Choklad prövas mot fetma

Hälsa.
Choklad mot fetma låter som en dröm, men det är vad danska hälsoforskare arbetar med.

Förbättringar ska göra chokladen mer mättande, öka kroppens förbränning – och göra godsaken ännu godare.

Naturen har redan stoppat in en del nyttiga ämnen i choklad, framför allt den mörka.

Theobromin är ett ämne som liknar koffein och det frigör adrenalin i människokroppen, som därmed ökar förbränningen. Blandar man in chili och grönt te så ökar effekten ytterligare.

Stearinsyra är ett mättande fett som också ingår naturligt i choklad. Lägger man till linfrö så ökar känslan av mättnad ytterligare.

Linfröet ger lite nötsmak åt chokladen och fröets fiberskal kan också hindra kroppen från att ta upp en del av fettet i maten och samma jobb gör kalk, som finns naturligt i choklad.

– Chili, linfrö och kalk är inga farliga ämnen. Som konsument slipper man därfor bekymmer om oönskade biverkningar, säger professor Arne Astrup, som leder chokladforskarlaget på Köpenhamns universitet, till Berlingske.

358 läsare har reagerat på denna artikel.

78% är glada"

2% är likgiltiga"

12% är nyfikna

6% är arga


Hur reagerar du på "Choklad prövas mot fetma"?

Författare: Mikael Anjou
Publicerad 2 januari 2012 14.06
Uppdaterad 2 januari 2012 14.06

Mest läst på Hälsa
Hälsa
Läsarpulsen
Bloggar
Toppnyheterna just nu