Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Jacques Zadig, 75 år

Malmökonstnären Jacques Zadig fyller 75 år den 1 april.

Var ska du fira födelsedagen?

- Här hemma, med nära och kära, i den lägenhet jag bott i sedan jag var åtta år. Jag är född i Paris men kom till Malmö 1935.


Var ligger din ateljé?

- I samma hus där jag bor, i tre vindskontor som jag lät bygga om för pengar jag tjänade på min första separatutställning i Malmö rådhus 1954. På den tiden fanns inte så många utställningshallar och knappt några gallerier heller. I dag finns ju bland annat Malmö konsthall, som vi bor nästan vägg i vägg med fast vi inte kan se den från våra fönster.


Hur kan det komma sig att du föddes i Paris?

- Mina föräldrar ingick i den svenska konstnärskolonin och bodde där några år, men också i Brasilien där min mor var född.


Var utbildade du dig till konstnär?

- På något som hette Essem-skolan här i Malmö - många tror att det är en förkortning för Skånska målarskolan, men det är något helt annat. Sen gick jag på Konstakademin i Köpenhamn och därefter var jag gäststudent på Akademin i Stockholm en period. Men min far William, som var skulptör, var min allra förste lärare. Jag minns att jag kom hem från skolan en dag och sade: Jag ska också bli konstnär.

"Ja, ja, då väntar inga sötebrödsdagar. Konstnärer måste stiga upp klockan sju på morgonen och arbeta hårt", sade han bara och sen satte han mig att rita av sina gipser. Han var en mycket bra lärare!


Du och din fru Margit är sommarbornholmare på Balka sedan många år. Ska ni åka dit i år igen?

- Vi har bott där varje år sedan 1960, mellan slutet av april och slutet av september.


Din senaste utställning på Galleri Holm i Malmö avslutades i påskhelgen. Har du någon ny på gång?

- Jag och Margit ska delta i en utställning på Galleri Kaffeslottet i Gudhjem på Bornholm, där vi ställt ut tidigare. I år är temat H C Andersen, vars 200-årsdag firas stort i hela Danmark. Vi ska göra något med utgångspunkt från hans sagor. Jag tror jag ska välja den om kungen som fick storhetsvansinne och byggde en jättemaskin som han tänkte flyga till himlen med och sätta sig där som en gud. Men då sände den riktige guden en liten mygga som stack honom i örat och så gick hela projektet om intet. En tilltalande berättelse om hur det kan gå för den som blir maktgalen.


Ditt måleri har alltid präglats av politiskt och socialt engagemang. Arbetar du fortfarande med sådana teman?

- På sätt och vis. Samtidigt har jag alltid intresserat mig för olika kulturers mytologier - myter handlar ofta om mänsklig svaghet och styrka. Berättelser om människan, om humanism eller bristen på det, är på sätt och vis alltid politiska. Jag ser de målningar jag gör i dag som lika politiska som dem jag gjorde tidigare, om än i en annorlunda form.


Var kommer intresset för gudaberättelser, sagor och myter från?

- En gång som barn hade jag mässlingen och låg hemma och hade förfärligt tråkigt. Jag hittade i min fars bibliotek en bok med grekiska sagomyter, som jag sträckläste. Och sen var jag fast.


Går det att göra "politisk konst" i dag, som till exempel målningen "Muren" du gjorde på 1960-talet?
- 1960- och 70-talskonsten var mer entydig. Också i dag görs det mycket samhällskritisk konst, även om uttryckssätten är annorlunda, till exempel i form av videor eller installationer. Men måleriet är den uttrycksform som passar mig bäst. Det är min alternativa handskrift. Numera målar jag "långsamt", eller rättare sagt håller på med flera målningar samtidigt. Jag kan ha tre fyra på gång, det ger mig perspektiv på det jag gör. Förr gjorde jag oftast klart en målning i taget, men blev inte alltid nöjd. Nu låter jag dem mogna innan de får lämna ateljén.
Gå till toppen