Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Fortfarande full rulle i tomteverkstan

Den typiska företagsjulklappen i år är en pläd, gissar vd Magnus Jonsson på Lehmans i Malmö, ett av de större företagen i presentbranschen.

Det är bara några futtiga dagar kvar till jul. Men fortfarande trillar det in beställningar till tomteverkstaden i Skurup.

- Det har börjat lugna ned sig lite. Men julen kommer visst som en överraskning varje år. Företag är precis lika sena i sin planering som alla andra som ska handla julklappar, säger Hans Grevelius, vd och delägare i Driva AB.


Skurupsföretaget Driva är ett företag i present- och profilbranschen, en bransch som omsätter mellan 3,5 och 4 miljarder kronor om året. Företagen i branschen köper in och distribuerar mer eller mindre skräddarsydda varor för företag att dela ut, väskor eller golfbollar med tryckta logotyper är den typiska produkten.

En mycket stor del av branschens omsättning består av just julklappar som företag beställer till anställda och till kunder.

- Vi har 30 fast anställda här i Skurup, men tar väl in ett 60-tal till för att få det att fungera inför julen, säger Hans Grevelius.


Driva skickar ut uppåt 100 000 paket i år, uppskattar Hans Grevelius. Ett annat företag i branschen, Lehmans, har sin tomteverkstad i Malmö. Vd Magnus Jonsson uppskattar att företaget har skickat ut cirka 40 000 julklappar under senhösten fram till nu. Lehmans omsätter 60 miljoner kronor om året, Driva 80 miljoner kronor, och båda hör därmed till de större i branschen.

- Det är en bransch med många källarföretag, det finns runt 2 800 företag som sysslar med det här, säger Magnus Jonsson.


Dominerar som julklapp gör mat, i olika former. Hans Grevelius uppskattar att så mycket som 25 procent av klapparna som företag ger till kunder och anställda är mat.

Annars är den typiska julklappen i år nog plädar, menar Mats Jonson. För Driva har det i år gått åt mycket pepparkakor med företagsnamn (en egen uppfinning).


Båda företagen har kataloger med 100-tals presenter att välja mellan, men har börjat arbeta med ett slags presentkort som gör att den som får gåvan vid ett senare tillfälle kan gå in och välja present själv. Det är den delen av branschen som expanderar snabbast.

Fast valmöjligheten är förstås fortfarande begränsad till 400 kronor inklusive moms, vilket är vad ett företag får dra av när det gäller en gåva till en anställd.

När det gäller gåvor till kunder finns det ingen sådan avdragsrätt. Här begränsas gåvan i stället av att den skulle kunna ses som bestickning om den är för stor.


Reglerna för exakt vad som gäller är något oklara, påpekar Torbjörn Lindhe, sekreterare för Institutet mot mutor vid Stockholms handelskammare.

- Det finns inga klara regler, och det varierar från person till person vad som är acceptabelt. Det är förstås skillnad på vad man kan ge till en myndighetsperson man har kontakt med, och på vad man kan ge till en kund.

I största allmänhet rekommenderar Institutet mot mutor att man håller sig under 400 kronor för en present till en person i offentlig sektor, och under cirka 600 kronor för en present till en person i privat sektor.


Att det är just rekommendationer kring bestickning som avgör hur dyr present som är lämpligt att ge till kunder är det dock många som inte vet, menar Torbjörn Lindhe. Många företag tror att även gåvor till kunder är avdragsgilla.

- Det är inte helt ovanligt att man vid skatterevision upptäcker att ett företag dragit av presenter till kunder på skatten. Då eftertaxeras man på fem år.
Gå till toppen