.
Någon prognos för när den norrgående delen kan öppnas för trafik finns än så länge inte.
Strax före olyckan hade Trafikverket åter plogat och halkbekämpat. Men som det syns på bilder och som många vittnat om var det ändå halt på bron.
Enligt Claes Tingvall, Trafikverkets säkerhetsdirektör, kan det bero på flera saker. En är att saltet helt enkelt inte hunnit börja verka. En annan är om vägbanan varit för kall.
– Det där kommer man att reda ut naturligtvis men någonstans kring minus åtta grader, då funkar inte salt särskilt bra utan blir gradvis sämre, säger han.
Att ta rätt beslut om att salta eller inte är något av en vetenskap, anser han, bland annat eftersom temperaturen på olika delar av en vägbana kan variera mycket.
Vad som orsakade olyckan är i nuläget oklart. Men att utländska lastbilar utan vinterdäck skulle vara boven i dramat tror inte Tingvall.
– De gör nästan ingen skillnad alls. Även om alla lastbilar hade vinterdäck skulle det inte ge så mycket. Däcken är till för att de ska kunna ta sig fram och inte fastna.
Men lastbilar kan ändå utgöra ett stort säkerhetsproblem i trafiken, enligt Tingvall.
– De är ett hot på grund av sin stora massa. Det blir mycket rörelseenergi och om de far in i något annat riskerar man stora skador.
Masskrocken väcker också frågor om fortkörningar.
Patrick Magnusson, trafiksäkerhetsansvarig vid branschorganisationen Sveriges åkeriföretag, tycker inte att yrkeschaufförer är sämre än andra på att anpassa hastigheten efter väglaget, men säger samtidigt att både bil- och lastbilsförare borde bli bättre på att anpassa farten.
– Jag kan inte sticka under stol med att en stor del av yrkestrafiken i dag kör för fort, säger Magnusson.
– Jag tror att många känner sig tvungna att hålla en hög hastighet. Det är lågkonjunktur och tuffa tider. Man vill hålla tiden. Här har också transportköparna ett ansvar.
Magnusson tycker att systemet med "just in time", där företag har sina lager rullande på vägarna kan ifrågasättas, liksom system med "slot-tider" precis som på flygplatser.
– Skogsbilarna har i dag slot-tider då de får komma in till verken och hinner de inte dit på sin tid så får de ställa sig sist i kön igen. Du förstår ju vilket stressmoment det här blir för föraren.
Kan lastbilsförarnas vana att åka i baksuget efter en annan lastbil vara bidragande till olyckor?
– Inte om de följer tre sekundersregeln. Gör de inte det kan det få rätt allvarliga konsekvenser.
Hur är det med säkerheten när det gäller utländska transporter?
– Utländska åkare får oförtjänt mycket kritik. När det gäller hastigheten är de inte värre bovar än någon annan, men skicket på bilarna kan vara sämre. Svensk polis behöver mer resurser för att kunna stoppa bilar och förhindra att de åker vidare.
Förutom polisens utredning av olyckan väntar också en diger uppgift för försäkringsbolagen. Dan Falconer, motorspecialist på försäkringsbolaget If, tror att utredningen efter olyckan blir av av de mest komplicerade som försäkringsbranschen någonsin stått inför.
– Man måste för varje fordon bena upp om den kört på fordonet framför eller blivit inpuffad och hur många dominoeffekter vi har i situationen, säger han.

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Skåne
  • Masskrocken på E4
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu