Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Protesterna räddade Pommac

En lång envig tycktes över. Champis stod upprätt, Pommac låg slagen och pös ut sin sista kolsyrapuff.
Nu ångrar sig Carlsberg.

Stockholm. - Det har varit starka protester från hela landet. Vi återlanserar drycken, säger Paul Bergqvist, vd för Carlsberg Sverige.

Duellanterna smakar och heter likadant nu som 1919, då läsksnillena Robert Roberts och Anders Lindahl inledde kraftmätningen, och är alltså två av våra allra äldsta varumärken.


Foto: Brian Karmark.
Beskedet om Pommacs snara död kom nyligen från Carlsberg. Alla säger sig älska Pommac men ingen köper den, hette det då.

- Men vi har ändrat oss. Vi har inventerat bland våra produkter och förstått vilket fint varumärke Pommac är. Och intresset från kunderna har varit mycket stort, säger Bergqvist, själv Pommac-drickare "då och då".


Drycken är både läsk- och reklamhistoria. Norrlänningen Anders Lindahl var en av de driftiga entreprenörer som 1900-talets första decennier var så rika på. Han kom utfattig med familjen till Stockholm 1900 men blev bara efter några år känd som Lazarolkungen.


Familjen stod hemma i köket i Sundbyberg och kokade ihop den flytande kosmetikan Lazarol - 86 procent alkohol - och hudsalvan Lazarin, tidstypiska så kallade universalmedel. Försäljningen skedde på postorder och affärerna blomstrade snabbt. Lindahl kunde 1902 öppna Tekniska Fabriken Helios och tjäna nya stora pengar.


Pengarna satsades i essensfirman Fructus som öppnade 1919 på Nybrogatan, bara ett provocerande stenkast från Apotekarnes läskfabrik. Fructus mixade redan samma år ihop de tjugotalet ingredienser som utgör smak och färg i Pommac. Enligt Lindahl själv låg en finlandssvensk medarbetare bakom receptet till "de tjugofem frukternas sköna dryck". Men namnet kom han på själv - pomm- från det franska ordet för äpple, -ac från cognac.


Fructus växte till att bli den största tillverkaren av läskessens med över hundra recept i lager. Men en USA-lansering av Pommac 1960 floppade och därpå började både den och Champis tappa mark till Coca-Cola och nyheter som Merry och Zingo. Ingen av dem har riktigt kommit igen sedan dess.

Champis döptes 1918, året före Pommac. Den mixades ihop av Robert Roberts som öppnade essensfirman Roberts i Örebro 1910 och därtill uppfann julmust. Firman lever kvar än i dag under hans sonsonssons ledning.

FAKTA

Läskedrycker
Läskedrycken utvecklades ur mineralvattnet - äckligt men förmodat nyttigt - mellan 1900 och 1910. Några apotekare i Stockholm tog bort mineralerna och blandade i stället fruktessenser i det kolsyrade vattnet. Sockerdricka, Citronil, Pomril, Champis och Pommac är kända varumärken ur den första generationen. Kopplingen läsk/apotek bestod fram till 1920-talet, då de stora ölbryggerierna köpte upp apotekens så kallade vattenfabriker.Det är för allmänheten okända essensföretag som står för läskens färg, smak, etiketter och reklam. Bryggerierna tillsätter vatten och kolsyra till den färdiga blandningen, buteljerar och distribuerar.Svensk öl- och läskindustri har sedan 1970-talet präglats av oöverskådliga köp, fusioner och namnbyten med starka inslag av danskt och norskt ägande.Svenska läskedrycker har svårt i konkurrensen med Coca-Cola, Sprite, Pepsi och Fanta. Ändå lever flera gamla märken kvar, Loranga och Zingo har till och med fått nya smaker under senare år. Äldst på läskhyllorna är Champis, döpt 1918 men sålt redan från 1910 under annat namn. (TT)
Gå till toppen