Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Citytunneln var blodläkarens idé

Svante Jonsson springer fram och tillbaka mellan patienter, blodpåsar och gamla klipp om järnvägar. Det händer att arbetskamrater skäller på honom för att Malmö snart ska
stökas om av ett City-tunnelbygge.

MALMÖ.

- Jag har fått staten att betala nio miljarder för att jag ska komma snabbare

till jobbet, säger han med ett glatt skratt i sjukhuskorridoren.


Det var Svante Jonssons idé att förbinda Öresundsbron med en tunnel under Kungsparken.

Med avbrott för korta anvisningar till sjuksköterskorna som håller på att rena blod i salen intill berättar han hur han fick idén en söndagsmorgon vårvintern 1988.


Då var debatten om bro eller tunnel under Sundet ännu inte avgjord. Svante Jonsson pendlade från Glumslöv till sitt jobb på Universitetssjukhuset Mas.

Till söndagsfrukosten läste han två artiklar på Sydsvenskans ledarsida. I den ena propagerades för en tunnel under Sundet, i den andra för en järnväg mellan Staffanstorp, Dalby och Veberöd.


Svante Jonsson, som fick ett stort intresse för tågtrafik redan i sin barndom vid bommar och viadukter i Helsingborg, tänkte på de spår som en gång gick till Södervärn över Kungsparken.

Han gick ner i källaren och skrev en artikel med förslag till en citytunnel i ungefär samma sträckning.


Med en station nära MAS skulle han och hans pendlande arbetskamrater slippa rusa mellan bussar och tåg.

Artikeln blev refuserad, men han samlade fler argument och vände sig till trafikplanerarna direkt.


I den samling av dokument som han plockar upp ur sin portfölj finns också en berättelse om det som han kallar Köpenhamns citytunnel, "boulevardbanan" som föregick nuvarande s-tågen och invigdes 1918.

- Förslaget lades 1885, berättar han med ännu ett stort skratt som en förklaring till att han inte alls varit otålig inför byggstarten.


Han påpekar att han inte har några ekonomiska intressen i bygget och bläddrar snabbt vidare i sina papperssamlingar. Där finns en teckning över en tunnelplan i Göteborg i nästan exakt samma form och riktning som Malmös planerade järnvägssatsning. I en broschyr från november 1988 berättar Helsingborgs kommun om ett tunnelbygge under staden. Rubrik Citytunneln.


När Svante Jonsson fick sin idé var han medlem i föreningen Framtida järnvägar och ordförande i Glumslövs, Ålabodarnas och Sundviks Miljö- och Naturskyddsförening (GÅS-MBF) som följde Västkustbanans omläggning.

- Jag är också skyldig till två tågtunnlar vid Glumslöv, säger han.

Citytunneln i Malmö beskriver Svante Jonsson som "ett slags modellbana skala 1:1 som håller på att lägga sig".


Men han fick kämpa för att få fram sin idé.

En av de första som fick se hans utkast var Skånetrafikens nuvarande planeringschef Gunnar Hermansson som på den tiden var stadsarkitekt i Landskrona. Han tyckte förslaget var vansinnigt.

- Det skulle bli jättedyrt, förklarar han sin första reaktion.


Svante Jonsson berättar om åtskilliga besök och samtal med den tidens trafikplanerare och makthavare. Men när den första Malmöhusöverenskommelsen om Öresundsförbindelsen slöts 1991, då var det hans idé som skulle utredas. I en överenskommelse några år senare nämndes Citytunneln som en förutsättning.

När förslaget nu ska förverkligas låter Svante Jonsson inte särskilt imponerad.

- Det är väl kul, säger han och tar en ny runda in till fotoferes-maskinerna.


Det är en utrustning som han varit med om att införa på Mas och som kan hjälpa patienter med transplanterade organ att leva vidare.

- Roligt som attan, säger Svante Jonsson om sitt jobb, innan han övergår till att lobba för den kamp som nu är mest aktuell i privatlivet.

Den riktar sig mot ett planerat höghusbygge i Helsingborg, staden där Svante Jonsson numera bor.

När Citytunneln är klar har han slutat pendla. Då är han pensionerad.
Gå till toppen