Ekonomi

Nya ägarna Åhus Glass räddning

Vd Christer Losell tror att Åhus Glass hade gått i konkurs om inte finländska
Ingman Foods köpt hela företaget.

ÅHUS. Carlshamn Glass skrotas som varumärke.

Det har den nya ägaren Åhus Glass beslutat.

- Det är inte effektivt att investera i flera varumärken, säger Christer Losell, vd för Åhus Glass.

Det var i januari i år som Åhus Glass, numera i
Christer Losell, vd för Åhus Glass. Foto: Rolf Olsson
finländsk ägo, köpte glassdelen av Carlshamn Mejeri. Sedan dess har Christer Losell och hans medarbetare arbetat med att se över det sammanslagna företagets varumärken och med att ta fram en ny logotyp, nya produkter och nya förpackningar. Nu är man mitt inne i en period då man informerar handeln om vad nya Åhus Glass kommer att erbjuda till hösten.


Mycket är fortfarande hemligt men klart är att allt kommer att samlas under ett varumärke - Åhus Glass. Carlshamn Glass, som för några år sedan blev känt genom "Gott-gotti-gott-gott"-reklamen, slopas helt. Undersökningar som har gjorts bland svenska konsumenter visar att Åhus Glass är det andra mest kända glassmärket efter GB, medan Carlshamn kommer längre ner på listan.

- Jag visste att vårt märke var känt, men jag trodde inte att det var så känt. Därför var det självklart att välja det som varumärke, säger Christer Losell.

Åhus Glass köp av Carlshamn menar han ska ses mot bakgrund av en svensk glassmarknad som kännetecknas av en koncentrationstrend.


GB, som ägs av multinationella Unilever, är jätten med en marknadsandel på 50-60 procent. Genom att ta över Carlshamn får Åhus Glass en större marknadsandel och två sortiment som Christer Losell tycker kompletterar varandra. Man får också en distribution på riksnivå till de stora dagligvaruhandelsföretagen Coop, Ica, Axfood och Bergendahls. Dessutom gör köpet att man använder mer av kapaciteten på glassfabriken i Åhus.

- Vi har kört vår anläggning här på 25 procents kapacitet. Det kan man räkna ut att det inte går. Nu kör vi för fullt. Skillnaden är att vi efter köpet av Carlshamn har större volymer eftersom vi flyttar över tillverkningen därifrån hit, säger Christer Losell.


Flera av dem som tidigare arbetade på Carlshamn ville inte flytta med till Åhus. Därför söker Åhus Glass, som idag har 90 anställda, efter 15 medarbetare, de flesta till produktionen.

Från att tidigare ha varit en lokal glasstillverkare satsar man nu på att sälja glass i hela landet och öka marknadsandelen från 20 till 25 procent. Målet är att höja omsättningen från 100 miljoner kronor förra året till 250 miljoner i år och 300 miljoner kronor nästa år.

- Vi vill ta en klar andraposition och bli den nya utmanaren till GB, säger Christer Losell.


En nödvändighet för satsningen har enligt honom varit att Åhus Glass sedan förra sommaren är ett helägt dotterbolag till den finländska mejerikoncernen Ingman Foods.

- Ingman har sedan 1999 successivt gått in i Åhus Glass för att vara med och driva en strukturomvandling i nordisk glassindustri, säger Christer Losell.

När Christer Losell blev vd för drygt två år sedan var ägarbilden en helt annan än idag. En del av Åhus Glass ägdes av medlemmar i familjen Albrektsson, som en gång grundade företaget, en annan del av Ingman. Den tredje delen ägde mindre aktieägare som hade haft möjligheten att köpa aktier i bolaget sedan noteringen på Aktietorget 1999.

- Den ägarbilden är inte speciellt bra för ett företag i en bransch som befinner sig i kris och strukturomvandling samtidigt som företaget lider av stora förluster och behöver struktureras om, säger Christer Losell.


De mindre aktieägarna krävde snabb avkastning och vinst, menar Christer Losell. Han tycker inte heller att familjen Albrektsson var bra ägare.

- Nej, det tyckte jag inte att de var mot slutet. De har varit duktiga på att driva fram företaget men så satte de det på Aktietorget och det var bolaget inte moget för, säger Christer Losell.

Åhus Glass togs senare bort från Aktietorget och familjen Albrektsson köptes ut.

- Bristen med ett familjeföretag som ägs av flera syskon är att besluten sällan blir konsekventa. När företaget blir stort måste man vara enig om besluten och göra en strategi och en plan och sedan genomföra besluten, säger Christer Losell.


Att Ingman köpte hela Åhus Glass blev företagets räddning, menar Christer Losell som tror att det hade gått i konkurs om familjen Albrektsson hade varit kvar som ägare.

- Jag tror inte att man hade haft möjligheter att få mer kapital från aktiemarknaden. Bankerna hade nog inte heller ställt upp med mer, och med tanke på de förluster företaget hade haft i ett antal år hade det nog gått illa, säger Christer Losell.


Försäljning i hela landet är ett måste för att överleva som glasstillverkare idag, menar Christer Losell.

- Annars kan du aldrig bygga det varumärke du vill. Det går inte att bygga ett varumärke och vara världsbäst i Åhus. Det är ingenting värt för en ägare. Problemen för Åhus Glass startade i mitten av 90-talet när den regionala strukturen i handeln försvann, säger han.

Han tror att det blir tufft för små svenska glasstillverkare som oftast har överkapacitet på sina anläggningar.

- På sikt kommer de mindre glasstillverkarna inte att klara sig, säger Christer Losell.


Själv hoppas han just nu på en solig vår och lagom varm sommar. I fryslagret hos Åhus Glass finns produkter från golv till tak. 80 procent av företagets årsförsäljning brukar äga rum under det andra och tredje kvartalet.

- Det är inte kul när det regnar för då säljer inte våra glassar. Men samtidigt är det ingen idé att oroa sig för mycket för vädret. Det kan man ju ändå inte göra något åt, säger Christer Losell.

FAKTA

Christer Losell
Yrke: Vd för Åhus Glass.
Ålder: 42.
Född: Södra Mellby på Österlen.
Bor: Åhus.
Familj: Frun Annica, barnen Nils, 11, John, 8.
Bakgrund: Civilekonomexamen på Lunds universitet, revisor på Arthur Andersen, anställd på säljbolaget Adaco inom Cloettakoncernen, vd för Red Bull i Norden, vd för Åhus Glass sedan 2001.
Fritidsintressen: Familjen, resor, golf, skidor.
Smakval i glasstrut med tre kulor: Maskros/fläder, kaktus och vanilj.
Vd:n om...
... vilka kunder nya Åhus Glass ska satsa på:
"Våra kunder är något äldre än GB:s. Det är något vi ska jobba med att försöka ändra på. Vi kommer att satsa mycket på en- och tvåpersonershushåll."
... alla nya glassorter som kommer varje år:
"Det kommer en massa nya smaker men vanilj står för hälften av försäljningen ändå."
... att ha flyttat tillbaka till Skåne efter 14 år i Stockholm:
"Fritiden är mycket enklare här än i Stockholm om man ska få något uträttat på kort tid."
Gå till toppen