Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Falska cigaretter i omlopp

Minst 6 000 kinesiska cigarettfabriker levererar falska rökverk till Europa. Hur många illegala fabriker det finns i Baltikum som utnyttjar välkända cigarettmärken vet ingen säkert.

STOCKHOLM. - Hittills har myndigheterna i de baltiska länderna inte erkänt problemet. Det finns helt enkelt inga såna fabriker säger man, säger åklagare Magnus Ramebäck vid internationella åklagarkammaren i Malmö.

Thomas Pettersson vid tullkriminalen i Skåne är mer krass:

- Ger man sig på de här fabrikerna riskerar man att slå mot nationalekonomin i länderna, säger han.


De närmaste åren väntas en ändring. I och med att baltländerna går med i den europeiska unionen får de bevaka EU:s yttre gräns. Och andra europeiska myndigheter kan via bistånd mer direkt angripa problemet.

Thomas Pettersson kunde visa flera färgbilder med interiörer från just en baltisk cigarettfabrik vid ett seminarium i går under de pågående kriminalpolisdagarna i Stockholm.

- Den här paketeringsmaskinen är från 1950-talet. Den är dansk från början. Den köptes av en schweizisk affärsman, som sålde den vidare till en litauisk kollega och så vidare till en lettisk affärsman, berättar Pettersson.


Han och Magnus Ramebäck har varit parhästar i flera stora cigarettsmugglingsutredningar under senare år.

De beskriver tre typer av smugglingsfall:

* "Myrtrafiken", där enskilda resenärer på Polenfärjorna tar in sin lagliga ranson och lite till.

- Det är anmärkningsvärt hur väl de känner till våra straffskalor. De har sällan med sig så mycket att det leder till fängelse, utan det stannar precis med böter, säger Ramebäck.

* Ursprungligen lagliga cigaretter som smugglas med tobaksbolagens goda minne. Ett parti på 60 miljoner cigaretter skeppas till exempel till Mogadishu i Somalia mot sedvanlig förskottsbetalning, men utan skatt. Där "försvinner" sedan partiet, bara för att på annat vis återskeppas till Västeuropa.

- Då kan man titta på vilka marknadsundersökningar bolaget gjorde i Mogadishu innan man bestämde sig för att sälja. Eller vilka andra skäl man hade att plötsligt sälja ett så stort parti. Då visar det sig att märket inte alls marknadsförs i landet och man har inte sålt dit tidigare. Det är inte olagligt på något vis, men man kan börja undra, säger Thomas Pettersson.

* Falska cigaretter. Billig och i många fall dålig tobak fylls i hylsor med namn på kända märken och säljs sedan som äkta.


På de tidiga partierna kunde till och med ett otränat öga se felen: skattemärket satt fel, trycken var dåliga, bokstäverna i trycket för stora eller för små och de särskilda märkningar alla äkta paket är utrustade med saknades. Men nu, några år in på 2000-talet, har de kriminella grupperna nått fram till sjätte eller sjunde generationens förfalskningar, där skönhetsfelen är borttvättade.

- Och tobakskvaliteten är många gånger bättre, det är troligen bara en vanerökare som kan känna skillnad, säger Magnus Ramebäck.


Med tanke på att det enligt officiella beräkningar röks sex biljoner (6 000 000 000 000 st) cigaretter årligen i världen, är den möjliga vinsten för falsktillverkarna och smugglarna självklart enorm.

Enligt Ramebäck och Pettersson gjorde ett danskt tobaksbolag en egen undersökning efter en fotbollsmatch med omkring 20 000 åskådare i fjor. Av de insamlade cigaretterna efter matchen visade sig nästan tio procent vara falska.

I ett ärende från 2000 kunde tull och polis räkna ut att smugglarna fört in omkring 60 miljoner cigaretter i landet. Både kuriren och mottagaren åkte fast och slutligen kunde mottagaren dömas till sex års fängelse. Värdet av det insmugglade låg enligt rätten på 80 miljoner kronor.


Under nästa år kan vi svenskar glömma tullagstiftningen i dess nuvarande form, enligt Magnus Ramebäck.

- När det kommer cigaretter från Polen ligger bördan på mig som åklagare att bevisa att de inte redan är skattade inom EU. Det blir nästintill omöjligt. Men å andra sidan kanske smugglarna inte behöver använda Sverige som transitland i det läget, säger han.

FAKTA

Falska cigaretter

Så här går trafiken till:
Tobak importeras från Kina eller Balkan till exempelvis Ukraina eller Vitryssland. Helt legalt.
Tobaken förmedlas sedan via hamnar i Svarta havet till uppköpare, som kan sitta var som helst i världen och styra trafiken.
Innehavarna av de illegala cigarettfabrikerna köper in tobaken och med ålderstigen utrustning (i något fall danska maskiner från 1950-talet) produceras cigaretter, som får manschetter och tryck med namn som Prince eller Marlboro. Det är alltså fråga om brott mot varumärken samtidigt. Även direkt transport från Kina förekommer.

Cigaretterna paketeras i lika falska förpackningar och sänds vidare till uppköpare i exempelvis Polen, där stora mellanlager läggs upp.
Smugglingen går sedan över Sverige, med cigaretterna gömda bland "täckvaror" - glasburkar eller timmer. Partierna ligger som mest på fyra miljoner cigaretter per sändning. Mer går inte att gömma undan.
Vid det laget är sändningen "tvättad". Det går lättare att sedan gömma den på nytt för vidaresmuggling till Norge eller England. Med ursprungsland Sverige för en sändning är det lättare att undgå tullkontroll.
Gå till toppen