SAN DIEGO. Det är den största av tre omfattande studier som visar ett
samband mellan alkohol och bröstcancer hos äldre kvinnor.
Studien vid USA:s nationella cancerinstitut fann att kvinnor som dricker ett eller två små glas alkohol om dagen löper 32 procents högre risk att utveckla en hormonberoende cancertumör. Det är den vanligaste formen av bröstcancer. Den som dricker tre drinkar eller mer löper 51 procents förhöjd risk.
- Oavsett typen av alkohol så är risken uppenbar, säger forskningsledaren Jasmine Lew som presenterade sina rön vid American Association for Cancer Research på söndagen.
Lew sade att resultatet från studien stärker teorin om att alkohol i samband
med östrogen ökar risken för cancer. Hon menar att det är för tidigt att ge
några hälsoråd utifrån rönen, men säger att kvinnor bör tala med sina läkare
för att bedöma riskfaktorerna och överväga ändrad livsstil.
% är glada
% är likgiltiga