Himma

Fler hyresgäster krävs på ersättning efter flytt

Det har blivit allt vanligare att hyresgäster krävs på ersättning när de flyttar från sin lägenhet. Ibland vill värden ha flera tiotusentals kronor för renovering efter flytten. - Det här är ingen enkel problematik, ofta har de olika parterna väldigt olika uppfattning, säger Mats Lindahl som är jurist på Hyresgästföreningen i södra Skåne.

Flottfläckar på tapeten, borrhål i väggen eller märken i parketten. Det är exempel på skador som hyresvärdarna ofta kräver att utflyttande hyresgäster ska ersätta.


- Vi får in fler sådana ärenden. Jag tror att det hänger ihop med den hårdnade bostadsmarknaden, säger Susanna Skogsberg som är jurist på Hyresgästföreningens riksförbund, värdarna ställer klart tuffare krav på hyresgästerna.

Hyresgästföreningen får ibland medla i fall där hyresvärden vill ha flera tiotusentals kronor av den utflyttande hyresgästen.


- Det är inte ovanligt med krav på 20 000 till 30 000 kronor, och det är hemskt vanligt att de kräver 5 000-6 000 kronor, säger Susanna Skogsberg.


Även Hyresnämnden i Malmö har märkt av en ökning. Ibland gäller det skador som den boende inte ens orsakat.

- Många värdar är väldigt petiga. De kan ha synpunkter på att tapeten blivit solblekt

eller att hyresgästen har satt upp tavlor med vanliga betongkrokar, men det ska man inte straffas för, säger Inger Sohl som är registrator på Hyresnämnden.


Däremot är det värre om man gjort stora borrhål i väggarna; då kan man åka på en omtapetsering.

- Men många gånger handlar det om rimliga krav från fastighetsägarnas sida, som att barn ritat på tapeterna, att hundar eller katter kissat på parketten eller att man gjort brännmärken med cigaretter, säger Inger Sohl.


Gränsdragningen mellan vad som är normalt och onormalt slitage är svår. Det finns inga fasta regler för vad som är rimligt slitage, men det finns en hel del rättsliga fall att luta sig mot i tvister.

- Normalt slitage betalar man via hyran, så det ska man inte betala extra för. Vi försöker göra egna bedömningar av slitaget, men det är svårt eftersom bristerna ofta redan åtgärdats, säger Susanna Skogsberg på Hyresgästföreningen.

Hon berättar om familjer som fått skadeståndskrav för omtapetsering trots att tapeterna har suttit uppe i många år.


- Är det normalt slitage ska de inte betala något alls. Och om det är onormalt slitage så ska de inte betala för hela omtapetseringen om tapeterna suttit uppe i åtta år. Tapeters livslängd är cirka 12 år, så rätt avgift är i så fall fyra tolftedelar av omtapetseringen, säger Susanna Skogsberg.


Fastighetsägarna Syd håller med om att det är rimligt att skriva ner kravet om det närmar sig renoveringstid. Där har man ingen uppfattning om att skadeståndskrav blivit vanligare, även om man ser det som fullt möjligt.

- Vi har märkt ett hårdare klimat på bostadsmarknaden, men vi har ingen ny hårdare policy, säger Carl-Lennart Lagerström som är jurist på Fastighetsägarna Syd.

- Däremot håller vi på med fortbildningar om vad som är rimligt och tillåtet i de här frågorna. En rekommendation är att hyresgästen är med vid avflyttningsbesiktningen, för mycket av tvisterna kan lösas i samförstånd.

FAKTA

Så undviker du skadeståndskrav

* Som hyresgäst är du skyldig att vårda lägenheten under hyrestiden men inte att sköta underhåll.

* Hyresgästen är ansvarig för skador som görs, däremot gäller det inte rena olyckshändelser. Meddela alltid skador direkt.

* Hyresgästen har rätt att måla, tapetsera och sätta sin personliga prägel på lägenheten, men det måsta vara fackmannamässigt utfört. Däremot kan extrem färgsättning leda till ersättningskrav.

* Redan när du flyttar in i en lägenhet bör standarden dokumenteras. Man kan till exempel begära att få kopia av det senaste besiktningsprotokollet.

* Om du hittar ett gammalt fel i bostaden kan du skicka ett rekommenderat brev till värden (spara en egen kopia) och påtala bristen.

* Fotografera bostaden vid inflyttning och när du lämnar lägenheten
- för att kunna visa hur det verkligen såg ut vid en eventuell tvist.

* Krav mot fula borrhål i väggarna är vanliga. Det kan man undvika genom att skära ett kors i tapeten innan man borrar - då kan man vika tillbaka flikarna när kroken en dag tas bort.

* Var med vid avflyttningsbesiktningen, så finns det möjlighet att resonera och kanske även själv åtgärda eventuella brister.
Tre tvister

Familj i Lund
* Hyrde en villa av en privatperson. När de flyttade tyckte värden att tapetseringen i två rum inte var "fackmannamässigt gjord". Dessutom ansåg värden att familjens hundar gnagt sönder en tjugo år gammal heltäckningsmatta.
Krav: 8 500 för dålig tapetsering, 29 500 för heltäckningsmatta.
Resultat: Det fanns inget inflyttningsprotokoll, så det var osäkert vilket skick bostaden var i från början. Hyresnämnden ansåg att det ej gick att styrka att tapetseringen sänkt bruksvärdet. Hyresnämnden tog inte upp mattan. Det kravet skulle värden behöva driva till tingsrätt för att ha en möjlighet att få ersättning, men man skulle i så fall räkna på avskrivningstid eftersom mattan var gammal. Värden lade ner kravet.

Tjej i Lund
* Hyrde under hösten ett studentrum. I inflyttningsprotokollet står noterat att det fanns ett antal hål i väggen efter en spegelvägg. När tjejen flyttar ut i december har hon gjort ytterligare några hål i väggen.
Krav: 800 kronor för hål i vägg.
Resultat: Hyresgästföreningen bestrider kravet då man inte kan ta över brister. "Några få hål i redan förstörd vägg ska inte resultera i ersättning" förklarar jurist Johan Perup på Hyresgästföreningen i Lund. Tjejen gick med på att betala en tredjedel av kravet då hon gjort en tredjedel av hålen, vilket hyresvärden godkände.

Par i Malmö
* Målar om i sin lägenhet. Färgerna anses dock extrema och målningen är inte fackmannamässigt utförd; det finns till exempel färgstänk. Hyresvärden målar om när de har flyttat ut samt byter en fast golvmatta. Räkningen skickar han till paret.
Krav: 6 000 kronor för målning och 3 000 kronor för matta.
Resultat: Pågående diskussion. Hyresgästföreningen tittar på vad som är rimligt, var till exempel mattan förstörd redan innan? "Det är fastighetsägaren som ska styrka att mattan har gått sönder under deras tid" säger jurist Johan Perup på Hyresgästföreningen i Lund.
Gå till toppen