Hormonstudier kan ge förklaring till alkoholism

Text: Henrik Hamrén
Publicerad 28 september 2009 1.30 Uppdaterad 29 september 2009 11.12

Vetenskap.
Är du stressad, bakfull eller äter p-piller? I så fall riskerar du att drabbas av större alkoholsug än andra. Det hävdar i alla fall en grupp finska forskare, som sedan flera år undersöker förhållandet mellan alkohol och hormoner.

– Otroligt nog har det knappt gjorts några undersökning där man har gett alkohol till kvinnor som äter p-piller och sedan undersökt hormonförändringarna, säger Peter Eriksson, alkoholforskare vid Folkhälsoinstitutet i Helsingfors.

Den unika forskningen har sysselsatt Eriksson och hans forskargrupp i många år. Kärnan i deras experiment med både råttor och människor, kretsar kring könshormonet testosteron.
– Testosteronet är ett ”kickhormon”. Om halten ökar ger det en kick som är kopplad till en känsla av vällust, berättar Eriksson.

Stress i olika former sänker testosteronhalten i blodet kraftigt. Samtidigt gör stressen att steroidhormonet kortikosteroid (kortisol) skjuter i höjden.

Samma hormonella obalans skapas av p-piller, som orsakar ett stressliknande tillstånd i kvinnans kropp.

När ”stressade” människor dricker alkohol stiger deras testosteronhalt drastiskt, vilket ger en så kallad förstärkningsreaktion – det vill säga en kick.

Ju större svängningen är mellan låg och hög testosteronhalt, desto starkare blir kicken.
– Den blir särskilt stark om man startar från en väldigt låg nivå, säger Peter Eriksson.

När en kvinna som äter p-piller dricker alkohol upplever hon inte bara alkoholens effekt, utan också kicken av att testosteronet går upp rejält. Enligt Eriksson påverkar det suget efter att dricka mer.
– Med djurförsök har vi bevisat att testosteronhöjningen – alltså själva kicken – har en beroendeframkallande effekt. Vi visar också att höjningen är 
direkt associerad med 
frivilligt drickande, säger han.

Tidigare forskning visar att kvinnor som äter p-piller konsumerar mer alkohol än de som inte äter p-piller. Samtidigt är orsakerna till drickande och alkoholism ett komplext område. De sociala, psykologiska och inte minst ärftliga faktorerna är mycket starka, erkänner Eriksson.
– Jag vill inte påstå att testosteronet kan förklara allt beroende. Men om vår hypotes stämmer kan det vara en tilläggsorsak till det ökade drickandet.

För närvarande är det finska forskarteamet engagerade i ett omfattande försök med människor – både män och kvinnor- som undersöker p-pillrets effekter – och baksmällans.
– När människor dricker alkohol under baksmällan är det inte bara som en återställare. Vi tror att det också blir en extra kick att dricka då, på grund av testosteronökningen.

Baksmällan försätter nämligen också kroppen i ett kemiskt stresstillstånd, förklarar Eriksson, på samma sätt som vanlig stress eller bruket av p-piller.

Det är klart bevisat att alkohol är beroendeframkallande. Men orsakerna är inte helt utredda.

Inom ett år eller två hoppas Peter Eriksson kunna leda i bevis att suget efter allt starkare testosteronkickar som en av alkoholismens delförklaringar.

Hittills har 70 försökspersoner genomgått hans ”baksmälleexperiment” i Helsingfors. De första publikationerna är på väg att skickas in för godkännande.
– Men det hormonella är bara en del av det stora systemet. Jag försöker se på det tvärvetenskapligt, men det är svårt, säger han.

Problemet är att sociologerna och den omgivningsorienterade forskningen tar avstånd från de biologiska förklaringarna, och vice versa.
– Kontaktytorna mellan olika forskare är ganska små. Det är beklagligt.

Forskarnas hypotes – så här går det till:

P-piller får testosteronhalterna att sjunka och kortisolhalterna (kortikosteroid) att öka. Hos människan är detta ett typiskt stresstillstånd. Liknande tillstånd kommer av vanlig stress, eller av att vara bakfull.
Alkohol höjer testosteronhalten i blodet. Detta sker när kortisolhalten är hög.
När testosteronet stiger utsöndras betaendorfiner, som i sin tur påverkar hjärnans opiatsystem och skapar en så kallad förstärkningsreaktion (känsla av vällust, en kick). Ju kraftigare testosteronhöjning, desto starkare kick.
Testosteronkicken ökar suget efter att dricka alkohol.

Större eller mindre text



3 läsare har reagerat på denna artikel

0% är glada

0% är likgiltiga

100% är nyfikna

0% är arga


Hur reagerar du på "Hormonstudier kan ge förklaring till alkoholism"?

  • Tror jag inte på
  • Jag har använt p-piller i 30 år. Har i stort sett varit helnykterist i 20 av de 30 åren. Övriga år intagit alkohol som vilken annan normalkonsument som helst. Trötta mig med era forskningsresultat!
  • Helena
  • måndag 28 september 2009 kl 07:07

  • Depression...?
  • Jag förundras över att man lägger tid och pengar på att försöka kartlägga kopplingen mellan hormoners inverkan och sug efter alkohol! Viktigare borde vara att kartlägga sambandet mellan depression, användandet av antidepressiva mediciner och bruket av alkohol. Att få människor att förstå att det är inte suget eller mängden alkohol utan vad alkoholen gör med individen som är avgörande om man bör dricka, hur mycket eller lite eller kanske avstå helt.
  • Tommy Wingren
  • måndag 28 september 2009 kl 07:09

  • Alkohol är en männsklig rättighet
  • Alla kvinnor har rätt att dricka så mycket alkohol man vill. Detta är förföljelser av alkoholdrickare. Snart är alkoholdrickare lika förföljda som rökare och knarkare. Var ska det sluta. Ska vi tvingas att äta KRAV-mat och dricka rent vatten. Vägra kallas alkoholist - vi har rätt att dricka så mycket vi vill.
  • Söder
  • måndag 28 september 2009 kl 07:34

  • Vetenskapen har fel - vidskepelse är rätt
  • De ska inte hålla på och forska om sådant som förstör för oss som tycker om alkohol. Dom kan forska om annat som är viktigare. Polisen ska inte heller hålla på med sådana braott som jag begår utan ta fast de där andra som jag inte giller. Dom har säkert gjort något olagligt. Alkohol är bara bra. Jag dricker alltså är det bra.
  • Knasboll
  • måndag 28 september 2009 kl 07:50

  • Alkis
  • 1:en kommentar på bilden till denna artikel. Bartender som tappar upp öl, oduglig. Håll aldrig kranen i ölen. Öl behöver syre, får den inte med kranen i ölen. 2: Öl e gott och jag dricker så ofta jag vill. Alkis? antagligen, så what!?
  • Lasse
  • måndag 28 september 2009 kl 08:13

  • Öl=gott
  • 1: Bilden till denna artikeln på bartendern som tappar upp ölen är oduglig, håll ALDRIG kranen i ölen. 2: Öl e gott och jag dricker det så ofta jag kan. Alkis? Antagligen. Bryr jag mig? Nej. Jag trivs bra mig själv.
  • lasse
  • måndag 28 september 2009 kl 08:18

  • Nej
  • snarare tvärtom, jag har absolut inget sug av alkohol. tvärtemot jag har absolut inte större sug för alkohol. snarare mindre ;)
  • aall
  • måndag 28 september 2009 kl 08:25

  • Varför så kritiska?
  • Detvar hemskt vad det är kritiskt här! För det första är det bra att det forskas ordentligt om kvinnomedicin, för det andra kan resultaten som vi sett, vidgas till att inte gälla endast kvinnor utan själva testestoronets påverkan oavsett kön, för det tredje är det ju inte underligt att man kommer fram till att alkhohol kan vara skadligt - själva substansen är som ni vet ett gift även om rört ut det i olika smakförhöjare. Dricker själv ibland men förundras över folks naivitet!
  • Jenny Svenssen
  • måndag 28 september 2009 kl 08:30

  • Vilken lättnad !
  • Nu äntligen vet jag varför vinet är så gott och efterlängtat på helgen !! Skönt att ha ng att skylla på !!
  • Lilla jag
  • måndag 28 september 2009 kl 09:05

  • "kritiska" är alkoholberoende
  • Människor som dricker för mycket och inte vill inse det är naturligtvis "kritiska" mot forskning som är negativ till deras drog. Det är som rökarnas fullständigt rabiata inställning och försvar för sin drog. Om man någonstans nämner att det är möjligt att folk dricker för mycket eller att som i detta fallet p-piller kan öka alkoholsuget då blir de alkoholberoende lika rabiata. De är rädda för att erkänna att de dricker för mycket. Alla poliser har hört "två öl" ... :-)
  • Vera
  • måndag 28 september 2009 kl 09:07
Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu