Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tysk järnvägsjätte tågar in på svensk räls

Sedan mitten av förra veckan testar Deutsche Bahn, tyska motsvarigheten till SJ, ett av sina Bombardierlok i Sverige.
Det lok som testas är ett godstågslok av modell BR185. Deutche Bahn vill ha loket anpassat för svenska förhållanden, och godkänt av Banverket. Målet är att kunna bli operatör i Sverige om några år.

- Det här är långsiktigt. Det finns inga standarder mellan nationer i Europa, men bolagen försöker bryta vallar. Deutsche Bahn vill på sikt kunna bli operatör här i Sverige och kunna köra hela vägen ner själva. Tyskarna är tidigt ute, säger järnvägskonsult Bengt Wenning.

Bengt Wenning testar Bombardierloket för Traintech, en statsägd avknoppning från SJ. Traintech har anlitats av Deutche Bahn för att testa loket.


I förra veckan kördes loket på Telleborgsbanan. I tisdags var det uppe i Stockholm och vände, för att återvända till Malmö i går.

- Just nu testar vi det svenska säkerhetssystemet på loket. I januari ska vi upp till Umeå för att vintertesta det här loket och ett Siemenslok. Sedan återstår en del elektriska test som Banverket kräver, säger Bengt Wenning.

Den europeiska marknaden för godstrafik har avreglerats de senaste åren. Avregleringen och mycket dåliga marginaler gör att bolagen förbereder sig för strukturaffärer. Problemet med strukturaffärer över gränserna när det gäller just järnväg är att alla nationer i Europa har sina egna system, och ofta till och med olika strömstyrka i systemen.


Bombardierloket torde vara godkänt i Sverige någon gång i vår, tror Bengt Wenning.

- Men innan tyskarna kan köra hela vägen själva är det ju samma process att gå igenom i Danmark. Sedan måste även operatören bli godkänd. Det kan ta allt från två år, om man är väldigt optimistisk, till tre fyra år.

När såväl lok som operatör är godkända finns det ingenting som hindrar en smidig godstrafik från och genom Sverige, genom Danmark, och vidare ned genom Tyskland. Bombardierloket som testas just nu är ett tvåströmslok, vilket innebär att det kan köra genom Danmark, som har en annan strömstyrka än vad som används i Sverige och i Tyskland.


Det från SJ avknoppade svenska godstrafikbolaget Green Cargo, som fortfarande är statsägt, kör med runt 250 lok av modellen RC, som utvecklats i Sverige.

De loken är inte tvåströmslok, vilket innebär att de inte kan köras i Danmark, eller ens ta sig över Öresundsbron. Bytet mellan svensk och dansk strömstyrka sker mitt på Bron. Alla Green Cargos transporter till kontinenten över Danmark, vilket är ungefär 60 procent i dagsläget, byter lok på rangerbangården i Malmö. Där tar tvåströmslok från före detta danska statsbanans godsdivision över, ett bolag som Deutsche Bahn äger genom dotterbolaget Railion.
Gå till toppen