Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Malmö låter ingen slippa undan

Malmö låter ingen slippa undan

Sverige. I Malmö slipper inte elever ifrån undervisning som föräldrarna tycker är olämplig. I stället informeras dessa om vad som gäller i svenska skolor och finner sig i det. Eller så möts föräldrar och skola på halva vägen.

MALMÖ. – Det är klart att det är svårt för dem som precis har kommit hit att förstå hur skolan fungerar här men det löser vi, säger Jeanette Ranelycke, rektor på Lindängeskolan.

Skolan har rätt att göra undantag från skolplikten men i Malmö verkar rektorerna inte villiga att göra det.

– Vi får ibland frågor från föräldrar som inte vill att deras barn ska delta på lektioner i religion, musik eller idrott. Det är inte vanligt men det händer. Vi säger definitivt nej till alla sådana önskemål. Går barnen i svensk skola ska de följa undervisningen för att gå godkända betyg, säger Lars Birgersson, rektor på Rosengårdsskolan.

– Föräldrarna accepterar detta när de förstår vad som gäller.

På Lindängeskolan fanns det för några år sedan en grupp föräldrar som ville väcka debatt om närvaro på lektioner i religion och idrott.

– Jag pratade med dem och det var väl bara en förälder som var arg på mig efteråt, berättar Jeanette Ranelycke.

Om flickor sjukanmäls för att slippa idrotten följs det upp med föräldrasamtal. För de flickor som inte kan ha simundervisning tillsammans med de andra eleverna ordnas särskilda grupper.

Likaså kompromissar Lindängeskolan under lägerskolor. De barn som inte får sova borta åker hem till kvällen. Men de måste delta i lägerskolan dagtid.

Per Andersson, biträdande rektor på Kroksbäcksskolan, säger att föräldrar vid några enstaka tillfällen har visat oro för att låta barnen följa med på lägerskolor.

– Vi har lugnat dem genom att berätta hur det går till på lägerskolan eller erbjuda föräldrar att följa med.

Oxievångsskolan fick för något år sedan en elev som föräldrarna ville undanta från musiklektionerna. Även de förstod att det inte gick när rektor Roberto Citterio informerade.

Däremot har skolan en grupp romska flickor som krävt mer arbete för att hålla kvar i skolan. I årskurs sju avtar närvaron påtagligt i alla ämnen, inte bara kulturellt känsliga.

Skolan har för att locka tillbaka dem anställt en medarbetare som varit en länk mellan skolan och flickornas familjer.

– Efter det har vi sett en markant förbättring, säger Roberto Citterio.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu