Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Rollen som polis pojkdröm i uppfyllelse

Malmögrabben Jimmy Endeley kan snart ses i rollen som polis i en rad nya Beck-filmer, med regi av bland andra Kjell Sundvall och Harald Hamrell.

Jimmy Endeley drar ned skrattsalvor och v¿cker samtidigt allvarliga fr¿gor kring rasism och hur en bra psykv¿rd ser ut i "En bl¿ apelsin" p¿ Dramatens lilla scen i Stockholm.
Foto: Jan Forsman
Skådespelaren Jimmy Endeley växte upp på Branteviksgatan och i Stenkulaskolans tuffa miljö på 70- och 80-talet i Malmö. När kompisen Rickard Kolnby, i dag också skådespelare, drog med honom till en av Studioteaterns barngrupper, kände Jimmy direkt att han hade hamnat på rätt plats.

- Det var som om jag hade kommit hem, berättar han. På Studioteatern blev jag sedd för den jag är, där fanns en tolerans och unga och gamla umgicks med varandra över generationsgränserna. Vi var som en stor familj och föräldrarna drogs med. Jag tror att min mamma säkert 15 gånger såg de föreställningarna där jag medverkade.


Sista helgen i mars debuterade
Jimmy Endeley på Dramaten i engelsmannen Joe Pennhalls pjäs "En blå apelsin", tillsammans med Reine Brynolfsson och Jonas Karlsson. Stefan Larsson har regisserat. Uppsättningen handlar om ingrodd rasism, fördomar och skilda synsätt i psykvården.

Recensionerna var lysande. Det är inte bara gamla Stenkulaeleven Zlatan Ibrahimovic som det går bra för.

I januari deltog Jimmy Endeley i en audition på Dramaten som sökte en svart aktör för rollen som psykpatienten Christopher.

- Det finns cirka tio svarta skådespelare i Sverige och vi börjar känna varandra vid det här laget eftersom vi ofta söker samma roller, fortsätter Jimmy Endeley.


Hans mamma är svensk och pappan
kommer från Kamerun. Hittills har Jimmy Endeley spelat fyra roller som varit skrivna för svarta skådespelare. Förutom den nuvarande är det Angelo i holländaren Lodewijk de Boers Othello-parafras "Angelo och Rosanna" på Stockholms stadsteater 1996, en roll i afroamerikanen Amiri Barakas, tidigare Leroy Jones, "Tunnelbanan" på Uppsala stadsteater 1998 och en kille som en svensk handelsresande och insektssamlare i slutet på 1800-talet träffade på i Kalihariöknen i Henning Mankells "Och sanden ropar..." som Peter Oskarson satte upp på Orionteatern i Stockholm 1999.

- När jag började på Teaterhögskolan i Stockholm fick jag höra att jag måste vara inställd på att antalet roller för mig i framtiden skulle komma att vara begränsade. Tack och lov har jag inte märkt det utan jag har förmodligen haft tur. Flertalet roller som jag har spelat sedan jag gick ut Teaterhögskolan 1995 är skrivna för vita.


Examensarbetet på skolan var
Shakespeares "En midsommarnattsdröm" i Peter Oskarsons regi. Jimmy Endeley spelade Puck. Efter det fortsatte majoriteten av hans klass att arbeta tillsammans med Oskarson på Folkteatern i Gävle och Träteatern på Helsingegården i Järvsö.

Endeley stannade i tre år och medverkade varje sommar i Margareta Ekarvs "Ingen som jag", kanske mer känd som "From-Olle". Den spelades också in av tv och har sänts två jular i sträck.

Dessutom ingår Jimmy Endeley i det världsteaterprojekt som Peter Oskarson driver tillsammans med kinesiska och indiska skådespelare och afrikaner från den teater i Moçambique, där Henning Mankell arbetar en del av året.

- Vi har bland annat varit en månad i Indien och arbetat från tidiga morgonen till sena kvällen med den urgamla indiska teaterritualen kuttyattam.


Han välkomnar det multikulturella Sverige
som mer och mer börjar synas, ännu inte så mycket på teatern som i film och på tv.

I Josef Fares "Jalla! Jalla!" finns en svart rollfigur, en arbetskamrat till de två unga männen i huvudrollerna. För några veckor sedan kom den här rollen upp till diskussion i tv-programmet "Mosaik".

En av deltagarna, Malmöjournalisten Paul Ahanmisi som ger ut tidningen Africa Forum, var upprörd över den negativa bilden av en svart. Killen yttrar inte ett ord i filmen och kan därför uppfattas som dum och korkad och därmed förstärka en fördomsfull uppfattning om svarta.


- Jag såg programmet och hade tidigare
blivit uppmärksammad av en god vän på just den här rollen i "Jalla! Jalla!". Den stör mig faktiskt inte nämnvärt eftersom filmen i stor utsträckning använder sig av uppförstorade karaktärer, det vill säga schablonfigurer och klichéer. Sedan råkar jag veta att Josef Fares hade skrivit rollen som stum och det framgår inte tydligt. Men för övrigt är jag oerhört observant och allergisk mot minsta tecken på diskriminering. Härom dagen läste jag om att taxichaufförer vägrar köra svarta. Det råkar jag ut för titt som tätt. Står jag på trottoaren och kallar till mig en taxi händer det ofta att bilen saktar in men när chauffören får se mig släcker han skylten och kör vidare. Det känns för djävligt.


Sedan förra sommaren arbetar
Jimmy Endeley också med den pågående inspelningen av inte mindre än åtta nya Beck-filmer, två för biografbruk och resten för tv. Rolf och Cilla Börjlind skriver manus och regin delas mellan Harald Hamrell, Kjell Sundvall och Daniel Lind Lagerlöf som regisserar flera filmer var. Jimmy Endeley spelar en nyutexaminerad polis, en liten men genomgående roll.

- Det är jätteroligt och förmodligen något av en gammal pojkdröm som går i uppfyllelse då jag, vapenvägrare och allt, springer omkring med pistol i högsta hugg, skrattar han. Eftersom jag aldrig tidigare har filmat känns det som att gå i en skola med bra lärare.


Han skulle gärna stå på scenen
i Malmö igen. Ronny Danielsson, läromästaren från Studioteatern, arbetade Jimmy Endeley med i höstas i både "Muntra fruarna i Windsor" och "Henrik IV" på Stockholms stadsteater.

- Vi hade inte träffats sedan början på 90-talet på Studioteatern. Det blev ett annorlunda möte nu eftersom jag inte längre är amatör utan skådespelare med några års erfarenhet. Jag har fortfarande en länk till Malmö och följer rätt väl med vad som händer där.
Gå till toppen