Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

8 kvinnor med 8 motiv till mord

Hela ensemblen i fransmannen François Ozons "8 kvinnor" fick nyligen motta priset som Bästa europeiska skådespelerska 2002, då Europeiska filmakademin delade ut årets priser i Rom. Nu har den hyllade filmen, med Catherine Deneuve och Fanny Ardant i två av huvudrollerna svensk premiär.

I en stor villa på franska landsbygden har en elegant borgerlig familj samlats för att fira jul. Men stämningen kommer av sig, för på övervåningen hittas husets patriark, en rik företagare, mördad i sin säng. Dådet kan bara ha utförts av någon av de kvinnor som stod honom närmast. Var det hustrun? Den griniga nuckan till svägerska? Hans giriga svärmor? Kanske det oförskämda nya hembiträdet eller kokerskan? Eller kan det möjligen ha varit en av hans båda döttrar?


Catherine Deneuve och Fanny Ardant spelar den mördades hustru respektive syster i den franska storfilmen 8 kvinnor. Foto: Triangelfilm
Åtta kvinnor. Alla misstänkta. Alla med ett motiv. Alla med en ljusskygg hemlighet. En av dem är skyldig. Men vem?

Det är den stora frågan i "8 kvinnor", den unge franske regissören François Ozons nya film efter kritiker- och publiksuccén "Under sanden", som för två år sedan återupplivade den enastående aktrisen Charlotte Ramplings avtynade karriär.

I "8 kvinnor" hyllar Ozon på liknande sätt skönheten och talangen hos en rad aktriser ur den franska skådespelareliten. I levnadsår och erfarenhet räknat är där först och främst legendariska Danielle Darrieux, 85, som förkroppsligar nästan sju årtionden av fransk filmhistoria inom det romantiska dramat och den sofistikerade komedin. Närmast henne i ålder, antalet filmtitlar och ifråga om slitstark karriär och publikgunst kommer veteranen Catherine Deneuve, 59, 1960- och 1970-talens ledande franska filmpersonlighet på kvinnosidan (bredvid Jeanne Moreau), i många år en internationell toppstjärna och alltjämt avgudad av den inhemska biopubliken. I rollistan ingår också de lyskraftiga begåvningarna Fanny Ardant, 53, Isabelle Huppert, 47, och Emmanuelle Béart, 37, medan Virginie Ledoyen, 26, och ensemblens yngsta medlem Ludivine Sagnier, 22, är mindre kända namn, än så länge.


Men i motsats till "Under sanden" utspelas "8 kvinnor", som bygger på en 60-talspjäs av boulevarddramatikern Robert Thomas, i en enda miljö. Det hela är en det slutna rummets deckargåta, en thrillerpastisch enligt klassiskt Agatha Christie-mönster, där mördaren måste finnas i den instängda gruppen, på samma gång kombinerad med en komedi om vamper, divor och skelett i släktgarderoben och inte minst med rena musikalnummer.


Samtliga damer sjunger och dansar nämligen i spektakulära solistutbrott som kompletterar och kommenterar dialogen och för handlingen framåt i en 50-talistisk, glamorös och kitschig kostymprakt, färgpalett och dekor som erinrar om gamla goda Technicolor-rullar från förr i tiden. Ozon har uppenbarligen haft behållning av att titta på hollywoodfilmer av George Cukor, Douglas Sirk, Joseph Mankiewicz, Vincente Minnelli och Charles Vidor. Deneuves rollporträtt tycks ha haft Lana Turner som förebild, Huppert har sneglat på Bette Davis, Firmine Richards kokerska är hämtad från Sirks "Den stora lögnen" och inför Ardants eruption i förförisk sensualism är det omöjligt att inte föreställa sig en korsning av Rita Hayworth i "Put the Blame on Mame"-numret i "Gilda" med Ava Gardner i "Barfotagrevinnan" och Cyd Charisse i "Den stora premiären".


Resultatet: åtta kvinnor på gränsen till nervsammanbrott, som intrigerar, grälar, boxas och brottas i en antinaturalistisk, medvetet teatralisk film fokuserad på det stiliserade och artificiella för att förhöja feminin skönhet och glamour - i närheten av ett i all sin osynlighet mycket skrymmande manslik.
Gå till toppen