Veganer inte mycket klimatsmartare

Text: Stig Strömkvist
Publicerad 8 april 2010 6.30 Uppdaterad 8 april 2010 8.56

Sverige.
Att låta bli köttet gör ingen större skillnad för klimatet. Det hävdar finska forskare som räknat på matens del av de totala utsläppen av växthusgaser.

– Det har blivit för mycket fokus på kopplingen mellan mat och klimat, säger Helmi Risku-Norja, forskare vid MTT, Forskningscentralen för jordbruk och livsmedelsekonomi i Joki­oinen.

Hon och några kolleger har räknat på olika förhållningssätt till maten och funnit att veganen bara minskar sin klimatpåverkan med sju procent, jämfört med den som äter traditionell kost.

– Det finns många andra stora miljöproblem som kommit att skymmas bakom klimatfokuseringen, säger Helmi Risku-Norja och nämner övergödningen som ett stort bekymmer för Finland.

– I andra delar av världen kan matproduktionen skapa andra slags miljöproblem.

Helmi Risku-Norja och hennes kolleger har publicerat sina rön i den vetenskapliga tidskriften Progress in Industrial Ecology.

De har räknat på fyra olika sätt att äta och hur kosten påverkar utsläppen av klimatgaser. Men eftersom människan inte bara lever av mat har forskarna lagt in kosten som en del av individens totala klimatpåverkan.

Skillnaden blir då:

Den som äter i enlighet med kostråden som Livsmedelsverket håller fram blir två procent klimat­smartare än den som äter som folk gör mest.

Vegetarianen, som kan äta ägg och mejeriprodukter, minskar sina utsläpp med fem procent.

Veganen, som lever på frukt och grönt, hamnar på sju procents minskning.

– Om tio procent av Finlands befolkning blev veganer skulle alltså utsläppen av växthusgaser minska med 0,7 procent, säger Helmi Risku-Norja.

Idag uppskattas andelen veganer i Finland till knappt en halv procent.

Enligt forskarna blir skillnaden än mindre om veganen valde ekologiskt odlade frukter och grönsaker. Ekologisk odling ger lägre skördar och kräver därför större arealer. Och det är, skriver de i artikeln, själva brukandet av jorden som ger de allra största utsläppen av växthusgaser när maten produceras.

Växthusgaser

Så här mycket kan du minska dina utsläpp av växthusgaser beroende på hur du äter jämfört med normalfinländaren:
Enligt Livsmedelsverkets kostråd: 2 procent.
Vegetariskt (inklusive mejeriprodukter och ägg): 5 procent
Veganskt: 7 procent

Större eller mindre text



44 läsare har reagerat på denna artikel

36% är glada

5% är likgiltiga

7% är nyfikna

52% är arga


Hur reagerar du på "Veganer inte mycket klimatsmartare"?

  • Då kan man fortsätta
  • Skönt att läsa detta, familjen funderade på om vi skulle sluta äta kött här hemma bara för att dra vårt strå till stacken. Men nu kan man ju fortsätta utan att få dåligt samvete.
  • Magnus
  • torsdag 8 april 2010 kl 07:01

  • läs artikeln istället
  • "Vegetarianen, som kan äta ägg och mejeriprodukter, minskar sina utsläpp med fem procent. Veganen, som lever på frukt och grönt, hamnar på sju procents minskning." Jag tycker inte det är så låga siffror. Ät mindre kött helt enkelt. Än viktigare - ät upp allt ni köper, släng inte mat.
  • Läskunnig
  • torsdag 8 april 2010 kl 07:25

  • Kött är nyttigt
  • Har aldrig trott på det där ovetenskapliga tramset. Kött är nyttigt. Ät mera kött.
  • Bengan
  • torsdag 8 april 2010 kl 07:15

  • vegetarian=köttätare?
  • jag undrar varför ägg och mejeriprodukter räknas som VEGETARISK kost,det växer ju inte på träd eller mark direkt. Man är inte vegetarian när man äter ägg eller mejeriprodukter. Slå upp ordet vegetarian tack.
  • ronnie
  • torsdag 8 april 2010 kl 07:37

  • mjölk != kött
  • Slå upp det själv, man brukar säga att vegeterianer inte äter döda djur, men kan äta animaliska produkter (så som mjölk etc). Däremot äter inte veganer några animaliska produkter. se wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarian
  • Martin
  • torsdag 8 april 2010 kl 11:43

  • De finska foraskarna har fel
  • De har räknat fel och det finns hundratals andra vetenskapliga studier som visar ett annat resultat.
  • Pirkko
  • torsdag 8 april 2010 kl 07:46

  • Förvånad?
  • Du menar att du finner det förvånande att dylika rapporter kommer från Finland. Hur mycket grönsaker äts i Finland. Något får man göra för att rädda samvetet. Statistik är alltid ett säkert kort att skylla från sig med.
  • M
  • torsdag 8 april 2010 kl 08:44

  • FNs FAO gör en 180 i frågan
  • och håller med dessa forskare. Snart har klimatmupparna ingenting o hålla fast vid. Härligt för då kan vi kanske koncentrera oss på riktiga miljöfrågor istället för fiktiva.
  • MickeJ
  • fredag 9 april 2010 kl 08:56

  • Förringar problemet genom relativisering
  • Ungefär samma resonemang som "det spelar ingen roll för hela Jordens klimat om vi kör mindre bil i Sverige, vi är så få". Jag tror artikeln är vinklad för en skarp rubrik på en i grunden korrekt slutsats, nämligen att många andra faktorer spelar in för miljöpåverkan.
  • Staffan Sölve
  • torsdag 8 april 2010 kl 07:48

  • Jaha.
  • Om nu studien stämmer så tycker jag endast den bevisar att köttätandet faktiskt påverkar. I artikeln nämns inte vad den "totala klimatpåverkan" faktiskt innebär i studien. Är det så att det räknas med en medel-Svensson som dagligen pendlar långt och t.ex. flyger på Thailandssemester med den enorma påverkan detta innebär så är det klart att ätandet i förhållande får relativt små proportioner. I detta sammanhang tycker jag fem till sju procent är rätt ansenligt!
  • emil
  • torsdag 8 april 2010 kl 07:50
Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu