Livsmedelsverket avvaktar med nya rekommendationer.
I studien ökade risken med nästan 20 procent för varje 50 gram processat kött
en person äter per dag. Det motsvarar ungefär en varmkorv. Det innebär att
den som äter fem varmkorvar per dag fördubblar risken att drabbas.
Denna cancerform är dock relativt ovanlig, varför risken att drabbas
fortfarande är förhållandevis liten.
Det är inte köttet i sig i charkuterivaror, som korv, bacon och leverpastej,
som ökar risken för cancer, utan de ämnen som tillsätts för att öka
hållbarheten. Exempelvis nitriter.
Nitrit förekommer i de flesta varor som innehåller processat kött, det vill
säga charkuterivaror. Medlet ökar hållbarheten och skyddar mot exempelvis
botulism, en matförgiftning som kan leda till döden. Å andra sidan kan
nitrit omvandlas till nitrosaminer som kan vara cancerframkallande.
Nitrit förekommer även i ekologiska charkprodukter, men är omdiskuterat.
– Risken är dosberoende. Ju mer man äter, desto mer ökar risken, säger Susanna
Larsson, docent i epidemiologi vid Karolinska institutet, till TT.
Den studie som hon presenterar i British Journal of Cancer är en så kallad
metaanalys som är en sammanvägning av sju andra studier.
– Eftersom de andra studierna var välgjorda bedömer jag vår studie som mycket
tillförlitlig.
Studien visar att risken att drabbas av cancer i bukspottkörteln ökar med 19
procent för varje 50 gram processat kött som äts per dag. Det motsvarar
ungefär en varmkorv.
Hon betonar dock att bukspottkörtelcancer är en relativt ovanlig sjukdom. I
Sverige får cirka 900 personer diagnosen varje år, framför allt personer
över 65 år. Å andra sidan är det en mycket svårbehandlad cancer.
– Det är bland det värsta man kan få.
Susanna Larsson har tidigare visat att charkuterivaror även ökar risken för en
betydligt vanligare cancerform, mag-tarmcancer.
– Om man äter mycket charkuterivaror bör man nog minska konsumtionen.
TT: Äter du själv korv?
– Det händer, men inte så ofta.
Per Ola Darnerud, toxikolog (giftexpert) vid Livsmedelsverket säger till TT
att det är svårt att radikalt ändra verkets rekommendationer utifrån en enda
studie. Fler studier som påvisar samma risker måste i så fall till och
utvärderas.
Verket har dock råd som är relevanta i sammanhanget.
– I dag finns råd från oss att äta varierat och inte för mycket salt eller
mättat fett. Och allt det där innebär ju att man inte ska äta alltför mycket
av de här produkterna. Däremot finns inget specifikt råd i dag om att man
inte ska äta alltför mycket processat kött, säger Darnerud.