Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Bråkstaken har blivit etablerad

På tisdag startar bygget av Citytunneln. Det har föregåtts av en omfattande miljöprövning. Men projektets miljöcontroller Björn Gillberg är inte helt nöjd. Han tycker inte att en organisation som Aktion Skånemiljö skulle hindrats att överklaga miljödomstolens utslag.

MALMÖ.

- Måhända strider det mot EU:s regelverk, säger han.

Björn Gillberg sitter i ett konferensrum högst upp på Citytunnelns kontor och talar länge och gärna med sin lite knarriga röst, glad över att slippa ge sig ut i det vinterruggiga Malmö. När bygget av Citytunneln drar igång hoppas han kunna tillbringa mer tid i sin värmländska skog. Där kan han se på sin dator när borren går in i Malmös undre och grundvattnet trycks bort.


Han är lugn eftersom han anser att det finns en mycket kompetent miljöorganisation bakom bygget.

Den inhyrde miljöcontrollern säger att det knappast finns något byggprojekt som blivit så noga utforskat inför byggstarten som Citytunneln. Han har flera gånger beskrivit förarbetet som en omfattande doktorsavhandling.

- Hade man gjort så på Hallandsåsen från början hade vi kunnat åka tåg därigenom nu, säger han.

Det blir bullrigt och besvärligt för dem som bor närmast byggplatserna.

- Men det var samma sak när Sheraton (numera Hilton) byggdes vid Triangeln. Och det blir likadant när ett stort köpcentrum byggs intill Triangelstationen. Skillnaden är att alla villkor regleras i förväg genom en dom när det gäller Citytunneln, säger Gillberg.


Han räknar med att biltrafiken i Skåne ska minska med fem procent när tunneln står klar. Utan den hade det blivit en kraftig ökning av bilismen, enligt prognoserna.

Själv hoppas Gillberg kunna ta tåget från Göteborg till Hamburg på fyra timmar om tio år, när det också kan finnas en fast förbindelse mellan Rødby och Puttgarden.

Han berättar stolt att han haft ett finger med i spelet kring varje länk av den förbindelsen. Inte bara på Hallandsåsen, Öresundsbron och Citytunneln utan också Fehmarnbältförbindelsen, där han deltagit i en första utredning.


Bara under fjoråret inhöstade han en halv miljon kronor till Miljöcentrum på sitt arbete med Citytunneln, pengar som det stiftelseägda bolaget använder i kampen mot telemaster och andra inslag som påverkar miljön.

- Lite som Robin Hood, säger Björn Gillberg själv.

Genom Citytunneln har han själv tagit ytterligare ett steg in i etablissemanget. Han konstaterar att han inte längre är en eländesförknippad bråkstake utan en kraft som både näringslivet och samhället vill utnyttja.

- Marknaden har svängt, säger han.


Men han tycker att vissa kritiker har avvisats efter odemokratiska och oskäliga regler.

Aktion Skånemiljös överklagande av miljödomen tillbakavisades i högre instans därför att en ideell organisation måste ha 2 000 medlemmar för att kunna överklaga ett beslut. Det var en omdiskuterad regel när den nya miljölagen antogs för några år sedan.

- Regeringen satte medvetet ribban högt för att slippa grus i maskineriet, säger Björn Gillberg.

Hans stiftelse Miljöcentrum undgår problemet genom att skaffa fullmakt från berörda personer när den vill agera i en miljöfråga. Gillberg är lite förvånad över att inte Aktion Skånemiljö tog till samma knep.


Han har tillbringat en stor del av sitt liv i rättssalar, trots att han snabbt slutade läsa juridik därför att han tyckte att det var tråkigt. Hans uppmärksammade kamp började när han som kemist, fil lic och forskare i mikrobiologisk genetik, studerade utbudet i matbutikerna.

- Det var en kemisk djungel av ämnen som skadar arvsmassan och är cancerframkallande.

Björn Gillberg fick bort en hel del av dessa ämnen efter att ha demonstrerat i tv hur ett konstgjort gräddpulver fungerade som tvättmedel. Det var 1971. Livsmedelsföretag gjorde jätteförluster men kunderna blev mer medvetna.

- Genom EU har vi flera skadliga ämnen tillbaka. Till exempel allergiframkallande gul tartrazin i konfektyrer, godis, glass och svavelföreningen bisulfit i massor av andra varor. De köps av en ny generation som inte har samma medvetenhet. Och det är de som har minst råd som får mest skräp för pengarna, säger han.


Björn Gillberg saknar den gamla miljörörelsen och Malmös ständigt aktiva Barbro Melander - som protesterade mot Sturup, vägbyggen och bro - men inte finns i livet längre.


Gillberg tillbringar mycket tid i Malmö. Mestadels sitter han i sitt rum på Citytunnelns kontor sex våningar upp över Lilla Nygatan långt in på kvällarna. Han tycker att Malmö har blivit en rolig stad till skillnad från den han såg när han började resa hit under 1970- och 1980-talen.

- Då låg ett moln av depression över Malmö. Det stod tomma kontorslokaler lite överallt, restauranger slog igen och Kockums gick åt fanders. Nu har ju stan exploderat. Med Bron, Högskolan och Citytunneln behöver den ingen mer reklam.


Men han ger sig inte ut i stan särskilt ofta. När det sker åker han helst ut till Lernacken.

- Om man står utanför den tidigare utställningslokalen vid åtta-nio-tiden på kvällen i midsommartid ser det ut som om Öresundsbron är förgylld. Det känns ganska roligt att ha varit med om detta och se resultatet av det.


För fem år sedan funderade Björn Gillberg och hans fru på att flytta till Malmö. Men de blev kvar på den egna skogsgården tio mil norr om Karlstad, där ladugården förvandlats till högteknologiskt kontor och ett bibliotek inrättats på höskullen. Utanför husknuten smyger både älg och varg. Här ska Björn Gillberg utveckla sitt metanolbilsprojekt när tunnelbygget i Malmö rullat igång. Han har startat Värmlands Metanol AB för att få fram ett metanol/ träspritsbränsle som kan konkurrera med bensinen. Det gäller att få någon som vill satsa 600 miljoner kronor på den första fabriken.

FAKTA

Senast sedda biofilm: "Star Wars" 1979

Björn Gillberg är född i Karlskoga 1943 och uppvuxen i en familj som varit politisk aktiv inom socialdemokratin. Farfar var smed och startade fackförening med länsman i hälarna. Själv var Björn Gillberg med mor och far på politiska möten sedan tidiga barnaår.

Arbete: Ledare av Miljöcentrum och miljöcontroller på Citytunneln, tunnelbygget under Hallandsåsen och tidigare Öresundsbron. En miljöcontroller fungerar som projektchefens högra hand med uppgift att följa miljöfrågorna. Han arbetar inte operativt men har rätt att lägga näsan i blöt och ger råd när och hur han vill.

Familj: Hustru Marianne, tre vuxna barn, sex barnbarn, en hund och två katter.

Inkomst: 600 000 kronor om året i lön från Miljöcentrum AB, som ägs av en ideell stiftelse med samma namn. Arvoden från Citytunneln och andra uppdragsgivare betalas dit.

Fritidsintressen: "Har man förmånen att få syssla med det man är intresserad av behöver man knappast några. Men jag tycker om att reparera bilar."

Läser: Mest sådant som har med jobbet att göra.

Ser: Senaste biobesöket var i New York 1979, på "Star Wars" med barnen.
Gå till toppen