Annons:
torsdag 23 maj 2013
Annons:

Så säger experterna

Hälsa.
Frukt, kött, fibrer, ägg... Experter tvistar, men bryr du dig?
Annons:

Här är några färska citat om våra matvanor.

Och siffror på vad vi faktiskt äter.

Frukt

Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.

Ur Livsmedelsverkets kostråd.

Frukt som mellanmål är förmodligen direkt skadligt genom att det ger oss insulinkickar, som bland annat hela tiden ökar fettbildningen i kroppen och gör att vi blir fetare och fetare.

Läkaren Christer Enquist i Dagens Nyheter 3 maj.

Trend frukt: På uppgång

2000: 58,6 kg/person och år.

2006: 61,7 kg/person och år.


Fett

Fettkonsumtion, främst de mättade fetterna, ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Stephan Rössner, professor, överviktsenheten vid Karolinska universitetssjukhuset Huddinge. På hjärtläkarnas årsmöte april 2009.

Jag har svårt att hitta någon studie överhuvudtaget som visar att det är farligt att äta fett.

Fredrik Nyström, professor i internmedicin, verksam vid universitets­sjukhuset i Linköping. På samma möte april 2009.


Trend fett: Ingen förändring

1980: 126 gram/person och dag.

2005: 123 gram/person och dag.

Trend smör: På uppgång

2000: 1,3 kg/person och år.

2006: 1,7 kg/person och år.

Trend lättmargarin: På nedgång

2000: 4,9 kg/person och år.

2006: 3,9 kg/person och år.


Kött

Personer som äter mycket rött och processat kött dör tidigare än personer som äter små mängder av sådant kött.

Dagens Medicin om ny studie, mars 2009.

Kött och köttprodukter kan motverka övervikt, är näringsriktigt och säkert.

Eva Tornberg, professor i livs­medelsteknik i Lund, oktober 2008.


Trend kött: På uppgång

2000: 40,8 kg/person och år.

2006: 42,5 kg/person och år.






Ägg

Ägg varje dag? Nej. Rekommendationen i Sverige är 200 mg kolesterol per dag, och en äggula innehåller 250 mg. Så egentligen kan du knappt äta ett ägg om dagen.

Mats Eriksson, överläkare och docent på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. På Aftonbladet.se.

Ät två ägg till frukost varje dag – och rasa i vikt. Enligt en ny undersökning kan de som börjar sin dag med två ägg förlora två tredjedelar så mycket i vikt som andra. Orsaken: ägg gör att man känner sig mättare under resten av dagen.

Aftonbladet.se

Trend ägg: Ingen förändring

2000: 10,4 kg/person och år.

2006: 10,0 kg/person och år.


Fibrer

Högt fiberintag är kopplat till minskad risk för viktökning, men även andra ämnen och egenskaper hos fullkornsprodukter och andra fiberrika livsmedel kan bidra.

Livsmedelsverkets hemsida.

Det finns och fanns naturfolk som aldrig ätit fibrer i någon nämnvärd utsträckning. Och de hade inga matsmältningsproblem.

Lars-Erik Litsfeldt, ”Fettskrämd”, 2007.

Trend gryn: På uppgång

2000: 2,4 kg/person och år.

2006: 2,9 kg/person och år.




Fisk

Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan.

Ur Livsmedelsverkets kostråd.

Det räcker med fisk en gång i veckan för att få en skydds­effekt. Att äta fisk flera gånger i veckan gav inget ökat skydd.

Göteborgsposten 22 april 2009 om rapport som säger att fisk förebygger hjärtsjukdomar.

Trend fisk: På uppgång

2000: 1,9 kg/person och år.

2006: 3,2 kg/person och år.

(Obs, siffran gäller fryst fisk; för färsk finns ingen statistik.)

Annons:
Annons:

Författare: Daniel Rydén
Publicerad 9 maj 2009 22.24
Uppdaterad 9 maj 2009 23.30

Annons:
Hälsa
Annons:
Annons:
Läsarpulsen
Bloggar
Annons:
Poddradio

”En sjuhelvetes match”

Poddradio. Om skillnaden mellan derbyn.

Inte bara rätt låt vinner

Poddradio. Många vinnare.

"Jag är orolig för att inte hinna"

Poddradio. Maria Lindberg om sin ständiga kamp.

Toppnyheterna just nu