Forskare varnar gravida för kaffe

Text: Marianne Hedenbro
Publicerad 21 januari 2008 7.24 Uppdaterad 25 januari 2008 2.00

Hälsa.
Amerikanska forskare varnar i en ny studie för att stora mängder koffein i kaffe, te och läsk ökar risken för missfall. Studien lanseras som svaret på många års debatt om hur farligt kaffe är för foster.

Oakland. Per Olofsson, professor vid kvinnokliniken på Umas, är inte övertygad om det.

- Många andra studier visar på motsatsen. De hittade inga samband, säger han.


I Sverige rekommenderas gravida att inte dricka fler än tre koppar kaffe om dagen. Forskarna bakom den aktuella studien, som i går publicerades i American Journal of Obstetrics and Gynecology, sätter gränsen vid högst en kopp, helst ingen alls.


De fann att risken för missfall dubblerades för de kvinnor som drack två koppar kaffe jämfört med dem som inte alls drack kaffe eller andra drycker med koffein.


Att det är koffeinet som är boven anser de bevisat eftersom även andra koffeindrycker som läsk (t ex coca-cola och energidrycker), te och varm choklad ökar missfallsrisken.


Koffein har en tid misstänkts skada fostret eftersom det tar sig igenom moderkakan och når fostret. Fostrets ämnesomsättning är outvecklat och kan inte ta hand om koffeinet lika bra som vuxna. Koffein tros även minska blodflödet i moderkakan och påverka fostrets utveckling negativt.


Men bevisen har låtit vänta på sig.


Amerikanen De-Kun Li vid Kaiser Permanente Institute i Oakland, Californien, som lett den nya studien hävdar att resultaten från tidigare jämförelser har varit osäkra eftersom friska kvinnor inte drycker mycket kaffe under graviditeten.


I hans undersökning av 1 063 kvinnor ingår bara gravida som inte ändrade sitt normala kaffedrickande medan de väntade barn. Hänsyn har tagits även till andra faktorer som kan vara missvisande.

- Det är ändå svårt att göra studier av det här slaget, där kvinnorna i efterhand svarar på frågor om vad de har druckit och hur mycket. De som har fått missfall minns mycket bättre vad som har hänt och det snedvrider resultatet, säger Per Olofsson.

- Det enda raka är att följa kvinnorna från början av graviditeten, egentligen innan de har börjat dricka kaffe, och hur ska man kunna göra det?


Per Olofsson har ännu inte läst Lis arbete men varnar för övertro på resultatet från en enda undersökning.

- Många andra visar motsatsen.


Han nämner två exempel. I den ena undersökningen, som kom förra året, deltog 2 407 gravida kvinnor. I den andra som också har publicerats i år, deltog 6 116 gravida. Något samband mellan koffein och missfall upptäcktes inte ii någon av dem.

Risken för missfall är störst under de första tolv veckorna av graviditeten.

Större eller mindre text



3 läsare har reagerat på denna artikel

33% är glada

0% är likgiltiga

33% är nyfikna

33% är arga


Hur reagerar du på "Forskare varnar gravida för kaffe"?

  • Onödiga varningar
  • Om alla de varningar vi utsatts för under årens lopp verkligen hade haft substans så hade det inte funnits några friska människor kvar. Jag har fött två friska och sunda barn, men jag drack både kaffe och alkohol (vin/öl) och rökte under graviditeterna (det är så länge sedan att varningarna inte var uppfunna än!).
  • Margit Randén
  • tisdag 22 januari 2008 kl 10:14

  • Citera siffror rätt!
  • I faktarutan i papperstidningen hävdas att 200 GRAM koffein ökar risken för missfall. Det står inget om hur lång tid man har på sig att dricka dessa 200 gram, som motsvarar 2000 koppar kaffe, eller 7,14 koppar/dag under en hel graviditet... Slutsats: Lär er läsa, räkna och citera rätt, kära Sydsvenskan-medarbetare...
  • Cajsa
  • tisdag 22 januari 2008 kl 16:13

  • Kaffe
  • Ja varför skulle dom inte hitta fel på kaffet Först ciggen och nu kaffet Fråga: Har ni verkligen betalt för sånt här trams ?? En god kopp kaffe och en cigg Mums Låt folk få välja själv för f-n
  • jimmy
  • tisdag 22 januari 2008 kl 16:35

  • Kroppen sköter det själv
  • När jag blev gravid kände jag avsmak för kaffe från ca 2:a månaden. Kroppen skötte själv om vad jag tyckte om att äta och dricka och inte. Därmed blev det inte heller något kaffe drucket. Jag tycker man ska lyssna till varningarna men ta dem med en nypa salt och känna efter vad som passar en själv.
  • Loppan
  • onsdag 23 januari 2008 kl 11:27

  • Fördrivning
  • "Fosterfördrivningsmedel", är ju ett välkänt äldre talesätt om kaffe som är starkt, antagligen visste de redan om detta förr i tiden.
  • ola
  • torsdag 24 januari 2008 kl 07:45
Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu