Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Håll koll på bromsvätskan

Många bilar rullar omkring på våra gator och vägar med dålig bromsvätska, framför allt i bilar som inte servas eller servas oregelbundet.

Bromssystemet riskerar att rosta sönder, men vad som är värre:

Bilens bromsar kan sluta fungera när som helst. Pedalen åker i botten.

- Kontroll av kokpunkt och om det behövs byte av bromsvätska borde vara obligatoriskt och ingå i varje service, säger Olle Lindh, teknisk chef på Svensk bilprovning.


Han får medhåll av Terje Eklund, teknisk chef på Motormännens riksförbund:

- Jag tycker det är märkligt att det inte ingår i service på alla bilmodeller, säger han. Det minsta verkstaden ska göra vid varje service är att kolla kokpunkten, inte bara nivån på bromsvätskan.

De två svenska storsäljarna, Volvo och Saab, har inte bromsvätskebyte i sitt ordinarie serviceprogram.


På Volvo-verkstäderna kollas nivån vid service. Byte är ett tillval vartannat år (varje år för polisbilar). Det är beräknat till en timme och en kvart och kostar därmed en dryg femhundring.

Saab kontrollerar också kokpunkten vid varje service.


På Saab tog man bort det obligatoriska bytet i samband med lanseringen av 9-3 och 9-5 årsmodell 2002.

- Tester visar att kvaliteten på dagens bromsvätskor är sådan att ett byte vart fjärde år ska räcka, säger Örjan Åslund, informationschef på Saab Sverige.


Från årsmodell 2003 finns dessutom ett instrument inbyggt som mäter kokpunkten på bromsvätskan i Saab-bilarna, enligt Örjan Åslund.

En bromsvätska är hydroskopisk. Det vill säga den drar åt sig fukt och med tiden blir halten vatten större. Kokpunkten sjunker från 205-260 grader till en bra bit under 200 grader efter bara några år - och bromsarna riskerar att inte ta t ex vid körning i backar när de blivit varma.


Plus att delar i bromssystemet med tiden rostar sönder.

- Just rost i bromssystemet är ett vanligt fel vid våra kontrollbesiktningar, säger Olle Lindh.

I bl a Tyskland, där bilarna ofta pressas hårt i höga farter på motorvägarna, mäts bromsvätskans kokpunkt vid besiktningen. I Sverige är det inte aktuellt.

- Men jag tycker man ska se till att byta sin bromsvätska regelbundet. Jag tycker dessutom bilverkstäderna ska bry sig mer om bromsvätskans kvalitet, säger Olle Lindh.


- Att det inte ingår i den normala servicen för de flesta märkena beror nog på att det är pengarna som styr. Serviceintervallerna blir längre och kostnaderna för en service ska hållas nere, men det kan bli en dyr sak för bilägaren med rost och ojämn, i värsta fall kanske en otillräcklig bromsverkan.

Priset på ett byte av bromsvätska ligger på runt 500 kronor för de flesta märken, för några uppåt 700-800 kronor, och tar cirka en timme på verkstaden.

- Det är en slant, men ändå mycket billigare än att behöva byta skivbromsok eller något annat i bromssystemet, säger Olle Lindh.


Och billigare än att i värsta fall råka ut för en allvarlig olycka när bromspedalen går i botten och bromsarna inte tar.


Fotnot. Byt inte bromsvätska själv om du inte är alldeles säker på vilken vätska du har, utan låt då en verkstad göra det. Vid byte till t ex silikonvätska måste hela bromssystemet rengöras och packningar bytas, eftersom den inte får blandas med konventionell bromsvätska.

FAKTA

Bromsvätskebyte
Sydsvenskan frågade generalagenterna/
importörerna till de 30 vanligaste bilmärkena i Sverige hur de gör med kontroll och byte av bromsvätska i samband med service.
Det här gäller för din bilmodell:
Alfa Romeo: obligatoriskt tillval vartannat år
Audi: koll nivå vid service, byte tillval vartannat år
BMW: byte ingår vid service beroende på körsträcka och körsätt
Chevrolet: nivå kollas vid service, byte ingår varje 3 000 mil
Chrysler: byte ingår vartannat år eller 4 800 mil
Citroën: rekommenderat tillval vid service vartannat år
Daewoo: nivå kollas vid service, byte ingår varje 3 000 mil
Fiat: obligatoriskt tillval vartannat år
Ford: koll vid service, byte tillval vartannat år
Honda: byte vid service vart tredje år
Hyundai: koll vid service, byte rekommenderat tillval vid service 4 500 mil
Jaguar: nivå kollas vid service, byte tillval vartannat år
Jeep: byte ingår vartannat år eller 4 800 mil
Kia: byte tillval vartannat år
Mazda: nivå kollas vid service, byte ingår vartannat år eller 4 000 mil
Mercedes: nivå kollas vid service, byte tillval vartannat år
Mini: nivå kollas vid service, byte tillval vartannat år
Mitsubishi: ingår i service vartannat år eller efter 3 000 mil
Nissan: ingår i service vartannat år eller efter 6 000 mil
Opel: nivå kollas vid service, byte ingår varje 6 000 mil
Peugeot: koll nivå vid service, byte tillval vartannat år eller 6 000 mil
Renault: koll nivå vid service, byte rekommenderas som tillval vart fjärde år
Saab: koll nivå och kvalitet (kokpunkt) vid service, byte tillval vart fjärde år
Seat: koll nivå vid service, byte tillval vartannat år
Skoda: byte tillval vartannat år
Subaru: ingår vartannat år eller efter 3 000 mil
Suzuki: obligatoriskt tillval vartannat år
Toyota: ingår i service 3 000 mil
Volkswagen: koll nivå vid service, byte tillval vartannat år
Volvo: nivå kollas vid service, byte tillval, rekommenderas vartannat år



Sammanställning: Lasse Holmström
Gå till toppen