Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

I David Lynchs labyrint

I skarp kontrast till nutidens amerikanska spelfilm i allmänhet är David Lynchs filmer som regel öppna för en mängd skilda tolkningar. Själva deras konstruktion gör dem svårtydda - mörkt romantiska labyrinter under en yta av bedräglig idyll och normalitet. Det gäller i hög grad "Mulholland Drive".

Det första vi ser är en grupp ungdomar i en jitterbugtävlan till rockmusik mot en slät blå fond, där deras kroppar och rörelser kastar gigantiska skuggor. Vi kan räkna till minst ett dussin par, men tittar vi närmre efter upptäcker vi att det reella antalet är mycket mindre och att åtskilliga av dem klonats och flerfaldigats genom digital teknik. De tycks glida in i varandra, upplösas i sina skuggor och försvinna för att genast återkomma, medan deras kopior fortsätter att dansa i ett annat hörn av duken.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen