"Flaskvatten ingen miljöbov"

Text: TT
Publicerad 3 juli 2008 12.51 Uppdaterad 3 juli 2008 15.59

Sverige.
Personer som konsumerar flaskvatten är inte de värsta klimatbovarna. Värre är de som dricker juice, öl eller mjölk, hävdar Handelns Utredningsinstitut i en ny rapport.

Handelns Utredningsinstitut (HUI), som presenterade rapporten på torsdagen, bygger sin analys på siffror från Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) som beräknat koldioxidutsläppen från olika varor baserat på produktion, transporter, försäljning och avfallshantering. Däremot har inte instituten jämfört flaskvatten med det klimatsmartaste alternativet – kranvatten.


Enligt rapporten innebär konsumtion av en liter buteljerat vatten ett utsläpp på 0,8 kilo koldioxid. En liter mjölk ger ett något högre utsläpp, 1,1 kilo, medan motsvarande mängd läsk, lättöl och apelsinjuice medför utsläpp på 2,0, 2,8 respektive 4,8 kilo koldioxid.

– Resultatet visar att flaskvatten släpper ut relativt lite koldioxid, säger Sven-Olof Daunfeldt, forskningschef på HUI.


Sedan flaskvattendebatten tog fart har försäljningen av buteljerat vatten minskat. Men vill man göra klimatsmarta val finns det bättre sätt, påpekar HUI, som inte tycker att flaskvatten ska jämställas med kranvatten eftersom vatten på flaska oftast är kolsyrat eller smaksatt. Därför bör det snarast jämföras med läsk eller juice.


Fotnot: Svenska bryggareföreningen står bakom undersökningen.

Större eller mindre text



1 läsare har reagerat på denna artikel

0% är glada

0% är likgiltiga

0% är nyfikna

100% är arga


Hur reagerar du på ""Flaskvatten ingen miljöbov""?
Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu