Nyheter

Femdubblad direktreklam

Direktreklamen ökar. På tjugo år har den utsända reklamen femdubblats räknat i antal kilon. Den största delen är reklam som är adresserad till hushållen.

Sven-Åke Hansson, konsumentvägledare i Malmö, har blivit nerringd från hela landet sedan Konsument Malmö mätt upp hur mycket adresserad och oadresserad reklam som skickades ut förra året. Det har man sedan jämfört med 1982 och 1999.

- Pappersbruk, Posten, miljöengagerade och reklamfolk har hört av sig. Jag är inte motståndare till reklam, men här har jag tydligen trampat på en öm tå, säger Sven-Åke Hansson.

Den totala vikten direktreklam till villaägaren var förra året 54 kilo och försändelserna 1 340 stycken.

Siffrorna för 1982 var 10,7 kilo med 335 försändelser.

Vid mätningen 1999 utgick 40 kilo reklam och antalet försändelser var 1 360 stycken.

Bara på tre år har vikten ökat med 14 kilo, även om antalet utskick var ungefär detsamma.


Foto: Håkan Röjder
För att visa hur förra årets reklamtrave ser ut har konsumentvägledningen samlat all reklam på hög i en liten utställning. Den största traven är över 1,5 meter.

Överraskande är att ett lägenhetshushåll får mer reklam än en villaägare.

I Malmölägenheten landade förra året över 67 kilo fördelat på 1 525 försändelser.

Sammantaget fick omkring 135 000 Malmöhushåll omkring 8 000 ton direktreklam och det kräver 125 000 träd för att tillverka pappret.

- Jag kan inte förstå att man från avsändarna inte lägger mer kvalitativa aspekter på innehållet, säger Sven-Åke Hansson.

Hemelektronikföretagen öser exempelvis ut sina erbjudanden. Det ena har mer "fantastiska och kolossala" priser än det andra.

- Säg, när köpte du själv en tv sist? Det hade väl räckt att skicka ut försändelserna när man verkligen har något att komma med. Som det nu är får ett hushåll ett par, tre utskick varje vecka.


Undersökningar de senaste tre åren visar att matreklamens andel sjunker, vilket beror på att livsmedelsbutikerna blivit färre och att kedjornas marknadsföring samordnats. Däremot är hemelektronikreklamen ganska oförändrat konstant.

Sven-Åke Hansson är inte främmande för att låta direktreklamen få en annonsskatt - pengar som sedan kan gå till konsumentupplysande verksamheter.

För några år sedan var proportionerna en krona till konsumentupplysning och 300 kronor gick till reklam, säger han.


Läser du reklamen som dimper ner i brevlådan?
[oldedrumlink /#fragan]
Klicka här
[/oldedrumlink]
och svara på FRÅGAN!
Gå till toppen