Annons:
tisdag 21 maj 2013
Annons:

Kaffetåren delar läkarkåren

Hälsa.
Patienter med diabetes borde avstå från kaffe. Enligt en ny amerikansk studie ökar koffeinet i kaffet blodsockret märkbart.
Annons:

– Inte alls, kaffe innehåller antioxidanter som är bra för diabetiker, säger Bengt Vessby, svensk professor i näringsforskning.

De amerikanska forskarna har testat rent koffein på tio patienter med typ 2-diabetes. Patienterna höll sin sjukdom i schack med diet, motion och tabletter men tog inget extra insulin. De drack minst två koppar kaffe till vardags.

Försökspersonerna gavs omväxlande koffeintabletter motsvarande fyra koppar kaffe och placebotabletter. Alla fick samma näringsdryck till frukost men kunde äta vad de ville till lunch och middag.

Var och en fick en liten blodsockermätare inopererad under huden på magen. Med den övervakades deras blodsockervärden under 72 timmar.

Koffeinet ökade blodsockret med i genomsnitt åtta procent under en dag. Effekten var särskilt kraftig efter måltiderna. Sockret steg med nio procent efter frukost, med 15 procent efter lunch och med 26 procent efter middagen, utöver det vanliga.

Undersökningen publiceras idag i Diabetes Care. James Lane vid Duke University som har lett studien tycker att människor med diabetes typ 2 gott kan avstå från kaffet.

Resultat från andra undersökningar pekar åt samma håll, åtminstone för hög konsumtion av kaffe.

Flera andra stora befolkningsstudier visar på motsatsen. Kaffe skyddar mot diabetes, ju mer kaffe desto starkare är skyddet.

Bengt Vessby, professor i klinisk näringsforskning vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, och hans medarbetare studerade kaffets medicinska betydelse för äldre män utan diabetes. 936 män deltog i studien som publicerades 2004.

De upptäckte att kaffe tydligt förbättrade männens insulinkänslighet, vilket är ett friskhetstecken. Dålig insulinkänslighet är ett av flera symtom på typ 2-diabetes.

– Vi vet inte men tror att kaffet är bra på grund av andra ämnen än koffein, bland annat antioxidanter. Kaffe är vår största källa till antioxidanter, säger Bengt Vessby.

Kan kaffe vara skadligt för dem som redan har fått diabetes?

– Nej, det finns inget som tyder på det.

Vessby tycker inte att det aktuella amerikanska koffeinstestet verkar intressant för gemene man.

– Det låter mer som en undersökning av koffeinets effekt som läkemedel.

Relaterade artiklar
Annons:
Annons:

Författare: Marianne Hedenbro
Publicerad 29 januari 2008 08.45
Uppdaterad 29 januari 2008 08.45

Annons:
Hälsa
Annons:
Annons:
Läsarpulsen
Bloggar
Annons:
Poddradio

”En sjuhelvetes match”

Poddradio. Om skillnaden mellan derbyn.

Inte bara rätt låt vinner

Poddradio. Många vinnare.

"Jag är orolig för att inte hinna"

Poddradio. Maria Lindberg om sin ständiga kamp.

Toppnyheterna just nu