Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Jonas Jarl drar norrut

Till skillnad från de flesta andra skåningar får författaren, dramaturgen och regissören Jonas Jarl uppleva en vit jul. Idag söndag går flyttlasset från Malmö till Luleå där han anställts som länsregissör vid Norrbottensteatern. Ett halvår framöver handlar uppdraget huvudsakligen om att regissera det gigantiska teaterprojektet "Framtidslandet".

Med premiär i juni startar en turné som ska gå till elva orter i Norrbotten. 22 föreställningar ska spelas för en beräknad publik på 50 000 människor.


Bastruppen består av skådespelare från Norrbottensteatern, musiker från länsmusikorganisationen Musik i Nord samt dansare från Dans i Nord. På varje ort har amatörteaterföreningar skrivit och repeterat in egna pjäser som bakas in i grundföreställningen. Den skrivs just nu av tio författare från länet, bland andra Mikael Niemi, Katarina Kieri, Torbjörn Säfve och Ronny Eriksson.


Sammanlagt medverkar 1 500 personer från föreningar och institutioner i hela Norrbotten.

- Amatörteatertraditionen i det här länet är mycket stark, säger Jonas Jarl, som av en tillfällighet fick veta att Norrbottensteatern sökte ny länsregissör.

- Det känns oerhört exotiskt att flytta 180 mil norrut, efter 26 år i Malmö, säger han. Men jag ville inte missa chansen att få arbeta med ett projekt i den här storleksordningen.


"Framtidslandet" bygger på norrbottningarnas bild av sig själva och sitt län. Hur gick det till när landet odlades upp och senare industrialiserades - och vad händer nu, när storindustrin är på väg bort och Norrbotten blivit avfolkningsbygd? Det är några av frågeställningarna som tas upp i pjäsprojektet.

- Hela Norrbotten står och skälver. Projektet ska dels ta pulsen på samtiden, dels visa att det finns en stark vilja bland norrbottningarna att ta ansvar för samhällsutvecklingen.


Ett annat mål för projektet är att bygga broar mellan amatörteatern och den professionella teatern.

- Bägge har mycket att lära av varandra, säger Jonas Jarl. Amatörteatern kan få hjälp med att höja nivån på sina föreställningar genom professionella dramaturger, författare och regissörer. Den professionella teatern genom att få kontakt med en ny och stor publikgrupp, och därtill få grepp om vilka frågor den publiken tycker är intressant.


Jonas Jarl vet ännu inte hur länge han stannar i Norrbotten.

- Jag har i första hand kontrakt till dess att Framtidsprojektet är avslutat, och därefter en förfrågan om att stanna ytterligare två år.


Redan i slutet av maj återvänder han tillfälligt till Malmö och Hipp, där Mellby scenkonsts uppsättning av Shakespeares "Stormen" ska gästspela med fem föreställningar. Det är Jonas Jarl som har skrivit manus till föreställningen, som hade premiär på Mellby Atelier i somras.


Med ett förflutet som musiker i bland annat bandet Rosa Luxemburg har han på senare år mest blivit känd som dramaturg och pjäsförfattare. Han arbetade bland annat med "Dåliga mänskor" och "Kaspar Hauser" som bägge sattes upp på Malmö musikteater.

- Men i dag känner jag mest för att regissera, säger Jonas Jarl.
Gå till toppen