GI och Atkins bästa dieterna

Text: TT
Publicerad 16 juli 2008 23.06 Uppdaterad 29 januari 2009 15.28

Hälsa.
Den som vill bli av med överflödskilon kan med fördel äta som Atkins eller de gamla grekerna i stället för att räkna kalorier och tänka tallriksmodell. Dagens kostråd gör sämst ifrån sig av de tre i en ny dietstudie.

STOCKHOLM. Den som vill bli av med överflödskilon kan med fördel äta som Atkins eller de gamla grekerna i stället för att räkna kalorier och tänka tallriksmodell.

Dagens kostråd gör sämst ifrån sig av de tre i en ny dietstudie.

Experter har länge bråkat om vilka kostråd som är bäst, både för befolkningen i allmänhet och för den växande skara som dras med övervikt och fetma. I ena skyttegraven ligger myndigheterna och lejonparten av Sveriges nutritionister, som anser att vetenskapen talar tyngst till förmån för den omhuldade tallriksmodellen. Enligt den ska man dra ned på fettet, begränsa proteinet men gärna äta en hel del kolhydrater – gärna bröd till varje måltid.

I andra skyttegraven ligger den omstridda allmänläkaren Annika Dahlqvist och andra som anser att det är kolhydraterna som är boven i folkhälsodramat. Inte fettet och inte proteinerna.

Båda sidor hänvisar till vetenskap och sunt förnuft, men det har varit ont om välgjorda, jämförande studier att luta sig mot. Den som nu presenteras i tidskriften New England Journal of Medicine är därför efterlängtad och kommer att nagelfaras i detalj av dem som har till uppgift att se över kostråden.

I studien ingick 322 medelålders personer, de flesta män, med fetma. De lottades till tre olika dietgrupper: lågfett-, lågkolhydrat- eller medelhavsdiet. Efter två år hade personerna i lågfettgruppen gått ned i genomsnitt 3,3 kilo, medan personerna i lågkolhydratgruppen hade blivit 5,5 kilo lättare och de på medelhavskost 4,6 kilo lättare.

Forskningsledaren Iris Shai hoppas att studien kan leda till skräddarsydda kostbehandlingar i framtiden.

– Baserade på vad patienten personligen föredrar, och på vilka de medicinska målen med behandlingen är, säger hon.

Större eller mindre text



1 läsare har reagerat på denna artikel

100% är glada

0% är likgiltiga

0% är nyfikna

0% är arga


Hur reagerar du på "GI och Atkins bästa dieterna"?

  • Svenska kostråd ha lurat folk
  • Kostråden har fått folk att bli fetare. De har också gett många diabetes då de gamla kostråden har visat sig öka risken för diabetes. Följaktligen ska alla som varit under behandling inom sjukvården enligt dessa gamla kostråd med mycket kolhydrater, göra en anmälan till Hälso- och Sjukvårdens Ansvarsnämnd, samt till Patientskadeförsäkringen. Jag har tyvärr fört dessa kostråd vidare, och ber om ursäkt för detta! Lars Åhman, f.d. ordf. Överviktigas Riksförbund.
  • Lars Åhman
  • torsdag 17 juli 2008 kl 00:36

  • Hunger
  • ger viktminskning. Gå och lägg dig hungrig.
  • Kanelbullen
  • torsdag 17 juli 2008 kl 00:56

  • Varning!
  • Undrar hur hjärtat och njurarna ser ut hos en person som använt sig av Atkinsmetoden? Varför var Atkins själv väldigt överviktig när han dog i en hjärtattack? Varför är det främst låginkomsttagare som är överviktiga?
  • Henk
  • torsdag 17 juli 2008 kl 01:09

  • detta eviga dividerande hit och dit...
  • ena dieten efter den andra, studier, forskning bla bla bla... vad är det egentligen folk är ute efter? En diet som skall göra susen i kombination med kontorsjobb och soffliggande? Är det något befintligt på kroppen som ska bort - måste det aktiveras bort i kombination med en diet. Se på alla bodybuilders/fitness-tävlande som i alla år lyckats trolla bort flera % kroppsfett på några mån...Förbränn mer energi än du tillför = viktnedgång. Enkelt. Kanske för enkelt?
  • CG
  • torsdag 17 juli 2008 kl 02:49

  • Läs studien!
  • jag läste studien igår: totala energimängden minskade lika mycket för alla tre, även "lågkolhydratkosten". Det är inte Atkins som används för man använder vegetabiliska fetter och inte smör. Det är betydligt mer kolhydrater än vad den lågkolhydratkost som det skrivs så mycket om. Intressant studie och att man måste mer "skräddarsy" och inte enbart ha samma kost till alla. Det roliga är att journalister aldrig kan läsa en studie men ändå skriver om det!
  • Mikael
  • torsdag 17 juli 2008 kl 06:42

  • Vad fan har hänt med träningen
  • Vore det inte bättre att träna lite oftare. Nyttigt för kroppen också och roligt.
  • Henrik
  • torsdag 17 juli 2008 kl 07:43

  • Tips
  • Ät som en höna och skit som en elefant.
  • Rosa
  • torsdag 17 juli 2008 kl 07:44

  • Re: Henk - Lund
  • Ta reda på fakta istället för att spy ut lögner. "On April 8, 2003, Atkins slipped on ice and fell in front of his medical office in New York City and sustained major head injuries that put him in a coma. News of this quickly turned into rumors that Atkins had a heart attack while he was on his own diet. He never recovered from his injuries, and subsequently died on April 17 of kidney failure." Citat från Wikipedia Källa: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/2957343.stm
  • Stefan
  • torsdag 17 juli 2008 kl 07:56

  • Jag har aldrig förstått...
  • ... denna besatthet av bantning. Varför inte börja motionera istället? Då kan man äta "normalt" och ändå hålla vikten. Det behöver inte vara svårare än så.
  • Priss
  • torsdag 17 juli 2008 kl 07:58

  • Kasta TV:n..
  • ..så slipper du fördummande reality serier, tv avgiften och får en massa tid över till träning och matlagning. Den äldre generationen har aldrig brytt sig om kostråd med vet ändå vad man bör äta eftersom de missat snabbmatstrenden. Mycket träning och vettiga portioner av icke fabriksproducerad färdigmat är den enkla lösningen. Hålla vikten e det enklaste som finns (om man giter resa sig ur soffan)!
  • Nils
  • torsdag 17 juli 2008 kl 08:03
Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu