Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Bidén i kulturen

Bidén lanserades i Sverige som en ytterst kultiverad badrumsmöbel. Trots detta är det ont om direkta bidéreferenser i svensk konst, poesi, litteratur och dramatik. Men här är några kulturella bidéer:

* "I musernas bidé: en essä om Strindbergs ´fula´ poesi omkring 1883", del av doktorsavhandling i litteratur år 2000 av James Spens.

* Fritiof Nilsson Piraten, "Tre terminer", 1943. Bidéscenen utspelas på ett hotellrum i Köpenhamn, där studenten Herman Lange möter sin älskade fru Anne Horten - som sedan använder bidén för att tvätta sig innan hon ska förföra Herman Lange.

"
Hon kom till honom och satte sig på sängkanten, tog hans händer och flätade sina smärta fingrar med hans. Hon hade ljusa sommarfräknar på näsroten och bröstet i den spetsiga urringningen fick en frisk, brun ton mot den vita blusen. Sakta böjde hon sig över honom tills pannan stötte mot hans panna, deras blickar grävde sig i varandra. Det var som om han först nu, när han kände beröringen, fattat att hon var där, han blev het av lycka.

- En kyss! bad han. En riktig kyss!


Och han ville dra henne till sig men hon värjde sig. Hennes läppar snuddade vid hans kind, ett ögonblick smekte hennes hans under nattskjortans linning.

- Inte nu! Sedan! viskade hon i örat på honom i det hon gjorde sig fri och steg upp.

Hon såg sig omkring i rummet och utbrast:

Så fint du bor!

Badrumsdörren stod på glänt, hon gick bort och öppnade den.

- Och badrum också! fortsatte hon beundrande.

Men plötsligt började hon skratta och skrattade tills ögonen glänste av tårar. Han såg förvånad på henne.

- Åh, Herman! ropade hon när hon hämtat sig. En sån oskuld du är! Vad jag tycker om dig!


- Vad då? mumlade han.

- Du har ju ställt kängorna i bidén! upplyste hon och skrattade på nytt

Herman rodnade och var långtifrån smickrad. Han visste inte vad en bidé var men han erinrade sig att han på kvällen placerat sina kängor i en porslinsställning i badrummet. Det var väl kärlets form, liknande kroppen på en gitarr, som gett honom tanken att det var ett skoställ.
"


* Slutet på dikten "No more drama eller Fuck Alvik" av poeten Eleonora Luthander, 2002:

Till stan, till stan, till

Karlaplan

där gudinnorna

sköljer sina

flamingofärgade sköten

i fontänens bidé

och skrattar

Till stan, till stan, till

Innerstan

Vi gifter oss med livet

stadens epicentrum

på The Spy Bar
Gå till toppen