Multivitaminer kan öka cancerrisk

Text: TT
Publicerad 9 april 2010 6.07 Uppdaterad 9 april 2010 6.39

Sverige.
Kvinnor som äter multivitamintabletter dagligen drabbas oftare av bröstcancer än kvinnor som inte tar vitamintillskott. Det visar en svensk studie bland 35 000 kvinnor. Men orsakssambandet är inte fastslaget.

UPPSALA. Kvinnor som äter multivitamintabletter drabbas oftare av bröstcancer än kvinnor som inte tar vitaminer. Det visar en svensk studie.

35 000 kvinnor i Uppsala och Västmanlands län deltog i studien som publiceras i tidskriften American Journal of Clinical Nutrition.

Ingen av kvinnorna hade cancer när studien inleddes i slutet av 1990-talet. Under de nära tio år som kvinnorna följdes fick 974 av dem bröstcancer.

När forskarna tittade närmare på vilka som insjuknat visade det sig att de kvinnor som använde multivitaminer var överrepresenterade. Uttryckt i siffror förhöjdes risken för bröstcancer med 19 procent för de kvinnor som åt minst sju multivitamintabletter i veckan, jämfört med dem som inte åt vitaminer alls.

– Även om vi ännu inte vet om det rör sig om ett orsakssamband är våra resultat en larmsignal som måste tas på allvar och utredas vidare, säger Susanna Larsson vid Karolinska institutet till Upsala Nya Tidning.

Det kan finnas en biologisk förklaring till varför något som brukar anses fungera som ett skydd mot cancer skulle få motsatt effekt säger hon:

– Det finns studier som visar att kvinnor som tar multivitaminer får tätare bröst än andra kvinnor. Och just tätare bröst är en känd riskfaktor för bröstcancer.

Större eller mindre text



4 läsare har reagerat på denna artikel

0% är glada

0% är likgiltiga

50% är nyfikna

50% är arga


Hur reagerar du på "Multivitaminer kan öka cancerrisk"?
Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu