Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Hopkins ett briljant proffs

Slutscenerna i ¿Hannibal¿, uppföljaren till ¿När lammen tystnar¿ lämnar inget tvivel om att vi kommer att få se kannibalen Hannibal Lecter och FBI-agenten Clarice Starling på nya äventyr inom en snar framtid.

På den punkten talar de siffror som en extatisk företrädare för produktionen rabblade upp vid söndagskvällens presskonferens i Berlin sitt tydliga språk. Bara "Stjärnornas krig" och "Jurassic Park" har tidigare spelat in lika många dollarmiljoner under första premiärhelgen i USA.

Man kan också lugnt utgå från att Anthony Hopkins återfinns i den ena huvudrollen även nästa gång. "Hannibal" var dagens stora festivalhändelse. Tre kvart innan pressvisningen skulle börja var trängseln utanför jättesalongen så kompakt och hysterisk att det nästan behövdes ett distriktsmästerskap i fribrottning för att ta sig in, och intresset var inte särskilt mycket mindre ifråga om presskonferensen, där Hopkins - eller Sir Anthony som han numera kan kalla sig - försäkrade att han tycker om Lecter.


Inte undra på:
karln har ju procent på intäkterna, och blir stenrik på att sleva i sig sina offers hjärnsubstans, en kulinarisk delikatess att döma av skådespelarens min i den nya filmen. För egen del hyser jag åsikten att Sir Anthony ingalunda är främmande för att fnaska.

"Hannibal" frossar i blod, inälvor och groteskt våld, men regissören Ridley Scott har inte lyckats omge överdrifterna med en tillnärmelsevis lika suggestiv, kuslig och spännande atmosfär som den som Jonathan Demme skapade i originalet för tio år sedan. Thrillerstilen och skräckeffekterna i "När lammen tystnar" hade ett slags innehållsmässig och estetisk renhet som lyser med sin frånvaro i uppföljaren, där både intrig och bildspråk lider av en grov och långsökt konstruktion.


Samtidigt är Hopkins
ett briljant proffs. Exakt hur briljant framgick av en film som hade premiär i USA förra året, amerikanskan Julie Taymors "Titus Andronicus". Han spelar där en romersk general som begår minst lika grymma handlingar som Lecter. Herrarna har faktiskt åtskilligt gemensamt - bägge hugger till exempel av sig ena handen - men Taymors film är ett mästerverk som vid jämförelse reducerar Ridley Scotts opus till en påfallande banal och medioker, hyperkommersiell spekulation.

Hur som helst försvann "Titus Andronicus" snabbt ur trafik, distributörerna har struntat i filmen och den har såvitt jag vet aldrig nämnts i Oscar- eller Golden Globe-sammanhang. Varför? Sydsvenskan ställde frågan till Hopkins på presskonferensen.

- Produktionsbolaget tycks ha intalat sig att publiken är trött på Shakespeare. Det gav inte Julies film något stöd när den väl var färdig. Jag kan bara beklaga det och sörjer med henne. Jag håller med om att den är en storartad skapelse, och jag är stolt över min medverkan.
Gå till toppen