Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Lägre priser pressar skohandeln

Försäljningen av skor i Sverige har de senaste åren ökat om man räknar i antal skor, men ökningen i kronor har varit svagare. Orsaken är att alltfler skor importeras från Asien där skorna är billigare.

- Traditionellt har de två stora importmarknaderna varit Italien och Portugal men deras andel minskar. I stället ökar andelen från asiatiska länder, säger Åke Weyler, vd för branschorganisationen Sko- och textilhandlarna.

De svenska skodetaljisterna sålde för drygt 9,2 miljarder kronor år 2003 vilket var en minskning jämfört med året innan. Förra året ökade försäljningen i skohandeln något. Hittills i år har den fortsatt att öka medan klädhandelns försäljning har backat.


Prissänkningarnas effekter på skohandlarna beror på hur stora handlarna är.

- De stora handlarna bemäst-rar det. De får sänkta priser men de släpper inte igenom alla prissänkningar till konsumenterna. De förbättrar därmed sina marginaler och överlever. De mindre handlarna har däremot svårt att öka sina marginaler, säger Åke Weyler.


De större kedjorna tar andelar. Uppköp av andra är en trend. Mindre skohandlare har också gått ihop i frivilliga kedjor för att exempelvis samarbeta vid inköp.

- Man måste ha en tillräcklig storlek för att effektivt kunna köpa skor i Kina, säger Åke Weyler.

Nilsongruppen med en omsättning på drygt 1,5 miljarder kronor för 2003 är störst. Förutom Nilsonbutikerna står de bakom Din Sko, Skopunkten, Jerns och Radical Sports. Tvåa på marknaden är Wedins.

- Det är två jättar och så är resten dvärgar, säger Åke Weyler.


Ett sätt att öka skoförsäljningen har varit att öppna fler butiker. En annan avgörande faktor är enligt Åke Weyler hur bra handlarna är på att följa modetrenderna.

- När kvinnorna efter att ha fått lönen går runt och kollar om det finns något nytt att köpa så måste det finnas något nytt att köpa. Skor har blivit viktigare i den totala modebilden, säger Åke Weyler.

För det är just kvinnorna som är de största skokonsumenterna.

- Männen köper skor när de gamla är utslitna. För dem är det fortfarande väldigt mycket behovsköp, säger Åke Weyler.
Gå till toppen