Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Skåne hamnar i mitten

Transportnät i fokus när EU-landet Polen blickar norrut.

"Hur transporterna mellan Norden och Polen skall kunna förbättras" var ämnet för det första näringslivsseminariet i fredags vid Polendagarna i Malmö.


Seminariet anordnades av Region Skåne i samarbete med Region Västpommern i Polen. Inledde gjorde marskalk Zygmunt Meyer, som är regionfullmäktiges ordförande i Szczecin och regionrådet Uno Aldegren från Malmö.


Att öka handeln mellan de bägge länderna hänger samman med att avlägsna flaskhalsar genom att bygga ut vägar och järnvägsnätet på båda sidor om Östersjön. Därför planeras en transportkorridor nord-syd som också skall omfatta pråmtrafiken på Oder.


- Vi skall modernisera A#, som skall bindas samman med E 65, sade Meyer. På så sätt förbinds Sverige med Polen och Slovakien.


Meyer tryckte också på att skapa bättre säkerhet för både människor och gods. Utbyggnad skall också ske av Polens delvis föråldrade järnvägsnät. Tullstationerna vid polsk-tyska gränsen skall också rustas upp.


Den övervägande delen av den svenska handeln med Polen går via Swinoujscie. Borgmästare Dariusz Bernacki är angelägen att dra ännu mer trafik till staden, som ligger vid en av Oders deltaarmar Swina:


Redan nästa år skall landsvägen till stadsgränsen, som nu håller låg standard, vara utbyggd för att så småningom förbindas med E65, som går genom Szczecin och Zielona Gora ner till tjeckiska gränsen.


Men flera broar på vägsträcknigen har otillräcklig kapacitet och anpassning till det östtyska vägnätet saknas. Ett annat hinder är att det saknas fast förbindelse över Swina som skiljer hamnområdet från stadens centrum.


- Men även hamnen behöver moderniseras för att bli en verklig oceanhamn, framhäll Bernacki, som hoppades på utländska investeringar.

- Vi har byggt en modern färjeterminal och håller på att uppföra en containerterminal. Djupet vid kajerna som nu uppgår till mellan fem och sju meter skall ökas till mellan 12,2 och 14,5 meter.


Uno Aldegren gladde sig åt att polackerna röstat för inträde i EU med en stabil majoritet:

- Det är viktigt för Sverige och de andra Östersjöländerna att Polen kommer med i EU. Polen är dynamiskt och expansivt. Det är viktigt att intensifiera samarbete med nya och gamla medlemmar. En EU-kommission sysslar med det regionala samarbetet. Vi vill skapa en regional identitet mellan Skåne, västra Polen och östra Tyskland och samarbeta ifråga om näringsliv, transport och utbildning.


En trafikkorridor skall knyta Göteborg och Oslo samman med Skåne. Men då måste järnvägstunneln genom Hallandsåsen byggas färdig:

- Då hamnar Skåne i mitten, sade Aldegren. Vi är klara över att vi skall förbättra samarbetet och vad vi skall prioritera.


Men Bernacki kunde inte utlova något avlägsnande av flaskhalsarna på den polska sidan förrän 2015.
Gå till toppen