2 800 kvinnor med bröstcancer och 3 000 friska kvinnor har ingått i studien
och resultaten publiceras i Breast Cancer Research.
– Kaffet sticker ut som en enskild skyddsfaktor även när vi manglat igenom
alla andra faktorer som kan ha betydelse, säger professor Per Hall till
Göteborgs-Posten.
Forskarna såg att de kvinnor som dricker kaffe varje dag har en lägre frekvens
av bröstcancer än personer som sällan dricker kaffe. Vid fem koppar eller
fler sjönk bröstcancerrisken med 57 procent. Någon så stark skyddseffekt har
enligt Per Hall ingen forskargrupp noterat tidigare.
Hall trodde först inte själv på resultaten av studien.
– Jag blev väldigt förvånad. Jag sade direkt till doktoranden att det måste
vara fel, säger han till TT.
Men när forskarna hade gått genom en lång rad andra faktorer stack
kaffekonsumtionen fortfarande ut. Risken minskar enbart för den aggressiva,
icke hormonberoende varianten – som står för ungefär en tredjedel av alla
bröstcancerfall. Och sambandet är mycket starkt, enligt Hall.
Fortfarande vet inte forskarna vad det är i kaffet som gör att cancerrisken
går ner. Det kan vara så att vissa ämnen minskar cellernas förmåga att dela
sig, men det är bara en teori.
Hall vill trots studiens resultat inte gå ut och rekommendera alla kvinnor att
dricka fem koppar om dagen.
– Men det skadar ju inte att ta sig någon kopp efter maten, det kan jag
absolut säga.
Enligt en av medförfattarna till studien, Jingmei Li vid Karolinska
institutet, råder det delade meningar i forskarvärlden om hur kaffe påverkar
människokroppen. Olika studier har gett motstridiga resultat.
Men den aktuella studien stämmer överens med en tidigare tysk studie med samma
upplägg, även om den tyska visade på ett mycket svagare samband mellan
kaffedrickande och icke hormonberoende bröstcancer.
Den som tycker om kaffe kan luta sig mot en rad nya forskningsrön de senaste
åren. Drycken tycks bland annat skydda mot – förutom vissa former av cancer
– demens, parkinson, diabetes och hjärtsjukdomar.
Förutom koffein innehåller kaffe magnesium, fytoöstrogener, antioxidanter och
klorogensyra bland en stor mängd andra ämnen.