Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Sydsvenskan ändrar format

Nu är det klart. Från och med 12:e mars nästa år blir två av Sydsvenska Dagbladets tre delar mindre till formatet. Del B och C ska då börja tryckas i tabloidformat, det vill säga i samma format som exempelvis Svenska Dagbladet och Dagens Industri.

Att Sydsvenskan delvis går över till tabloid beror framför allt på att läsare tycks föredra det formatet, förklarar tidningens chefredaktör Hans Månson.

Fullformat, som Sydsvenskans nuvarande format kallas, upplevs ofta som lite besvärligt att hantera.

-De fokusgrupper vi har använt oss av för att testa idéer har varit osannolikt positiva. Vi hoppas givetvis på att vi får samma bemötande från läsarna när förändringen genomförs.

Hans Månson ser en tidning framför sig där läsaren kan ta del av tunga nyheter på morgonen (i A-delen), ta med sig en lättläst lokaldel (C-delen) på bussen till jobbet, och krypa ned med en lika lättläst mysdel (B-delen) på kvällen.

För innehållet i tidningen finns det stora fördelar med att just C-delen och B-delen blir mindre.

-Vad det gäller lokaldelen så är förtjänsten att de många kommuner som vi bevakar kan få mer uppmärksamhet. Vi får dubbelt så många sidtoppar i tabloidformat som med det nuvarande formatet.


Att Sydsvenskans C-del ska bli tabloid har varit klart länge. Att även B-delen ska ändra format är något som utretts på bara några månader, och beslutet fattades först igår. Men resonemanget är ungefär detsamma när det gäller B-delen som när det gäller C-delen: fler saker kan få lite mer uppmärksamhet i tabloid jämfört med i nuvarande fullformat. Att A-delen förblir densamma beror på att läsarna, åtminstone än så länge, verkar trivas bättre med tyngre nyheter i fullformat, förklarar Hans Månson.

-Det gör också att vi kan breda ut oss ordentligt när det händer någonting stort, och att vi fortfarande kan dra på med stora bilder.

Två tredjedelar av tidningen blir alltså mindre till formatet. Men det ska inte märkas på innehållet, lovar Hans Månson.

-Nej, tidningen ska inte förändras när det gäller innehållet. Vi kommer inte heller att flytta om särskilt mycket. I princip blir det samma tidning som förut.

Sydsvenskan har från tid till annan haft en del problem med att få ut tidningen till läsarna varje dag, till följd av strul i tryckeriet. Men problemen har avtagit snabbt och Hans Månson är inte rädd för att omgörningen gör att problemen kommer igen.


Även för annonsörer finns det fördelar med tabloidformatet. Sydsvenskans vd Bo Wigernäs tror att omgörningen kommer att möjliggöra en fortsatt ökning av upplagan, och stärka Sydsvenskan kommersiellt.

-Vi är redan bra på det lokala, men med det nya formatet kommer vi att vara ännu lite starkare.

Samma sak som för det redaktionella materialet gäller för annonser. Fler små annonser kan få uppmärksamhet i tabloidformat, vilket gynnar lokala annonsörer. Vad det gäller riksplanet kommer det annonssamarbete som Sydsvenskan har med Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten, Citypaketet, att intensifieras. Det är ju inte bara Sydsvenskan som förändras. Stockholmsdraken Dagens Nyheters del B och C (Kultur, respektive Ekonomi/Sport) blir tabloid redan till årsskiftet, och Göteborgs-Posten har ett liknande förändringsarbete i gång.
Gå till toppen