Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Mer än dubblad vinst för Sony Ericsson

Mer än dubblad vinst för Sony Ericsson

Sverige. Sony Ericsson mer än fördubblade sin vinst under fjolårets sista kvartal till 4,5 miljarder kronor. Analytiker är imponerade men vill inte dra för stora växlar på bolagets framgångar.

STOCKHOLM. - Man ska aldrig dra några långsiktiga slutsatser. Det är kvartal för kvartal som gäller, säger Helena Nordman-Knutsson, telekomanalytiker på Öhman Fondkommission.

Den svensk-japanska mobiltelefontillverkaren redovisar en vinst före skatt på 502 miljoner euro, drygt 4,5 miljarder kronor, för det fjärde kvartalet 2006. Det kan jämföras med vinsten på 206 miljoner kronor för motsvarande period ett år tidigare.

Under kvartalet levererades 26,0 miljoner mobiltelefoner mot 16,1 miljoner under fjärde kvartalet 2005. Försäljningen ökade från 2 310 miljoner euro till 3 782 miljoner euro, drygt 34 miljarder kronor.

Samtliga siffror överträffade med råge analytikernas prognoser.

- Det var en väldigt stark rapport på alla fronter, både när det gäller försäljning, marknadsandelar och marginaler. Det är inga svaga punkter någonstans, säger Jan Ihrfelt, analytiker på Swedbank.

- Jag är kanske mest imponerad av volymerna, att man fick ut så mycket telefoner. Man verkar ligga helt rätt med sitt modellprogram.

Sony Ericssons vd Miles Flint var också mycket nöjd när han under en webbkonferens presenterade rapporten.

- Ett av mina stora glädjeämnen är att uppnå mål. 2006 har sannerligen uppfyllt alla mål när det gäller försäljning, vinst och marknadsandelar, sade han.

- Under det här kvartalet har vi också slagit vår närmaste konkurrent Samsung. Vi är inte längre någon nischspelare, som en del har velat kalla oss.

Han pekade på flera olika orsaker till framgången under hela året.

- Vi har satsat på rätt produkter och har i dag en mycket attraktiv produktportfölj i hela världen. Så sent som i går lanserades en tv-mobil i Japan.

Under presentationen plockade han fram en "ultratunn" musikmobil och förannonserade nya 3 G-modeller inför den stora branschmässan i Barcelona i mitten av februari.

Sony Ericssons marknadsandel uppgick, enligt bolagets egna beräkningar, till omkring 9 procent under fjärde kvartalet, en ökning med 2 procent. Försäljningspriserna under perioden var dessutom bättre än väntat. Bolaget skriver också upp sin bedömning för den totala mobiltelefonmarknaden och räknar med att 980 miljoner telefoner såldes i fjol.

Även aktiemarknaden verkade uppskatta Sony Ericssons delårsrapport. Ericsson, som äger halva bolaget, steg med 1,5 procent på morgonen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu