Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Att hänga tavlor är också en konst

Max Emland och Kjell Rask i m¿tartagen. De tv¿ oljorna av Nils Nilsson och Johan Johansson f¿r lugnt s¿llskap av amerikanen Bruce Laumans vita "Vision". Bredvid den hamnade senare tv¿ svartvita foton ¿ver varandra och tavelsamlingen rundades av med ett portr¿tt av Svante Bergh. Foto: Magnus af Geijerstam

MALMÖ.
Hänga tavlor är också en konst.

Vad är det som gör en tavelvägg bra?

- Det måste finnas en känsla. Den är A och O. Man måste känna för konstverken som hängs upp, säger Göran Christenson, chef på Konstmuseet vid Malmö museer.

- Det måste också finnas en harmoni för ögat.

Helst ska en riktigt hängd tavelvägg inte märkas. Men det är omöjligt att ge exakta regler. Alla är vi olika i tycke och smak.

Dessutom har vi olika storlekar på våningar, väggar och möbler. Möblernas storlek och rummets färger måste man också ta hänsyn till.


Göran Christenson
betonar vikten av att tycka om den konst man hänger. Annars kan man lika gärna låta bli.

Vi bad museichefen visa hur man kan hänga. När vi kom till galleriet på Konstmuseet stod sjutton verk, oljor, foto och grafik, efter väggarna. Vaktmästarna Kjell Rask och Max Emland, som båda jobbat, spikat upp och hängt tavlor på museet i över tjugo år, hade valt ut och burit upp dem.

Göran Christenson funderade, vred och vände på konstverken och med de två vaktmästarnas spikhjälp dirigerade han upp en tavelvägg.


Tavlorna åkte runt
på väggen, olika höjder prövades och Kjell Rask och Max Emland pillade med centimetrar, tumstock, spik och hammare.

När de sex utvalda konstverken, tre oljor, en grafik och två foton, satts på plats, var alla nöjda.

Att hänga konst är lika personligt, som att klä sig eller möblera. Några har talang, andra lyckas inte.

- Det absolut största felet du kan göra, är att hänga en tavla ut från ett hörn, säger Göran Christenson och ryser vid blotta tanken på ett sådant möte.


Olika f¿rslag p¿ tavelh¿ngningar av G¿ran Christenson, museichef i Malm¿.
Förr skilde man
på grafik och olja. De skulle helst inte sitta på samma vägg.

- Idag är det fritt fram att blanda. Det stämmer också överens med samtidskonsten, där teknikerna blandas. Fotot har numera samma status som en olja, menar Göran Christenson.

Men en modern olja i explosiva, vilda färger kanske inte får bästa sällskapet av ett sirligt kopparstick från 1700-talet.


Akvareller, textilier
och teckningar tål inte solljus.

Den gamla konstskolan säger att man måste hänga med jämn underkant eller jämn överkant. Att stora tavlor hängs över små och att avstånden mellan tavlorna ska ha samma mått.

Det är fortfarande en god tumregelatt ha en jämn under- eller överkant. Hänger tavlorna hipp som happ har ögat ingenstans att landa och synintrycket blir oharmoniskt.


Men regler luckras upp
. Vi har lägre takhöjder hemma i dag. Det kan se för bombastiskt ut med den största tavlan överst.

- Pröva istället att sätta den minsta där. Över huvud taget måste man känna sig fram, det är viktigt.

Vill man inte göra spikhål, är det bra idé att pröva på golvet. Mät upp tavelväggen och överför den till golvet genom att avgränsa den med segelgarn, snören eller något annat. Sedan lägger man konstverken inom ramen och flyttar runt dem tills man känner att man har den rätta mixen.


Det är även viktigt
att man matchar de olika uttrycken i verken.

- Man kan kanske hänga liknande tavlor, som landskapsmålningar, tillsammans. Man kan skapa en effektfull kontrast genom att hänga dem tillsammans med stadsmotiv. Kanske finns det en gemensam nämnare i färgerna på tavlorna?

Man kan förstås samla ihop oljor på en vägg, kopparstick på en annan och foton för sig, men det får inte bli för stereotypt eller tråkigt heller.

Har du en salig blandning av allt - oljor, affischer, foton, grafik, släktporträtt och barnteckningar, vilket de flesta hem med åren samlar på sig - kan du göra ett collage av en hel vägg och "tapetsera" den med de olika konstverken.


Men även ett kul tavelskojeri
som detta kräver en viss känsla.

Kom ihåg, att porträtt ska vändas mot varandra, in mot mitten.

Hur högt från golvet ska en tavla hänga?

Det varierar. Det går även mode i konsten att hänga tavlor.

Idag ska underkanten vara 1-1,10 meter från golvet. För ett tag sedan var måttet cirka 80 centimeter.

Säg att tavlan eller tavlorna från underkanten ska ha en meter till golvet.

Mät med tumstock upp var kanten då hamnar.

Sätt ståltråden där bak över ett finger. Mät tavlan från underkanten upp till denna översta punkt. Lägg till de centimetrarna till måttet från golv till underkant, i det här fallet en meter, och du vet var tavelkroken ska sitta.

Ta tumstocken, sätt en blyertsprick på väggen. Spika.


Tänk på att
vissa ramar och passepartouter inte passar ihop.

- Ramarna kan lika väl styra hängningen som motiven, säger Göran Christenson.

Under en period ramade man inte oljemålningarna. Ett tag hade de lister. Idag är det lite moderiktigt med en ram, som ser ut som om konstverket sitter i en låda.

För några år sedan ställde trendslavarna tavlorna på golvet.

Idag är det mode att sätta konsten på en hylla efter väggen.

- Det ger mer frihet, menar Göran Christenson.


På hyllan
kan man blanda friskt med olika former, färger och format.

En fördel är också att man kan byta ut tavlorna lite då och då och göra en ny tavelutställning.

Inte för stereotypt och inte för trist. Men det får inte heller bli för utstuderat.

- Man ska inte fjompa till det, bara för man ska, säger Göran Christenson.
Gå till toppen