Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nyheter

Laddat drama av säker Eastwood

I en intervju i franska veckotidningen Le Nouvel Observateurs senaste nummer säger Clint Eastwood att det råder en grym brist på kreativitet i dagens Hollywood, som ständigt omarbetar samma filmer. "Men för min del är jag förtjust över att serier som ´Harry Potter´, ´Matrix´ och andra fortsätter att ha publikframgång: tack vare det har jag kunnat göra ´Mystic River´."

Som regissör tycks Eastwoods strategi hittills ha gått ut på att just alternera en öppet kommersiell, publikfriande film enligt studiobackningens villkor med ett personligt opus, skapat efter eget huvud.

"Mystic River" är ett sådant. Brian Helgelands manus följer nära sitt underlag, Dennis Lehanes roman med samma titel från 2001, en toppklassig exponent för nyare amerikansk kriminalfiktion.


Handlingen börjar och slutar i ett irländskt arbetarklasskvarter i Boston. I inledningsscenerna spelar tre smågrabbar hockey på gatans asfalt en dag på 1970-talet. De skriver sina förnamn - Sean, Jimmy och Dave - i en nylagd trottoars mjuka cement, när en bil stannar och två falska poliser tar Dave med sig och kör iväg. I bakrutan ses hans skärrade blick på de båda lekkamraterna som står kvar som förstenade. En närbild på en av hans pedofila kidnappare visar en hand prydd av en signetring med ett ingraverat kyrkligt kors. Tre dar senare lyckas Dave fly och komma tillbaka, men det han utsatts för har skadat honom för resten av livet.


I flera av Eastwoods tidigare filmer - "Mannen utanför lagen", "Pale Rider", "De oförsonliga", "A Perfect World" - styrs handlingens presens av traumatiska upplevelser i det förflutna. Ur Daves bortrövande, en aggressionsakt med övertoner av metafysisk ondska, växer en grekisk, Shakespearesk och amerikansk tragedi - ett kvartssekel inramat av en öldialog om baseball och en Columbus Day-parad - om skuld, smärta, förlust, sorg, raseri och hämnd, vars psykiska och fysiska yttringar sprider sig likt cancermetastaser till ett helt kollektiv.


När vi möter trion nästa gång har tjugofem år gått sedan kidnappningen. Sean Devine (Kevin Bacon) är kriminalinspektör vid Bostonpolisens mordrotel, Jimmy Markum (Sean Penn), som suttit inne för rån, till det yttre en ansvarsmedveten medborgare och Dave Boyle (Tim Robbins) en familjefar och enstöring med dyster min, tomma ögon och tydliga tecken på djup neurotisk störning.


De tre barndomsvännerna har tappat varandra ur sikte, men sammanförs nu igen av filmens andra outhärdliga brott: Jimmys 19-åriga älsklingsdotter Katie hittas mördad. Misstankarna faller på hennes pojkvän, men också på Dave, som hälsat på henne i en bar mordnatten och kommit hem till hustrun med nerblodade kläder.


Det hela bildar ett dramatiskt och emotionellt mycket laddat material med många bottnar och avgrunder, överraskande psykosociala dimensioner, enorma uppdämda spänningar och hemska ironier. Eastwood behandlar det med en klassiskt skolad filmisk formsäkerhet, förankrad i osminkad realism, och med djuplodande insikter i sina rollkaraktärers reaktioner som tillsammans gör "Mystic River" till en av hans två, tre bästa filmer genom åren - och i all sin mörka pessimism till ett paradoxalt glädjeämne i en infantil amerikansk filmproduktion, som föredrar seriefigurer framför människogestaltning.


Bland alla uttrycken för hans imponerande berättarteknik märks en minnesvärd parallellklippt sekvens som kan mäta sig med motsvarande virtuosa avsnitt i Francis Coppolas "Gudfadern"-trilogi. Jimmy närvarar vid sin yngsta dotters nattvardsgång, nervös för att hennes storasyster inte infunnit sig, samtidigt som Sean undersöker en ung kvinnas försvinnande och upptäcker Katies döda och sexuellt skändade kropp i ett närbeläget parkområde.


Sällan ser man en lika perfekt och samspelt rollensemble. Men om man likväl måste framhäva Penn beror det på att hans porträtt av Jimmy - vars hustru Annabeth (Laura Linney) i slutet förvandlats till en iskall Lady Macbeth - innebär ännu en höjdpunkt i en realistisk "Metoden"-tradition där föregångarna heter Marlon Brando, James Dean, Robert De Niro och Al Pacino.


Jimmys växande oro när dottern saknas i kyrkan och han börjat ana det värsta, hans desperata försök att ta sig igenom poliskedjan framför parken där hennes kropp just identifieras, hans ansträngningar att behärska sig under mordutredaren Seans utfrågning och till sist de förfärliga ögonblick då han ger efter för sina länge undanträngda, destruktiva instinkter - det är scener med en unik och skakande förtätning och uttryckskraft, i ett av detta filmårs mest komplexa och starkaste verk.

FAKTA

FILM
Mystic River
USA. 2003. Regi: Clint Eastwood. Skådespelare: Sean Penn, Kevin Bacon, Tim Robbins, Marcia Gay Harden, Laura Linney, Laurence Fishburne.
137 minuter.
Gå till toppen