Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Flicka blev problembarn

Den skulle handla om unga tjejers taskiga självkänsla.
I stället har mycket av debatten kring regeringens projekt och kampanj Flicka rört sig om skadestånd, yttrandefrihet - och otacksamma feminister.

Hennes handslag är fast och bestämt. Sara Damber är projektledare för den socialdemokratiska barn- och familjeminister Berit Andnors satsning Flicka som ska träna unga tjejer att genomskåda medieflödet och få bättre självkänsla. Hon tar emot utanför vakten vid socialdepartementets dörr i Stockholm, klädd i prickig kavaj och glittriga glasögon.


Sara Damber har erfarenhet av projekt med goda avsikter sedan tidigare. Bland annat är hon initiativtagare till och ordförande i stiftelsen Friends - elever mot mobbning.


»Men vad är det här? Varför ser nästan alla musikvideor ut på det här sättet? Fråga till exempel den här killen!« säger en av tjejerna i fejkvideon, som ingår i Flickakampanjen. En skylt med Universal Musics vd:s nummer syns i rutan. TV3 och TV4 tackade nej till att visa videon gratis. I stället går den att ladda ner på www.flicka.org. Foto: Forsman & Bodenfors


När Flickakampanjen turnerade ute i landet var mottagandet varmt, berättar Sara Damber. Men i tidningarna och riksdagen har projektet mött mycket kritik.

- Jag var kanske lite naivt optimistisk. Jag visste ju att jämställdhetsfrågor väcker mycket åsikter, men jag kunde inte för min värld föreställa mig att det skulle bli så många kritiska röster, säger hon.


Framför allt är hon förundrad över kvällstidningskrönikörerna Linda Skugges och Belinda Ohlssons reaktioner. "Brydde du dig på riktigt skulle du inte ha startat det här supersugiga projektet Flicka, där unga tjejer som mår helt okej ändå ska bli påminda om hur mycket de ska tänka på sina kroppar och börja jämföra med andra tjejer", skrev Skugge i en krönika riktad mot ministern Berit Andnor.

- Jag trodde nog att de skulle välkomna en nationell satsning med fokus på tjejer. Det Belinda och Linda skriver är att man ska skapa engagemang, öka kunskapen, få skolor att jobba med de här frågorna. Det är precis allt det vi har gjort.


Idén till projektet Flicka kom från barn- och familjeministern, Berit Andnor, och ska pågå fram till i sommar. I en enkät på ungdomssajten Lunarstorm räknade en tioårig flicka upp hur en snygg tjej ser ut: "Blond, lagom stora bröst, blå ögon, smal, snygga tajta kläder, ja man förstår". På en pressträff i januari pekade ministern på att allt fler tjejer får ätstörningar och att många skadar sig själva. Hon kopplade det till sexualiseringen i annonser, tidningar, på tv och löpsedlar.


"Fokus i media och marknadsföring är på flickor, hur de ska se ut, uppträda, vara klädda och tillgängliga för pojkar", sa hon enligt TT.

Projektet har en årsbudget på sex miljoner kronor. Dessutom har Flicka fått tio miljoner från Allmänna arvsfonden att dela ut till projekt som ska stärka tjejers självkänsla. I Skåne har projektet Flickors rätt att vara, på ABF i Helsingborg, fått 200 000 kronor.


Projektets syfte är tudelat: att flickor mellan tio och fjorton år ska lära sig en mer mediekritisk attityd, och att medieföretag genom dialog i stället för lagar och piska ska lägga ett barnperspektiv på det de gör.


Den första delen har uppskattas enormt, säger Sara Damber som har rest runt med Flickabussen i flera av de 23 svenska städer som deltar i projektet.

Däremot har annonskampanjen blivit rejält sågad. Sara Damber bjöd in bland andra representanter från Strix Television, MTV, Veckorevyn och TV3, till ett rådslag för att höra hur de anser att företagen frivilligt ska förändras.

- Det var väldigt mycket prat. Ansvarsbollen kastades runt mellan olika personer och företag. Visst är det allas ansvar, där man inte kan lägga hela skulden på en person. Men jag känner att allas ansvar blir till slut ingens ansvar, säger Sara Damber.


Regeringens projekt tiggde då gratis reklamplats i tunnelbanan i Stockholm och i de stora dagstidningarna. Sydsvenskan sa nej, men andra tidningar gick med på det. Annonserna riktade sig direkt till många av deltagarna i rådslaget: "Varför gör man 'en stor plastik-guide' till 15-åriga tjejer? Fråga Charlotta Gustafsson, chefredaktör på Veckorevyn", stod det i en annons. Under budskapet fanns Charlotta Gustafssons direktnummer.

- Jag tycker att de högg mig och tidningen i ryggen, säger hon.


Charlotta Gustafsson drar ut en låda på VeckoRevyns kontor och visar temanumret Kropp & Vikt-Revyn, som kampanjen syftar till. Under rubriken "Under kniven" ges visserligen prisinformation och exempel på plastikopererade kändisar: Catherine Zeta-Jones, Sharon Stone och Drew Barrymore. Men här finns också ett bildexempel på en misslyckad silikonoperation, där en kvinna ser ut att ha rödaktiga fiskpinnar under ögonen.


Jurister på Bonniers, som äger VeckoRevyn, ser nu över om företaget kan stämma regeringen. Dels för att Charlotta Gustafssons namn användes utan hennes tillstånd. Dels för att kampanjen antog att majoriteten av VeckoRevyns läsare är femton. Enligt Orvesto, som kartlägger tidningsläsarna, är 64 procent av Vecko-Revyns läsare över tjugo.

- Det är tråkigt för varumärkets skull, eftersom det befäster gamla fördomar, säger Charlotta Gustafsson, som kallar sig feminist. Hon säger att hon spottade ur sig "minst fyrtiofem" idéer på rådslaget med projektet Flicka. Regeringen satsar krut på fel saker, tycker hon.


- Det var ju ett möte på regeringsnivå, de har ju makt, men de satt bara där och sa att tjejerna mår så dåligt - jag tycker: det är väl för fan bara att förbjuda vissa annonser?


Strax efter att kampanjen tapetserat Stockholms tunnelbana, anmälde den moderata riksdagsledamoten Hillevi Engström Berit Andnor till konstitutionsutskottet.

- Jag är kritisk mot hur man hänger ut enskilda personer och enskilda medier. De har trots allt yttrandefrihet och det måste prövas om det här är tillåtet, säger hon.


Även om syftet är bra, måste metoderna granskas, tycker hon.

- Ska skattepengar gå till att manifestera vad Berit Andnor tycker är rätt och fel?

Flickaprojektet reser frågan vad som är regeringens ansvar. Var går gränsen mellan opinionsbildning och propaganda? Folkbildning och trakasserier? Yttrandefrihet och skadlig marknadsföring?

Hillevi Engström tycker att regeringen har gått över gränsen.

- Det är inte alltid så att ändamålen helgar medlen. Tänk dig om kampanjen handlat om barnfetma och regeringen gick ut med namnen på de McDonald's-anställda bara för att de säljer pommes frites till barn?


Charlotta Gustafsson säger att hon visst får tåla kritik. Till exempel är kritiken att tidningen har plastikopererade såpatjejer som Linda Rosing på omslaget legitim. Men kampanjen är ett slag i luften, tycker hon. 95 procent av de som hört av sig till henne är fyrtiofemåriga män.

- Kampanjen var inte skadlig för VeckoRevyn för de här männen läser ändå inte tidningen. Men kampanjen kan vara skadlig. När den lyfter fram att trettonåriga tjejer betygsätts på sajten snyggast.se - hur många snuskgubbar går inte in på den sajten då?


Sara Damber är samlad när hon svarar på kritiken. Hon hade väntat sig att Charlotta Gustafsson skulle bli arg.

- Vi har aldrig sagt att alla eller ens de flesta som läser tidningen är femtonåringar. Men många femtonåringar och ännu yngre tjejer läser både VeckoRevyn och VeckoRevyns temanummer, och det har Charlotta heller aldrig förnekat. Exakt hur många det är är svårt att säga eftersom Orvesto inte mäter bland läsare under femton år.


Att regeringen står bakom projektet betyder att frågan får större tyngd i kommunerna, säger hon.

- Folk har frågat: Ska regeringen driva opinionsbildning? Jag tycker att politikerna ska driva vårt samhälle framåt och då kan man inte bara sitta på regeringskansliet och beställa utredningar. Man måste jobba ute i landet.


Kampanjen har gett några konkreta resultat. Svenska volleybollförbundet tog till sig av kritiken mot att beachvolleytjejerna spelar i bikini, och svarade alla som e-postade kritik. Strix television bjöd in till möte och lovade att tjejer från Flickaprojektet ska få vara med och rollbesätta nästa gång produktionsbolaget gör en dokusåpa.


Personligen tycker Sara Damber att hon har lärt sig mycket.

- Kampanjen har visat hur svårt det är att kritisera medievärlden, när man samtidigt också är beroende av att få fram sin åsikt i media. Och att media styrs så starkt av ekonomiska intressen att det gå ut över ungdomars hälsa.
Kampanjen Flicka
Flicka har startats av barn- och familjeminister Berit Andnor (s). Var fjärde flicka känner sig pressad av budskapen i medierna och i reklamen, enligt en undersökning som Flicka har gjort på flickor i åldrarna elva till sexton.

Projektet vänder sig framför allt till flickor mellan tio och fjorton och syftar till att göra dem mer mediekritiska.

Två personer på socialdepartementet arbetar på heltid med projektet, som pågår till sommaren 2005.
Gå till toppen