Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Danska staten har redan sålt sitt bolag

Tyska statens järnvägsbolag förbereder sig för att kunna köra sina tåg på svenska järnvägar. Om testerna är en förberedelse för ett köp av hela eller delar av Green Cargo är en öppen fråga.

Green Cargo, som helt enkelt är den avknoppade godstrafikdelen av SJ, är egentligen för litet för att vara lönsamt. Dessutom finns det ett stort investeringsbehov fyra till fem år fram i tiden, när den nuvarande lokparken måste börja bytas ut.

- På sikt måste vi överväga hur vi ska klara de investeringsbehoven. Det är inte löst i dag, utan diskuteras i styrelsen, förklarar Mats Hollander, informationsansvarig på Green Cargo.


Det som diskuteras är bland annat ett fördjupat samarbete med Deutsche Bahn, eller till och med en försäljning av Green Cargo till den tyska jätten. Det är dock okänt hur ägaren, staten, ställer sig i den frågan. Men till exempel den danska staten har redan sålt sitt godstrafikbolag till Deutsche Bahn.

Green Cargos ledning har av Näringsdepartementet fått i uppdrag att utreda hur problemet med lönsamhet och investeringsbehov ska lösas. Det närmaste halvåret ska någon form av beslut ha fattats, tror Mats Hollander.


Det finns i dagsläget inga konkreta planer på att fördjupa samarbetet med Deutsche Bahn. Green Cargo är inte inblandat i testerna av Bombardierloket i Sverige, men måste börja byta ut sin lokpark om några år. De tyska loken skulle kunna vara ett alternativ när det gäller kontinental trafik, medger Mats Hollander.

- Visst, det kan ta tre fyra år att få tillstånd att köra ett lok i både Sverige och Danmark. Och det kan ju vara så att de här loken gör vår kontinentaltrafik mindre störningskänslig i ett eventuellt fördjupat produktionssamarbete med Deutsche Bahn.


Ungefär 80 procent av alla Green Cargos transporter som går från Sverige till kontinenten går till eller över Tyskland. Så Deutsche Bahn är hur som helst den absolut viktigaste samarbetspartnern, förklarar Mats Hollander. Men i vad för former ett fördjupat samarbete skulle ske är en öppen fråga.

- Det kan komma att handla om samarbete eller gemensamt ägande, det vet vi inte i dag. Det är en ägarfråga.

En stötesten kan vara att en stor del av den svenska speditionsmarknaden redan ägs från Tyskland. Till exempel äger Deutsche Post det svenska vägspeditionsföretaget ASG. Köper Deutsche Bahn Green Cargo så kontrollerar tyska staten en stor del av den svenska godstrafiken till kontinenten.

FAKTA

Green Cargo
SJ:s Godstransportdivision bolagiserades vid årsskiftet 2000/2001 och bytte då namn till Green Cargo AB. Green Cargo med dotterbolag har cirka 4 000 anställda, och omsatte förra året 6,3 miljarder kronor. År 2001 gjorde bolaget en förlust på 76 miljoner kronor. Första halvåret i år var förlusten 125 miljoner.
Gå till toppen