STOCKHOLM. Men enligt forskare vid Karolinska institutet och Regionalt
onkologiskt centrum i Uppsala är inflammationen inte orsak till
riskökningen. En tänkbar förklaring är i stället att amningen avbrutits,
skriver Upsala Nya Tidning.
Forskarnas studie, som publiceras i septembernumret av facktidskriften
Epidemiology, omfattar 8 411 kvinnor som vid amning utvecklade så svår
bröstkörtelinflammation att de måste läggas in på sjukhus.
Av dessa insjuknade 106 senare i bröstcancer, vilket innebär att förekomsten
av bröstcancer var nästan en fjärdedel vanligare än bland kvinnor i
allmänhet i samma ålder.
Men bara i hälften av fallen uppstod tumören i det bröst som varit
inflammerat. Därför kan forskarna inte koppla cancern till inflammationen.
Eftersom amning bidrar till att skydda mot bröstcancer tror forskarna att en
förklaring till riskökningen är att amningen avbrutits i förtid på grund av
inflammationen.