Drygt 53 000 danskars matvanor kartlades i detalj under några under 1990-talet. De indelades i tre grupper efter den mat de åt med högt, normalt eller lågt glykemiskt index. Det är ett mått på hur fort maten bryts ned till socker i blodet.
Därefter väntade forskarna. Det man upptäckte efter ett tiotal år var att gruppen som åt snabba kolhydrater, som vitt bröd, hade ökat sin risk för blodpropp i hjärtat. Det var 33 procents ökad sannolikhet om man jämförde med normalgruppen. De som å andra sidan hållit sig till långsammare kolhydrater, som till exempel grovt rågbröd, hade minskat sin risk med 12 procent.
– Det vi kan säga är att vi i alla fall ökar risken för blodproppar genom att byta ut mättat fett mot kolhydrater av låg kvalitet, säger Marianne Uhre Jakobsen till tidningen Ingeniøren.
Hon är en av forskarna vid Århus universitetshospital som genomfört studien i Århus och Köpenhamn. Resultaten presenterades i en amerikansk vetenskaplig tidskrift, American Journal of Clinical Nutrition.
Den som vill minska risken för blodpropp i hjärtat ännu mer gör klokt i att byta ut smöret mot fett som är omättat, till exempel fisk- eller växtfett, visar många andra studier. Och danska myndigheter vill gärna att danskarna fortsätter att minska sitt intag av fett.
17% är glada
18% är likgiltiga