Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Hepburn lysande i Askungerollen

Nyss bortgångna Katharine Hepburn gav ett av sin långa karriärs bästa rollporträtt i en tidig film som just råkar ha släppts på dvd: "Alice Adams" från 1935, regisserad av George Stevens (region 1).

Underlaget var en roman av Indiana-författaren Booth Tarkington (1869-1946), publicerad 1921, tre år efter hans episka släktkrönika "The Magnificent Ambersons", som i händerna på Orson Welles blev ett av amerikansk films mästerverk ett par decennier senare. Hepburn spelar en småstadsflicka ur lägre medelklassen som poserar som den hon drömmer om att vara, någon ur en familj med hög social status, för att kunna fånga en rik ungkarl.


Hos Tarkington var Alice ett offer för en rigid social skiktning i Mellanvästern, en kvinnlig parallell till Theodore Dreisers tragiske hjälte Clyde Griffiths i "En amerikansk tragedi", 1925. Spelad av Montgomery Clift i samme Stevens filmversion , "En plats i solen", från 1951.


Tarkingtons "Alice Adams" är en studie av en alldaglig ung kvinna vars illusioner krossas då en man av högre social rang gör slut på deras kärleksaffär efter sitt möte med hennes enkla familj. Romanen är en tragedi om en omintetgjord klassresa som speglar en miljö där status och framgång är funktioner av ekonomi.


Till en början gäller detta även filmen. Hjältinnans far hoppar av jobbet som lågavlönad bokhållare och startar djärvt ett företag i hopp om att höjd inkomst och ställning ska ge dottern en bakgrund värdig en respekterad friare. Hollywood har dock alltid levt på att göra drömmar sanna. Stevens återskapar övertygande den instängda småstadsatmosfären i Tarkingtons värld, men filmen förvandlar romanstoffet till en Askungesaga. Prinsen heter Arthur (Fred MacMurray), är kusin till den lokala societeten och inkarnerar allt vad Alice drömmer om. Han upptäcker den ädla varelsen bakom hennes förljugna poser.


Finalen - så olik romanens ödsliga verklighet - uppfyller med råge Hollywoods romantiska normer. Depressionsårens biobesökare ville ha lyckliga slut. Här fick de en rejäl dos. "Gee whiz" är allt en andlös Alice kan få ur sig som svar på Russells kärleksförklaring i sista scenen.


Hepburn är enastående bra, i en rolltolkning som ger hjältinnans sociala karriärism en betagande naiv strålglans, för att så småningom uppenbara en äkta känslighet och generositet under den affekterade ytan. Hon får oss att uppleva desperationen bakom Alices maskspel och den djupa komiska förödmjukelse hon känner under föräldrarnas pinsamma middag för att bekanta sig med Arthur: en underbart rolig slapstickhistoria som skvallrar om Stevens lärlingstid på Helans och Halvans kortfilmfarser. Enbart denna sekvens är guld värd.


Fram till den idylliska upplösningen representerar Alice ett outsidermotiv som löper som en röd tråd genom Stevens filmskapande, särskilt minnesvärt förkroppsligat av Clift i "En plats i solen", Alan Ladds mytiske revolverman Shane i "Mannen från vidderna", 1953, och av James Dean som Jett Rink, den föraktade bonddrängen som hittar olja under sin magra jordlapp och bygger ett finansimperium i "Jätten" ("Giant"), 1956.


Det var Deans tredje filmroll och hans sista. Innan scenerna utan honom var färdiginspelade dog han i en bilkrasch, för att själv bli en myt. Hans ruvande "Metod"-skådespeleri gör ett lika bisarrt som fascinerande intryck i denna episka familjekrönika om det moderna Texas och de sociala och moraliska spänningarna mellan en konservativ ranchägarelits materialism och rasfördomar och progressiva impulser från östkusten.


En drygt tre timmar lång, liberal tvålopera, som trots lunkande rytm och longörer räddas av Elizabeth Taylors, Deans, Dennis Hoppers och Rock Hudsons (Oscarbelönade) spel och den talang för slående bildkompositioner som gjorde Stevens till en av Hollywoodklassicismens främsta stilister.

Nu har också "Jätten" kommit ut på dvd (region 1). På en extraskiva medföljer en mängd intressant och underhållande bonusmaterial.
Gå till toppen