Lite alkohol dödar foster

Hälsa.
Redan små mängder alkohol kan utlösa missfall, visar en dansk studie.

Resultatet kommer dock inte som en överraskning för barnmorskan Christina Santesson.

– Det har vi misstänkt länge.

Två öl eller två glas vin i veckan ökar risken för missfall med 50 procent. Vid fyra glas fördubblas den.

Det konstaterar danska forskare i International Journal of Epidemiology efter att ha studerat 92 000 danska kvinnor och uppgifter om deras alkoholkonsumtion under graviditeten. Det visade sig att redan små mängder alkohol ökar risken för missfall markant. Framför allt om kvinnan dricker tidigt i graviditeten.

Forskarna är överraskade av resultatet, de hade väntat sig att finna att gravida skulle kunna riskfritt dricka små mängder alkohol, säger professorn i social epidemiologi på Köpenhamns universitet Anne-Marie Nybo Andersen.

Barnmorskan Christina Santesson, däremot, är inte lika överraskad.

– Inte ett endaste dugg. Jag och flera med mig har anat det länge, även om vi inte har haft några vetenskapliga belägg för att det verkligen är så.

Författare: TT
Publicerad 23 januari 2012 12.56
Uppdaterad 23 januari 2012 12.56

Mest läst på Hälsa
Hälsa
Läsarpulsen
Bloggar
Toppnyheterna just nu