Choklad bra för hjärtsjuka

Text: TT
Publicerad 13 augusti 2009 12.42 Uppdaterad 13 augusti 2009 12.44

Hälsa.
Personer som överlevt en hjärtinfarkt och som äter choklad två eller fler gånger i veckan löper tre gånger mindre risk att dö i hjärtsjukdom än de som håller sig borta från godsakerna, visar ny svensk forskning.

STOCKHOLM. Personer som överlevt en hjärtinfarkt och som äter choklad två eller fler gånger i veckan löper tre gånger mindre risk att dö i hjärtsjukdom än de som håller sig borta från godsakerna, visar ny svensk forskning som gjorts på svenska hjärtpatienter och som publiceras i tidskriften Journal of Internal Medicine.

Ju mindre choklad, desto mindre skydd, konstaterar studien som är den första som visar på ett samband mellan chokladkonsumtion och hjärtinfarktpatienters hälsa, enligt Imre Janszky på Karolinska Institutet i Stockholm som lett forskningen.

De välgörande effekterna gäller dock endast choklad och inte andra sorters godis, eftersom det är antioxidanterna i kakaon som tros inverka positivt på patienterna.

Större eller mindre text



11 läsare har reagerat på denna artikel

73% är glada

0% är likgiltiga

0% är nyfikna

27% är arga


Hur reagerar du på "Choklad bra för hjärtsjuka"?
Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu