Sverige

Barnuppfostran en allt större del av skolans roll

Ny studie visar att fokus i skolan mer och mer har hamnat på att forma elevernas personlighet.

- På sätt och vis är skolan mer auktoritär än vad den någonsin har varit. Det säger socialantropolog Åsa Bartholdsson, en av deltagarna i en ny antologi på temat "Skolkultur" som presenteras av Kommunförbundet.

Antologin är ett resultat av sju olika forskningsprojekt. Den övergripande frågeställningen har varit: vad har skolkulturen för betydelse för en skolas allmänna effektivitet?

- Inom företagsekonomin talar man ju om företagskultur. Tanken var att försöka definiera ett liknande begrepp för skolvärlden, säger Lars Rosvall, sekreterare i Kommunförbundets forskningsråd.


Åsa Bartholdssons studie handlar inte så mycket om skolornas effektivitet som om elevernas integritet.

- Min utgångspunkt har varit att skolkultur handlar om de föreställningar om normalitet som odlas inom skolvärlden.

Åsa Bartholdsson menar att skolan har förvandlats, från akademisk institution till uppfostringsanstalt på jakt efter "rätt inställning" hos eleverna.

Mer och mer fokus har hamnat på att forma elevernas personlighet. De skall lära sig att bli socialt kompetenta, de skall skolas i demokratiska värderingar och emotionell intelligens. Därigenom har kunskapsmålen hamnat i skymundan, menar Åsa Bartholdsson.

- Jag var medveten om att det såg ut på det här sättet. Men jag blev ändå förskräckt av att det var så mycket fokus på uppfostran, hur eleven skulle vara och bete sig för att uppfattas som "normal", säger hon.


Åsa Bartholdsson kallar skolan en "allomfattande normsättare" och talar om en mjuk form av auktoritär hållning. En hållning som inte kännetecknas av forna tiders kadaverdisciplin och katederundervisning, utan av honnörsord som "emotionell kompetens", "självkännedom" och "empati".

- Eleverna blir väldigt duktiga på att forma sitt beteende efter de förväntningar som ställs på dem, säger hon.

Åsa Bartholdsson menar också att skolan har blivit mer auktoritär i förhållande till elevernas föräldrar. Hon pekar på det allt vanligare fenomenet med skriftliga kontrakt som upprättas mellan skolan och föräldrarna. Kontrakt där de till exempel åtar sig att studera tillsammans med sina barn eller se till att de är utvilade och äter frukost ordentligt.

- Genom att moralisera över föräldrarnas tillkortakommanden sätter sig skolan över deras kompetens som uppfostrare, anser Åsa Bartholdsson.


Därmed har skolan övertagit en stor del av föräldrarollen. Eller som en av lärarna i hennes studie uttrycker det: "Idag skickar vi hem matten och läsningen till föräldrarna och så tillbringar vi dagarna i skolan med att uppfostra barnen".

Gå till toppen