Bevis för Higgs partikel

Forskare på Fysicum i Lund avbröt semestern för att gemensamt följa presskonferensen från CERN.BILD: Foto: Pontus Tideman.

Bevis för Higgs partikel

Stockholm.

Forskare vid Cern i Schweiz har upptäckt en ny partikel som kan vara Higgs partikel, en avgörande pusselbit i teorin om materiens och universums uppbyggnad. Den är nödvändig för att förklara teorin om Big Bang.

Forskare har upptäckt en ny partikel som kan vara Higgsbosonen, en avgörande pusselbit i teorin om materiens och universums uppbyggnad.

Higgs partikel har fram tills nu varit en hypotetisk elementarpartikel i en grupp som kallas bosoner. Sökandet efter Higgspartikeln har pågått i över 40 år. Den är uppkallad efter den brittiske fysikern Peter Higgs som förutspådde dess existens tillsammans med andra forskare.
Det som möjliggjort upptäckten är den väldiga partikelacceleratorn LHC (large hadron collider) vid Cern i Schweiz. Rykten om att man verkligen hittat något som kan vara partikeln har cirkulerat en längre tid, och på onsdagen besannades ryktena.
– Jag kan bekräfta att en partikel hittats som är överensstämmande med teorin om Higgsbosonen, säger John Womersley, ansvarig för det brittiska vetenskaps- och teknologirådet i London, till nyhetsbyrån Reuters.

Joe Incandela, talesperson för ett av forskarlagen vid Cern, ger också en bekräftelse:
– Det här är ett preliminärt resultat, men vi tror det är väldigt starkt och mycket väl underbyggt, säger han.

Peter Higgs, som i dag är 83 år, är på plats vid Cern. Han säger sig vara "överväldigad" av upptäckten:
– Det här verkligen en otrolig händelse, en extraordinär bedrift. Jag trodde inte jag skulle få vara med om detta under min livstid. Men nu har det hänt!
– Det hela började för över 40 år sedan, och min första artikel om fenomenet refuserades! Nu har allting blivit bekräftat, tack vare det hängivna arbetet av många unga forskare.

Stämningen vid presskonferensen på Cern var lika uppsluppen som vid en fotbollsmatch. Applåderna och ryggdunkningarna ville aldrig ta slut, och mitt i alltihop stod en, av allt att döma, överlycklig Peter Higgs. Men även de andra forskarna som varit inblandade i sökandet, unga som gamla, var euforiska.

Stämmer resultaten är det tveklöst en mycket stor upptäckt. Existensen av Higgspartikeln, eller bosonen som den oftast kallas, är nämligen nödvändig för att den rådande teorin om universum, den så kallade standardteorin ska fungera.

Den förklarar varför alla andra partiklar i världsalltet har massa. Det innebär med andra ord att partikeln – kort och gott – förklarar universums existens. Utan massa skulle det inte finnas stjärnor, planeter eller människor.

Skulle resultaten kunna verifieras i kommande experiment är upptäckten tveklöst av Nobelprisklass.

Enligt den rådande teorin får de andra partiklarna massa när de möter Higgspartiklarna. Vid mötet bromsas de andra partiklarna upp, ungefär som när en människa vadar genom strömmande vatten.

Higgspartikeln är så fundamental för teorin att den skämtsamt har kallats "Gudspartikeln". Den är också nödvändig för att teorin om Big Bang – det nuvarande universums uppkomst vid en gigantisk explosion för 13,7 miljarder år sedan – ska fungera.

Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Lund