Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Bergman får franska rosor

"'Saraband': Bergmans lysande och smärtsamma testamente" lyder den kända franska dagstidningen Le Mondes rubrik över en text om huvudprogrammet vid en liten festival med skandinavisk film i staden Angers förra helgen.

Tidningens utsände kritiker Jean-Luc Douin är fylld av beundran för berättelsen om Liv Ullmanns och Erland Josephsons återförening trettio år efter den världsberömda TV-serien "Scener ur ett äktenskap". Efter ett detaljerat innehållsreferat lovordas iscensättningens "grandiosa enkelhet" och framhävs "bitterheten", den känsla av något "oavslutat" som fräter på rollkaraktärernas inre.


Landskapsskildringens "bländande skönhet", ansiktenas nakna uttryck och "blickarnas starka intensitet" gör stort intryck på Le Mondes kritiker i en film som han anser handla om "kärlekens osunda förvandlingar" och "det livsviktiga behovet av kontakt, försoning och förlåtelse".


Bergman är alltjämt en filmskapare i stånd till "anstötliga utbrott", konstaterar Douin imponerad. "Han vågar sig på en kyss av oerhörd känsloberusning mellan far och dotter" (Börje Ahlstedt och Julia Dufvenius). "Och han klär av sina personer: mitt i natten vaknar Johan och Marianne och visar sig helt nakna för varandra."


Tidningens läsare får också veta att Bibi Andersson och Gunnel Lindblom, som var närvarande vid invigningen av festivalens Bergman-retrospektiv, djupt beklagade - den förra med tårar i ögonen, enligt Le Monde - att den 85-årige regissören nu bestämt sig för att definitivt dra sig tillbaka. Lindblom påpekade att han fortfarande är "full av energi och studsar omkring på scen och rullar sig på marken för att visa hur en roll ska spelas."


I fortsättningen kan "Saraband" i Frankrike, där Bergman nästan är större än Eiffeltornet, endast ses på kulturkanalen Arte i TV, eftersom upphovsmannen vägrar att tillåta 35 mm-kopior för bio av sin digitalt inspelade sista film. Den franska urpremiären i Angers lockade dit alla de stora tidningarnas och tongivande filmtidskrifternas kritiker och tycks överhuvudtaget ha mottagits med stor hänförelse av publiken. Åtskilliga grät med Ullmann under slutscenen. Många var eniga om att de just sett ett "mästerverk".
Gå till toppen