Artiklar som berör detta
Kaffe kan skydda mot bröstcancer
Kaffedrickandet räddar de skånska korna
Malmö har fått 145 nya kaféer
Rättvisekafé får skånskt riskkapital
Redan 1761 konstaterade Carl von Linné att kaffedrycken ”synes pigga upp de slöa och skärpa de dumma, men genom att uttorka hjärnan och nervsystemet försvagar den kroppen och orsakar för tidigt åldrande”.
Men Linné såg också en medicinsk potential och rekommenderade kaffe till ”dem som äro matta, dästa, flegmatiska och feta”.
2010 är forskarna inte lika säkra. Vissa studier visar på ökad risk för cancer, högt blodtryck, missfall, diabetes, magsår och hallucinationer. Det senare rönte uppmärksamhet i januari förra året när forskare på universitetet i Durham kom fram till att den som dricker mer än sju koppar kaffe om dagen oftare än andra känner närvaron av döda människor.
Andra studier visar att kaffe minskar risken för skrumplever, astma, demens
och Parkinsons sjukdom men också för cancer och ålderdiabetes.
– Det är som det är med denna typ av studier. Man ser samband men fattar inte
varför. Att leta samband mellan ett livsmedel och en sjukdom är extremt
svårt, eftersom det finns så många faktorer att ta hänsyn till. Och eftersom
folk gör på olika sätt får de olika resultat, säger Leif Busk, vetenskaplig
expert på Livsmedelsverket.
Svårast är det att bevisa positiva effekter, enligt Busk. Ändå finns det gott om forskning som visar att det är bra att dricka mycket kaffe.
En del av forskningen sponsras av kaffeproducenterna – på gott och ont, enligt
Busk.
– Det har gjorts jättemånga studier som visat att koffein inte ger någon
effekt på hjärta och kärl och cancer. Men forskningen var betald av
amerikanska företag som säljer koffeinhaltiga livsmedel och det var mycket
diskussioner om att forskningen inte var korrekt, säger han.
– Inom vetenskapen finns en misstänksamhet mot forskning som är sponsrad av
industrin. Men det betyder inte att all den forskningen ska läggas åt sidan.
Det finns mycket vi inte hade fått kunskap om då.
Att kaffeindustrin skulle mörka allvarliga hälsoeffekter av kaffe, som
tobaksindustrin blev påkommen med, är inte särskilt sannolikt.
– Fanns det stora risker förknippat med kaffe skulle fler ha sett effekterna.
I den mån det finns effekter är de inte så uttalade, säger Leif Busk.
Det är inte så mycket man med säkerhet kan säga om kaffets hälsoeffekter. Helt klart är att kaffet har en uppiggande effekt som skapar ett visst psykiskt beroende. Och att yrsel, svettingar och hjärtklappning kan drabba den som dricker för mycket.
Sedan upphör de tvärsäkra svaren.
– Man är rimligt säker på att en hög konsumtion kan ge tidiga missfall. Och
det finns en rimlighetshypotes om att koffein påverkar hur DNA repareras,
vilket kan vara en pådrivande faktor för tumörer.
Enligt Roger Cook, direktör på den europeiska intresseorganisationen The
Coffee Science Information Centre, står kaffeindustrin endast för två
procent av all forskning om kaffe.
– Och den forskningen är finansierad under förutsättning att forskningen ska
lämnas in för publicering i faktagranskade vetenskapliga tidskrifter,
skriver han i ett mejl till Sydsvenskan och tillägger:
– Att branschen skulle ha ”köpt” forskning håller helt enkelt inte för ytterligare granskning.
Hallucinationer
”Kaffe kan orsaka hallucinationer som att man hör röster och känner
närvaron av döda människor.”
Universitetet i Durham, Storbritannien, studie på 200 elever.
Bröstcancer
”Mer än fyra koppar kaffe om dagen kan öka risken att få bröstcancer med 68
procent."
Harvarduniversitet, USA, i samarbete med forskare från Tokyo, studie på 38
432 kvinnor över 45 år.
Diabetes
”Diabetiker bör undvika kaffe”.
Duke University Medical center i North Carolina,USA, fjorton kaffedrickare med
åldersdiabetes.
”Den som dricker fyra fem koppar kaffe om dagen halverar diabetesrisken
jämfört med dem som dricker två eller mindre per dag.”
Forskningsprojektet Stockholms diabetespreventiva program (SDPP): 8 000
stockholmare svarade.
Missfall
”Gravida som drack uppemot åtta koppar kaffe om dagen hade förhöjd risk
att drabbas av missfall. Men studien visade också att missfall var mer
sällsynt bland kvinnor som drack två till tre koppar kaffe än bland dem som
inte drack något kaffe alls.”
Universitetssjukhuset i Århus, studie på 18 478 gravida kvinnor.
Träningsvärk
”Resultat: De som drack två koppar kaffe före träning fick mindre
träningsvärk.”
Forskningsrapport publicerad i The Journal of pain.
Demens
”3–5 koppar kaffe om dagen minskade demensrisken med 70 procent”.
Karolinska institutet och Kuopiosuniversitet i Finland, studie på 1 400
personer.
Parkinsons sjukdom
”Kaffe och cigaretter minskar risken för parkinson.”
Duke University Medical Center i North Carolina, USA, studie med 356 personer
med Parkinsons sjukdom och 317 friska.
Hjärt- kärlsjukdomar
”Kaffedrickare löper mindre risk att dö i hjärt- och kärlsjukdomar.”
Forskare från USA och Spanien, 120 000 personer följdes under två decennier.
”De som dricker kaffe har större risk att drabbas av högt blodtryck. ”
Finska forskare som studerat 24 710 personer under drygt tio år.
Cancer
”Kvinnor med en viss gen (CYP1A2) som drack minst tre koppar kaffe om dagen
fick mer sällan cancer än andra kvinnor.”
Lunds universitet och Malmö högskola, studie på 460 bröstcancerpatienter.
”För den som dricker mycket kaffe minskar risken för levercancer med 55
procent. ”
Franska och italienska forskare sammanställde tio studier med ett stort antal
fall.
”Kaffelavemang och morotsjuice krymper cancertumörer” (kritiserad
och extremt dyr kur).
Prins Charles hyllar Dr Gerson-terapin (enligt Aftonbladet).
17% är glada
9% är likgiltiga